Article image
Täysin uudistuneen malliston myötä Jaakko Ulvinen uskoo Hyundain markkinaosuuden Suomessa jatkavan nousuaan.
Kaupallinen yhteistyö

03.09.2020
Autot ja liikenne

Automarkkinoiden muutos on uskomattoman nopea

Teksti: Harri Puhakainen
Kuvat: Taru Valkama

Arton Auton koko henkilökunta ei tahdo uskoa silmiään, miten nopeasti hybridi- ja täyssähköautot ovat muuttaneet automarkkinoita.

Hybridi on tämän päivän ja huomisenkin avainsana uuden auton ostossa.

Valtaosa Suomen tiellä liikkuvista autoista on luonnollisesti yhä bensiini- tai dieselkäyttöisiä, mutta uusien autojen myynnissä henkilöautojen osalta muutosvauhti on nopea. Parhaiten sen tuntevat nahoissaan autoliikkeiden omistajat ja henkilökunta.

Arton Auto on myynyt Hyundaita vuodesta 2002 lähtien. Hyundain koko mallisto uusiutuu vuoden vaihteeseen mennessä. Se on näkynyt myös myynnissä, sillä markkinaosuus on ollut alkuvuodesta nousussa.

– Kaikkiin malleihin tulee mahdollisuus joko hybridiin tai täyssähköön, automyyjä Jaakko Ulvinen sanoo.

Hyundain Ionic on saatavilla kaikilla kolmella tällä hetkellä olevilla käyttövoimaratkaisuilla eli itse jarrutusvoimalla lataavana hybridinä, ladattavana hybridinä ja täyssähköautona.

Päästöstandardit tiukkenevat

EU:n päästöstandardit ovat tiukentuneet tänä vuonna ja autonvalmistajien on ollut pakko niihin reagoida.

– Hyundain Ionic on maailman ainoa automalli, jota on saatavilla kaikilla kolmella tällä hetkellä olevilla käyttövoimaratkaisuilla eli itse jarrutusvoimalla lataavana hybridinä, ladattavana hybridinä ja täyssähköautona, Jaakko Ulvinen selventää.

Hybridien ja täyssähköautojen kehitys on luonnollisesti nopeaa, kun käytännössä kaikki isot autonvalmistajat ovat siirtäneet tuotantoaan niihin.

– Tällä Ionicilla pääsee noin 60 kilometriä sähkölatauksella ja yhdistettynä bensaan voi ajaa Suomen lähes päästä päähän. Vastaavasti pelkästään sähköllä liikkuvan Hyundai Konan toimintasäde on 450 kilometriä, Ulvila kuvailee uunituoreiden mallien mahdollisuuksia.

Uusista myydyistä henkilöautoista 36 % on joko osittain tai täysin sähköllä kulkevia.

4000 ensimmäistä kilometriä pelkällä sähköllä

Monelle auton pääasiallinen käyttö on juuri päivittäinen työ- tai harrastusmatka taajama-alueella. Siihen sekä hybridien, että täyssähköautojen suorituskyky riittää hyvin talvikelilläkin Suomessa.

– Perushybridi on siinä omimmillaan, kun se saa energiaa jarrutusvoimasta. Maantiellä pitkässä ajossa se taas ei energiaa saa varastoitua, Ulvinen toteaa.

Ei olekaan ihme, että hybridit löytävät tiensä uusien autonostajien koteihin. Täyssähköautojen marssia vähentävät vielä toimintasäteen jatkuva paraneminen ja ainakin kuluttajien mielikuvissa oleva kallis hinta.

Se oli ostajalle halpaa ajoa.

– Myin tähän lähelle auton, jolla ostaja ajoi ensimmäiset 4000 kilometriä pelkästään sähköllä. Se oli ostajalle halpaa ajoa, Ulvinen lataa.

Muutenkin Ulvinen kyseenalaistaa täyssähköauton kalleudesta.

– Ei voi verrata pelkästään hintaa, sillä käyttövoiman mukana muuttuu paljon muutakin. Esimerkiksi akkujen sijaitseminen alustarakenteesta tekee sähköautoista todella vakaita ajettavia.

Automaatilla helppoa ajoa

Ladattavia hybridejä ja täyssähköautoja ei Arton Auton edustamissa merkeissä saa lainkaan manuaalivaihteisena.

– Sähkö- ja bensamoottorin yhdistelmä melkeinpä vaatii automaattivaihteiston.

Kaikkiaan uusien autojen vaihteisto on muuttunut valtaosaltaan manuaaleista automaatteihin. Voimansiirrot kohtasivat toisensa 2015 vuonna ja nyt noin 70 % uusista autoista on automaatilla varustettuja.

Arton Auton ensimmäinen hybridi on myyty Tervajoelta 2016.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
Artikkeliin liittyviä hakusanoja
autoilu automyynti auton ostaminen hybridi hybridiauto sähköauto

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset