Article image
Titta Norpo, Juha Urmas ja Tarja Saarinen palvelevat OP Kodin asiakkaita poikkeusolojen aikana turvallisesti omana ryhmänään.
Kaupallinen yhteistyö

18.02.2021
Koti ja asuminen

Olosuhteista riippumatta – asuntoja on tarjolla taukoamatta

Teksti ja kuvat: Hannele Norja

Suomen luotettavimmaksi kiinteistönvälitystoimistoksi valittu OP Koti hoiti heti poikkeusaikojen ensimetreillä asuntojen myyntiketjun ja -prosessit kuntoon.

Asuntokauppa kaipaa toimiakseen palvelua. OP Kodin toimiston oveen ei ole teipattu ilmoitusta toimiston yhteystiedoista, sillä ovea ei ole lukittu. Tiloista löytyy aina asiakaspalvelija.

– Tietysti olemme panostaneet myös sähköiseen palveluun, mutta asiakkaiden omistamana olemme syntyneet asiakaspalvelijaksi, toimitusjohtaja Petteri Miettinen OP Koti Etelä-Pohjanmaasta kertoo.

Hän vakuuttaa, että poikkeusajan asettamien haasteiden edessä ei ole lannistuttu.

– Uusia keinoja on mietitty ja niitä on löydetty. Myynti on lähtenyt kovaan kasvuun, ja vuosi 2020 oli yrityksen 55-vuotisen historia paras. Kauppa käy edelleen ennätystahtiin.

Toimitusjohtaja Petteri Miettinen, Sami Ala-Mäyry (takana vas.), Marjut Merimaa, Satu Saarenoja, Anna Saarela ja Linda Mäkivirta-Valkama vastaavat toisen ryhmän toiminnasta.

Myytävä heti taukoamatta esillä

OP Kodin toimiston yhdeksänhenkinen henkilökunta on tällä hetkellä jakaantunut kahteen ryhmään. Töitä tehdään Miettisen mukaan vuoroittain toimistolla ja etänä sekä erillisissä vuokratuissa tiloissa. Asuntokauppa pystytään hoitamaan turvallisesti.

– Kauppaa tehdään joka päivä. Kaikkia tarvittavia kaupan vaiheita ei pysty etänä hoitamaan, mutta paljon pystytään tekemään myös ilman lähikontaktia.

Myyjän palvelun ja ostajan palvelun avulla asuntokaupan eri vaiheita pystyvät kaikki osapuolet seuraamaan reaaliajassa mobiilisovelluksen kautta. Rekisteröityminen palveluihin on ilmaista.

– Kun asunto annetaan meille myyntiin, se on heti esillä ja tarjolla taukoamatta, Miettinen toteaa.

OP Koti on aktiivisesti mukana alueensa rakentamisessa.

Enemmän kuultavaa kuin puhuttavaa

Siirryttyään kiinteistöalalle vuonna 2012 Petteri Miettinen halusi uudistaa alan asiakaspalvelua. Syntyi uusi kokonaisvaltaiseen asiakaspalveluun perustuva Oma välittäjä -palvelumalli.

– Asiakaskartoituksella pystymme hahmottamaan niin myyjän kuin ostajankin tilanteet entistä paremmin ja entistä laajemmin. Palvelun on hyvä keskittyä enemmän asiakkaaseen kuin kiinteistöön.

Miettinen painottaa, että asuntokaupassa välittäjän on tärkeämpää kuunnella kuin puhua.Me emme tarjoa omakotitalon etsijälle omakotitaloa, vaan haluamme kuunnella minkälaista omakotitaloa asiakas on hakemassa.

– Emmekä halua menettää esimerkiksi sitä tärkeää tietoa, mitä talon mahdollisesti itse rakentanut myyjä voi meille tarjota.

OP Koti on suomalaisten mieluisin valinta kiinteistönvälittäjäksi.

Taloustutkimus, Suomi tänään 2020 -tutkimus

Nimetty ja henkilökohtainen välittäjä on osoittautunut OP Kodissa toimivaksi konseptiksi.

– Hän on vastuussa toimeksiantajalle henkilökohtaisesti. Oma välittäjä -palvelumalli on myös lyhentänyt myyntiaikoja ja valitukset ovat harvinaisia, Miettinen toteaa.

Asunnon myynti tai osto on ihmiselle aina elämänmuutos, ja OP Koti on siinä tiiviisti mukana. 

– Meillä on alueen kattavin näkyvyys. Hallussamme on kaikki sähköiset kanavat ja meidät löytää niin Oikotieltä, Etuovesta kuin OP:n omilta sivuiltakin.

– Eikä sekään ole haitaksi ollut, että meidät löytää myös painettujen lehtien sivuilta, Miettinen vakuuttaa.

OP Koti Etelä-Pohjanmaa ja ravintola Alma ovaat läsnä samalla aukioloperiaatteella.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Uusimmat podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset