Autokaupan kynnys madaltui kun Bayerncar muutti Ideaparkiin
Moni hieraisi viime syksynä silmiään, kun uutinen autokauppa Bayerncarin muuttamisesta Ideaparkiin julkaistiin. Reilu puoli vuotta on osoittanut, että muutto oli erittäin kannattava.
Ideaparkiin muutto on aiheuttanut Bayerncarissa sen, että autokaupassa vierailun kynnys on madaltunut huomattavasti ja autoja käy ihastelemassa selvästi enemmän naisia kuin aiemmin.
– Hyvin on toiminta Ideaparkissa lähtenyt käyntiin ja myynti on kasvanut hurjasti. Lattialiikenne on lisääntynyt huomattavasti varsinkin viikonloppuisin ja naisten osuus kävijöistä on kasvanut selvästi, kertoo Bayerncarin myyntipäällikkö Tuomas Nukala.
Bayerncarin tilat ovat isot ja esillä on paljon upeita autoja. Koeajo onnistuu myös mutkattomasti.
– Nyt on itse asiassa jopa helpompi päästä koeajolle kuin edellisestä paikasta. Auto saadaan kätevästi takaovesta ulos ja siitä asiakas pääsee suoraan kuusseiskalle.
Hyvin pidettyjä autoja
Bayerncar hankkii nimensä mukaisesti tuontiautoja Saksasta, pääosin Baijerin alueelta.
– Saksan autoissa varusteet ovat paljon paremmalla tasolla kuin suomalaisissa autoissa. Münchenin alueella autot eivät ole talvea nähneet ja maalipinta on hyvässä kunnossa. Saksalaiset myös huoltavat autojaan hyvin ja huoltohistoriat ovat vimpan päälle, Nukala sanoo.
Suomalainen joutuu usein jättämään uudesta autosta lisävarusteita hankkimatta, sillä myös niihin lätkäistään autovero päälle.
– Jos auton hinta on Suomessa 50 000 euroa, niin Saksasta saa samalla hintaa saman auton huomattavasti paremmilla lisävarusteilla.
Meillä koeajo onnistuu mutkattomasti: takaovesta ulos ja suoraan kuusseiskalle.
Käyttövoimissa valinnanvaraa
Autojen käyttövoima on puhuttanut paljon viime vuosina ja sähköautojen kysyntä on lisääntynyt tasaisesti.
– Sähköautojen kysyntä on viimeisen viiden vuoden aikana koko ajan kasvanut vähän, mutta mitään suurta piikkiä ei ole kuitenkaan tullut. Tesloja tuodaan jonkun verran koko ajan ja monelta merkiltä on tullut myös pienempiä autoja täyssähkönä, Nukala kertoo.
Nukalan mukaan sähköautot kehittyvät koko ajan, mutta niiden laajempi leviäminen vaatisi paremman latausinfran sekä akkujen pidemmät toimintasäteet.
– Suomessa näillä lakeuksilla etäisyydet ovat sellaisia, että harvalle sähköauto menee ykkösautona, Nukala sanoo.
Enemmän kauppoja tehdään hybridiautoista, joissa sähkön lisäksi käyttövoimana on esimerkiksi bensamoottori.
– Kalliimmissa hybrideissä, kuten esimerkiksi Porsche Cayennessa tai BMW X5:ssa, autovero on saatu paljon alemmaksi kuin vastaavassa dieselissä. Se on varmasti yksi tekijä, miksi niitä myydään paljon tällä hetkellä.
Nukala ei laske myöskään dieseliä pois pelistä.
– Onhan siitä faktaa, että nykyajan dieseleissä on päästöt jopa alhaisemmat kuin bensakoneissa. Vanhoissa dieseleissä on kovat päästöt ja vanha dieselkalusto pitäisi saada pois liikenteestä jollakin aika välillä. Suomessa autokantaa pitäisi muutenkin saada uudemmaksi.
Autokannan uudistamiseen Bayerncar tarjoaa apuja jo nyt kesällä.
– Meillä on menossa edullinen rahoituskorkokampanja ja sähköautoille on myös tulossa kampanja, Nukala vinkkaa.