Hartman on nuorekas 158–vuotias rautakauppa
Rautakauppa Hartman on palvellut asiakkaitaan jo vuodesta 1862 lähtien. Pitkän iän salaisuus on se, että liike on mukautunut aikojen saatossa asiakkaiden tarpeiden ja yhteiskunnan muutoksien mukaan.
Lehtien otsikot ja digimedian insertit suorastaan huutavat samaa sanomaa: Verkkokauppa huimassa kasvussa, kaikki ovat ostaneet verkosta, verkko-ostaminen on vaivatonta. Myös Hartman on avaamassa jo kaksivuosikymmentä toimineen yritysverkkokaupan rinnalle kuluttajaverkkokauppaa, mutta jatkossakin Hartman panostaa myymälöidensä hyvään asiakaspalveluun.
– Me haluamme palvella asiakkaita mahdollisimman hyvin. Meille se tarkoittaa henkilökohtaista palvelua useinmiten paikan päällä kivijalkakaupassa, Hartmanin
Vaasan myymälän myymäläpäällikkö Kaisa Havina kiteyttää.
– Lisäksi meillä voi asioida myös puhelimitse ja sähköpostilla. Tätä kautta tuleekin paljon tarjouspyyntöjä varsinkin nyt kuluvan kevään aikana. Myös kotiinkuljetukset ja tilauksien maksuton keräyspalvelu ovat olleet tänä keväänä hyvin suosittuja palvelumuotoja.
– Lisäksi kodin pintamateriaalisuunnitelmia tehdään paljon edelleen, vaikka aikaisempina vuosina painopiste on ollut piharakentamisella huhti-toukokuusta lähtien.
Havina sekä Seinäjoen Hartmanin myymäläpäällikkö Sari Mäki-Välkkilä toteavat, että heidän rautakaupassaan asioivat asiakkaat tuntuvat arvostavan Hartmanilta saamaansa ihmisläheistä palvelua. Asiantuntevia neuvoja myös edelleen arvostetaan, vaikka netin käyttö onkin tietolähteenä kasvanut.
– Asiakkaat hakevat netistä nykyään laajasti tietoa, ja sitä kautta heillä on paljon jo tänne tullessaan ajatuksia omasta projektistaan, Mäki-Välkkilä valaisee.
Saranat avaava asiakas mieluisin
Kilpailu alalla on koventunut varsinkin ulkomaisten toimijoiden tultua markkinoille. Suuret ketjut pyrkivät erityisesti hakemaan etua tiettyjen tuotteiden edullisilla hinnoilla.
Hartman luottaa omassa lähes 160-vuotisessa historiassaan asiakaspalvelun voimaan kilpailukykyisten tuotteidensa ohella. Hartmanin myymälässä asiakkaan on helppo ja nopea asioida ja saada asiantuntevaa palvelua.
Mäki-Välkkilä painottaa, että Hartmanilta tavallinen kuluttajaasiakas saa asiantuntevan myyjän, vaikka Hartman mielletään helposti enemmän yritysten kauppana ja palvelijana.
– Vieläkin meille tulee kyselyjä lähes päivittäin, että saako meille tulla ilman yritystiliä. Saa, meille ovat yhtä tärkeitä kaikki jotka ovesta astuvat, remontoijasta rakentajaan, sisustajaan ja puutarhuriin.
– Perheyrityksenä meillä on myös mahdollisuus joustavasti räätälöidä palvelujamme ja valikoimaamme erilaisiin asiakastarpeisiin sopivaksi, Havina lisää.
Hyvä esimerkki tästä on yhteistyössä toisen paikallisen perheyrityksen, Kukkatorin kanssa kehitelty puutarhamyymäläkonsepti Vaasan myymälän yhteyteen. Drive in –periatteella toimiva puutarhamyymälä mahdollistaa peräkärryn kanssa ajon ihan kasvien ja piharakentamisen tuotteiden lähelle, jolloin ostosten mukaan ottaminen ja lastaaminen on helppoa ja nopeaa.
– Lisäksi mallialueet esimerkiksi pihakiveyksistä auttavat asiakasta pihakivien valinnassa. Täällä näkee heti millaiselta pihakivetys tulee sitten omassa pihassa näyttämään, Mäki-Välkkilä lisää.