Article image
29.03.2019
Blogi / Autot ja liikenne

Autokantamme on tienristeyksessä

Lars Backlund, autotekniikan laboratorioinsinööri ja autojen harrastaja

Autoilun hiilidioksidipäästöjä vaaditaan alennettavaksi voimakkaasti lähivuosien aikana.

Autokannan nuorentaminen on ehkä tehokkain lyhyen aikavälin ratkaisu hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Samalla se edistää liikenneturvallisuutta. Kun nykyistä autokantaamme on saatu nuorennettua, voidaan sen jälkeen lainsäädännöllä painostaa valmistajia tuottamaan parempia fossiilisten polttoaineiden moottoreita.

Poliitikot haluavat, että fossiiliset polttoaineet pitäisi korvata sähköautoilla. Tässä pitäisi tarkastella autojen luontokuormituksen kokonaisuutta.

Yhden sähköauton tuottamiseen vaadittava energia tekee siitä paljon polttomoottoriautoja likaisemman jo käyttöön otettaessa. Tutkimukset siitä vaihtelevat suuresti, sillä akkujen teholla on suuri vaikutus päästöihin akkutuotannon aikana. Tehokkaat sähköautot ovat huomattavasti likaisempia kuin ”heikommat” autot.

Entä miten tuotetaan autojen tarvitsema sähkö?

Se on ylimääräistä sähköä nykyiseen sähkönkulutukseen verrattuna ja myös sen tuottaminen fossiilisilla tavoilla lisää hiilidioksidipäästöjä.

Päästöjä myös akuista

Ruotsissa on tehty tutkimuksia nykyisten akkujen ympäristökuormituksesta.

Akkujen valmistus normaaliin perheautoon vastaa polttomoottoriauton 160 tuhannen kilometrin veroisia hiilidioksidipäästöjä. Polttomoottoriautoilla voi ajaa noin yhdeksän vuotta 18 000 kilometrin vuotuisella ajomäärällä vastaavien päästöjen aikaansaamiseksi. Ja tämä koskee vain akkujen valmistusta.

Jos autoa käytetään fossiilisilla polttoaineilla tuotetulla sähköllä, emme saavuta tavoitetta päästöjen vähentämisestä.

Ei ole tutkittu, kuinka kauan akkuja voi käyttää kylmässä ilmastossa.

Kaikki paristot ja akut kuormittavat ilmastoamme, jos ne pitää uusia nopeasti.

”Smart-laturit” ottavat vain juuri sillä hetkellä sähköverkossa käytettävissä olevan energian. Nykyisellä energiatuotannolla se tarkoittaa käytännössä sitä, että autoa ei saa ladattua täyteen.

Hybridit voivat olla vaihtoehto, jos saamme kehitettyä akkuja sekä käyttöajan että painon suhteen. Kaasuhybridit voivat olla toinen vaihtoehto, jos kaasun hinta halpenee kuluttajille.

Kaasuautoja ei ole nyt yhtä edullista käyttää kuin dieselautoja, ja usein hinta lopulta ratkaisee.

Päätöksiä tekevät tarvitsevat kaiken mahdollisen tiedon koko ongelman ymmärtämiseksi harvaan asutussa maassamme.

Autoiluun Suomessa kohdistuva kokonaisverotus on korkea. Tällä hetkellä autokantamme kuuluu Euroopan vanhimpiin ja saastuttavimpiin.

Joukkoliikenne ontuu

Suurten kaupunkien ulkopuolella asuvat ihmiset joutuvat maksamaan enemmän veroa vain siksi, että pääsisivät töihin
aamulla. Monen ihmisen työssäkäynti julkisella liikenteellä on vaikeaa, jollei jopa mahdotonta.

Kehäkolmosen sisällä asuvat jotkut poliitikot elävät eri maailmassa liikkumisen suhteen kuin muualla Suomessa asuvat. Monet niistä poliitikoista, jotka eniten puhuvat julkisen liikenteen käyttämisestä, kuuluvat ahkerampiin taksin käyttäjiin, mikä on verrattavissa omalla autolla ajamiseen. Mutta kaikkihan tietävät, että aina on helpompi sanoa mitä muiden pitää tehdä sen sijaan että muuttaisi omaa käytöstään.

Lars Backlund
Autotekniikan laboratorioinsinööri ja autojen harrastaja

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
Artikkeliin liittyviä hakusanoja
autoilu liikenne päästöt

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Uusimmat podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset