Liikennepuistossa pienimmät ovat tunnollisimpia
Liikennepuistossa ajavien yleisimmän ongelmakohdat ovat ylinopeus, liikennevalojen noudattaminen ja yksisuuntainen katu. Niissä kuljettajia opastetaan eniten.
Liikennepuiston ajokortti vaatii aidon tapaan hyväksytyn ajo- ja teoriakokeen. Silti hylättyjä suorituksia ei juurikaan jaella. Ajokortin hankkiminen on täysin vapaaehtoista, liikennepuistossa ajo ei ajokorttia vaadi. Siellä opetellaan ja harjoitellaan – ilolla.
– Liikennepuistossa alle 12-vuotiaat oppivat liikenteen perussäännöt, Seinäjoen kaupungin nuoriso-ohjaaja Minna Koivuluoma sanoo.
Puiston liikenteessä liikutaan oikeiden liikennesääntöjen mukaan.
– Uusi tieliikennelaki ei tosin sallinut kännykänkäyttöä puiston liikenevaloissakaan, Koivuluoma naurahtaa.
Ohjaajat valvovat puiston liikennettä ja tarvittaessa opastavat. Toisinaan polkuautolla liikenteen sekaan lähtevä poliisi saa aikaan kuhinaa, samoin ratsupoliisi. Sakotusoikeutta heillä tosin ei ole, ainoastaan opastusvelvollisuus.
Koivuluoma kertoo Seinäjoen liikennepuistossa vierailevan säännöllisesti myös ulkopaikkakuntalaisia.
– Samalla päivälle voi osua vieraita niin Espoosta kuin Espanjasta.
Lue myös
Liikennepuistossa kaikuu anteeksi, oho ja hupsista
Lapset osaavat puistossa käyttäytyä ja ottaa ohjeita vastaan. Yleisimmät kommentit, anteeksi, oho ja hupsista, saavat usein Kyllä minä tiedän -lauseen jatkeekseen.
Seinäjokelainen Sofia Laitinen on toista kesää ohjaajana Seinäjoen liikennepuistossa. Työpiste vaihtuu tasaisesti liikennevalojen vaihtovuorosta varikkotyöhön sekä viereiseen fiilispuistoon.
– Ne kaikki ovat omalla laillaan mukavia, Laitinen sanoo.
Laitinen sanoo lasten oppivan helposti ja nopeasti puiston liikennesäännöt.
– Pienimmät suhtautuvat asiaan kaikista vakavimmin, eivätkä he pelleile liikenteessä, Laitinen iloitsee.
Seinäjoen liikennepuistoon on hänen mukaansa saatu mahdutettua kaikki liikenteen perusasiat ja -säännöt.
– Tämä on pienoiskaupunki.
Kahden kokoisia autoja
Polkuautoja puistossa on kahta eri kokoa. Suuremmissa malleissa on niin käsi- kuin jalkajarrut, pienimmissä vain käsijarru. Sesonkiaikoina ajoaika on 10 minuuttia. Jos autoja riittää, ajoaikaa ei ole rajattu. Puiston aukioloaikojen ulkopuolella alueella voi harjoitella liikennesääntöjä omilla polkupyörillä.
– Vaikka sadeilma kävijöitä vähän harventaa, tykkäävät monet ajaa myös sateella, Laitinen toteaa.
– Liukkaan keli ajoharjoittelurataa meillä ei ole, hän naurahtaa.
Laitinen itse hankki mopoajokortin 15-vuotiaana ja ajokortin 17-vuotiaana.
Seinäjoen Liikennepuisto 30 vuotta
- Seinäjoen kaupungin raittiustoimen johtaja Tuulikki Martikkala otti liikennepuiston raittiustoimen hankkeeksi
- puiston perustamiseksi pyydettiin valtionapua 40 prosenttia kustannuksista
- teknisen osaston henkilökunta suunnitteli puiston ajoradat
- puisto avattiin vuonna 1991
- ensimmäiset autot olivat lasikuituisia
- käyttöaste oli heti hurja
- puistossa nyt 15 liikennemerkkiä
- mahdollisuus ajaa ajokortti ja suorittaa poliisikoulu
- lapset ajavat vanhempien vastuulla
- liikennepuiston viereen rakennettiin leikkipuisto, nykyinen Fiilispuisto
Vauhtia liikennepuistossa
Kuusivuotiaat seinäjokelaiskaksoset Sofia ja Samuel Alhoke ovat tottuneita liikennepuistokävijöitä. Kodista Soukaltajoelta on piipahdettu ajamaan puistossa myös aiempina vuosina ja myös omilla polkupyörillä.
Äiti Jenni Alhokkeen mukaan liikennesääntöjen noudattaminen ja omalla kaistalla ajaminen sujuu lapsilta jo mallikkaasti. Sofia on äidin mukaan varovainen kuljettaja, Samuelin auto saa välillä lujemmatkin vauhdit. Liikennepuistossa suoritettavan ajokortin kaksoset aikovat tulla ajamaan vielä tänä vuonna.
-Välillä kotimme ohi ajetaan liian suurin tilannenopeuksin, joten lasten on hyvä ja tarpeellista opetella liikennesääntöjä ja totutella tätäkin kautta liikenteessä oloon.
Lasten koulumatka ala-asteelle tulee kulkemaan Jalasjärvelle johtavan Hamarintien poikki.
-Vaikka kevyen liikenteen alikulku alittaa tien, on lasten hyvä opetella liikennesääntöjä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, Alhoke toteaa.