Panhead on Kossun toteutunut unelma
Helsingin messukeskuksessa helmikuun alussa pidettyjen MP-messujen helmet löytyivät Petrol Circus -hallista. Niin myös seinäjokelaisen Ari Koski-Harjan unelman mukaan räätälöity Harley-Davidson Panhead.
Moottoripyörät veivät Ari Koski-Harjan mennessään heti kun mies pääsi armeijasta. Ensimmäinen pyörä oli brittiläinen Royal Enfield. Sen jälkeen tallin ovat täyttäneet Harley-Davidsonit eikä loppua näy.
‒ Ajamaan lähdetään aina, kuin vain mahdollista. Ilman pyörää en osaa olla. Niin kauan kuin vain jalka nousee, niin tämä harrastus jatkuu, Ari ”Kossu” Koski-Harja vakuuttaa.
Koski-Harjan viimeisin hankinta on vuoden 1956 Harley-Davidson Panhead. Panhead oli ollut edellisellä omistajallaan kunnioitettavat 30 vuotta ja lähti kiertoon vasta omistajan menehdyttyä. Koski-Harjalle pyörä päätyi vuonna 2018.
Sitä ennen Panheadilla oli jo ehditty seikkailla monia ikimuistoisia retkiä.
‒ Edellinen omistaja Jore Lempinen oli käynyt pyörän kanssa aina Milwaukeessa asti. Hän lennätti pannupään sinne Harley-Davidsonin 100-vuotisjuhlapäiville ja ajeli sitten siellä pitkin ja poikin, Koski-Harja kertoo.
Lempinen oli tunnettu omintakeisesta tyylistään saapua pannupäällään ralleihin ilman rihman kiertämää. Koski-Harja ei tunnusta jatkaneensa perinnettä.
Kaiverruksia ja Pikku Myy -maalauksia
Paljon kokeneen pannupään päädyttyä Etelä-Pohjanmaalle, päätti Koski-Harja raapaista sen uuteen uskoon. Koski-Harjan tarkat visiot moottoripyörän uudesta olemuksesta eivät menneet hukkaan, sillä pyörä pokkasi Ruotsin suurimmassa Chopper-pyörille tarkoitetussa Norrtälje Custom Bike showssa sekä People´s Choice että Twin Club Jury Award -palkinnot.
‒ Norrtäljen näyttelystä tuli Suomeen tuolloin neljä palkintoa, joista kolme tuotiin kotiin meidän autolla, sillä myös kaverini Veltto Kannosto pokkasi palkinnon custom-sarjassa kaksimoottorisella Harrikallaan, Koski-Harja kehuu.
Pyörässä riittääkin katseltavaa.
‒ Tämä Panhead on unelmapyöräni. Minulla oli tarkka visio, millaisen haluan tästä ja sainkin varsinaisen dream teamin visioitani toteuttamaan. Tästä tuli kaiken muun lisäksi tosi hyvä ajaa, Koski-Harja kertoo.
Runkomuutokset sekä muut rakentelut toteutti vaasalainen Upi´s garage. Kaikki uudet osat on käsin tehtyjä.
‒ Tankit, öljytankit ja muut on kaikki tehty käsityönä alumiinista. Niiden tekijä löytyi Parkanosta.
Erikoista pitkäkaulaiseksi venytetyssä panheadissa on, että koristelussa on käytetty reippaasti sekä kaiverruksia että maalauksia. Bensatankissa seikkailevat Pahe Kaiverruksen Pasi Heinisen kaivertamat muumiaiheet.
‒ Mörkömarkon ja hattiwattikaiverrusten lisäksi pyörään päätyi Pikku Myy. Kuperkeikkaa ottavan Pikku Myyn on maalannut Satu Tuominen, Koski-Harja esittelee.
Kakkospyöränä Koski-Harjalla on Harley-Davidson Shovelhead, joka on parhaillaan muutoksen alla ja valmistunee ensi kesänä.
”Suunniteltu seikkailu, sanotaanko näin”
Nimi: Ari Kossu Koski-Harja
Kotipaikka: Seinäjoki
Ajopelit: Harley-Davidson Panhead ja Harley-Davidson Shovelhead
Matka/määränpää
Matka. Kiva tehdä matkoja, pitkiä ja lyhkäisiä. Olen ajanut Harrikalla nyt suurin piirtein 33 vuotta. Reissuja on kertynyt aika paljon. Kyllä pappana riittää vanhainkodissa muisteltavaa.
Yksin/yhdessä
Ennen mentiin yhdessä mutta vaimon myytyä pyöränsä nykyään yksin. Toki kerhoporukalla ajellaan paljon yhdessä. Iltalennoille tulee lähdettyä yksinkin, siinä ei tarvi muita.
Ajokaverit ovat pysyneet suht samoina läpi vuosien, erittäin hyvää porukkaa kaikki. Kuulun pohjalaiseen Easy Riders MCC-kerhoon, joka on Suomen suurimpia ja vanhimpia moottoripyöräkerhoja. Ensi vuonna on jo 50-vuotisjuhlavuosi. Ruotsista löytyy myös veljeskerho, joiden kanssa kyläillään puolin ja toisin. Mukana on sekä naisia että miehiä, pääsyvaatimuksena on Harrikka tai brittipyörä.
Vauhti/nautiskelu
Nautiskelu. Keväällä on kiva lähteä haistelemaan ilmaa. Välillä haisee paska mutta ei se mitään.
Kesä/talviKesä tietenkin ja kevät. Kun tulis jo, että pääsis ajelemaan ja äkkiä! Talvi menee töissä Seinäjoen keskussairaalassa, jossa olen lumiringissä. Se tarkoittaa sitä, että ylitöitä kertyy aika paljon talven aikana, jotka sitten pidän kesällä vapaana. Vaihdan myös lomarahat vapaaksi ja kaikki mitä vain saa, ja sitten lähdetään ajelemaan. Niin paljon kuin vain ikinä mahdollista.
Suunnitelma/seikkailu
Suunniteltu seikkailu, sanotaanko näin. Meillä on aina suunnitelma, mihin mennään, mutta välillä vähän sattuu ja tapahtuu, kun on vanhoja pyöriä. Joku hajoaa ja joku ei hajoa. Superrallireissujakin on sellaisia, että ensimmäinen leviää jo Ilmajoelle, toinen Ikaalisiin ja kolmas Hämeenlinnaan. Mutta aina ne kuntoon saadaan ja matka jatkuu.
Elämäntapa/harrastusKyllä tämä on elämäntapa. Ei pysty ilman pyörää olla, ei millään. Ostin ensimmäisen pyöräni, Royal Enfieldin, armeijasta päästyäni ja sen jälkeen on aina pyörä ollut.
Pikkutie/valtatie
Pikkutie. Vaasaankin mennään aina Ylistarosta asti joen toiselta puolelta vanhaa tietä, siellä on hienoa. Mitä pienempiä teitä, sitä parempi. Mutta asfalttia pitää olla.
Ilta/aamu
Iltaisin on kiva ajella. Töiden päälle lähteä pienelle ilta- tai yölennolle. Siinä ei edes sateet pitele, uimalasit päähän ja taas mennään.
Kahvi/jäätelö
Pehmis, aivan normaali vanilja.
Harley-Davidson Panhead
Pannupää-lempinimen malli sai moottorin venttilikopan muodosta, joka muistuttaa paistinpannua. Panhead-moottori korvasi edeltäjänsä Knucklehead-moottorin vuonna 1948. Vuoden 1965 jälkeen Panhead moottorit jäivät historiaan Harley-Davidsonin esitellessä markkinoille Shovelhead-moottorilla varustetut moottoripyöränsä