Pankkipalvelut puhuttavat – intohimoyrittäjä tarvitsee rinnalleen samanhenkisen kumppanin
Lähellä Kurikan keskustaa sijaitsevan boutique-hotelli HiljaHelenan yrittäjä Mari Seppänen elää unelmaansa saadessaan toivottaa hyvät yöt ja huomenet kodinomaista majoitusta kaipaaville. Yrittäjä jaksaa työssään apunaan luottokumppanit. Yksi tärkeimmistä on läheltä löytyvät pankkipalvelut.
HiljaHelena on Mari Seppäsen haave reilun kymmenen vuoden takaa. Aiemmin oman neulemallistonsa myötä paljon menossa ollut Mari Seppänen kaipasi suomalaiselta hotellitarjonnalta asiakkaat huomioivaa persoonallisuutta sekä paikkaa rentoutua kodin tapaan. Vaateyrittäjyyden jäädessä terveydellisistä syistä Mari ryhtyi hotelliyrittäjäksi. Kahdeksanhuoneinen, yrittäjän itsensä suunnittelema HiljaHelena valmistui vuonna 2016.
– HiljaHelena tarjoaa majoitusta, mutta ennen kaikkea sen ydin on asiakaskokemuksessa. Jotkut ovat koira- tai kissaihmisiä, minä olen ihmisihminen ja nautin, kun saan olla asiakkaiden kanssa tekemisissä. Usein aamupalan yhteydessä tulee vaihdettua monenlaiset kuulumiset. Etenkin HiljaHelenan vapaa-ajan asiakkaista moni on entisiä kurikkalaisia, jotka ovat täällä sukuloimassa tai muuten käymässä. HiljaHelenaa on tituleerattu mummolaksi ja eräs viimeisiä jäähyväisiä jättänyt sisarusryhmä kutsui tätä orpokodikseen. Nämä kertovat paljon paikan hengestä. Mutta mikä on elämässä sen tärkeämpää, kuin tuottaa toiselle iloa ja olla tukena, kuvailee Mari Seppänen hotelliaan ja sen toimintaa.
Paikallisuus on kilpailuetu
Kurikka on Seppäsen mielestä paras paikka olla yrittäjä. Reilun kahdenkymmenen tuhannen asukkaan kaupungissa on päälle tuhat aktiivista yritystä. – Kurikassa yrittäjyyttä osataan arvostaa, joka johtuu osittain siitä, että meitä on niin monta. Yrittäjän ei tarvitse osata kaikkea itse, vaan aina löytyy joku, jonka puoleen voi kääntyä, tuumaa Seppänen kaivaten Suomeen laajemminkin yrittäjyyden arvostamista.
Myös pankkipalvelut halutaan läheltä
Kaiken kaikkiaan Seppänen on ollut yrittäjä jo 25 vuotta hoitaen omien yritystensä lisäksi myös miehensä automaalaamon paperityöt. Luottoexcel on korvautunut muutama vuosi sitten sähköisellä taloushallinto-ohjelmalla. Myös pankki meni vaihtoon, kun HiljaHelenaan ei uskottu.
– Minä tarjoan kasvot HiljaHelenan asiakkaille ja samaa haluan pankiltanikin. Kun HiljaHelenan rahoitusta käsiteltiin edellisessä pankissani, eivät päätöksentekijät tunteneet minua eivätkä tienneet, minkälainen olen yrittäjänä. Ymmärrän, että kielteinen päätös perustui lukuihin ja liiketoimintasuunnitelman tulkintaan. Arvostan sitä, että POP Pankissa pystyttiin myös arvioimaan, onko juuri minusta oikeasti yrittäjänä toteuttamaan liiketoimintasuunnitelmani.
Nykyisin HiljaHelenan pankkipalvelut hoitaa POP Pankki
POP Pankissa minulla on oma pankkihenkilö, joka tuntee minut ja yritykseni. Minulle on myös tärkeää, että esimerkiksi jossakin haastavassa tilanteessa en joudu aina selittämään alusta alkaen, miksi joku asia on niin kuin se on, vaan voimme pankkiyhteyshenkilöni kanssa keskittyä tilanteen ratkaisemiseen, sanoo Mari Seppänen.
– Paikallinen yritys ansaitsee paikallisen pankin ja kaltaiseni intohimoyrittäjä vastaavanlaisen kumppanin. Silloin voi odottaa parasta mahdollista laatua.
Minä tarjoan kasvot HiljaHelenan asiakkaille ja samaa haluan pankiltanikin.
Uusia mahdollisuuksia
Korona on kurittanut etenkin matkailualaa. HiljaHelenan yrittäjälle busineksen hiljentyminen keväällä tarjosi tauon miettiä tulevaa.
– On ollut hyvä palata alkuun ja muistaa, miksi sitä alun perin halusi majoitusyrittäjäksi. Meillä kipinä on siinä, että olemme ylpeitä seudustamme ja haluamme tarjota vieraillemme parasta. Täytyy katsoa, miten korona ja sen myötä etätyöskentely vaikuttavat työssämatkustamiseen. Olemme myös alkaneet kehittää palvelujamme entistä enemmän myös vapaa-ajan matkustajille. Etelä-Pohjanmaalla on paljon tarjottavaa, ja täällä on esimerkiksi luontopoluilla hyvin tilaa ruuhkaisimpiin kohteisiin verrattuna. On ollut mukavaa, kun pankkihenkilökin on miettinyt ja kysynyt yrityksemme tilannetta, Seppänen kertoo.