Logistiikka pitää yhteiskunnan pyörimässä
Raskaan liikenteen kumipyörien päällä liikkuu kotimaisen ruoan tuotanto aina lannoitteista ja rehuista sekä viljasta eläinkuljetuksiin ja valmiiden elintarvikkeiden kauppoihin saattamiseen asti.
Elintarvikkeiden kuljetusketjuun kuuluu monia tekijöitä.
– Kaikki ymmärtävät, että ruoka tulee pellolta, ja raaka-aine tuotetaan jossakin, ja tässä ketjussa on monta vaihetta, jossa kuljetuksia pitää olla, Tuoretie Oy:n logistiikkapäällikkö Jarkko Lehtisaari toteaa.
Kuljetusketjun alkupäässä on maanviljelijöille toimitettavat lannoitteet, jotta vilja saadaan kasvamaan.
– Kuljetamme viljaa tilalta toisille, joka on osa eläinten ruokintaa. Toimitamme rekoilla myös maatiloille rehutehtaalta rehua eläimille, Lehtisaari avaa logistiikkan kokonaiskuvaa.
Eläimiä toimitetaan niihin suunnitelluilla kuljetusautoilla tilalta toisille kasvamaan, ja sitten eläimet kuljetetaan elintarviketuotantolaitoksille ruoaksi jalostukseen.
– Lannoitteen, rehun ja eläinten kuljettaminen on iso osa toimintaamme, puolet meidän kuljetuskalustosta on alkutuotannon parissa, ja toinen puoli on elintarvikekuljetuksia.
Rekkaliikenne vaatii kunnossa olevat tiet
Raskaskalusto rehukuljetuksessa painaa jopa 76 tonnia. Rehuautot liikkuvat maakunnan pienilläkin sivuteillä vieden rehua maatiloille, joten teiden pitää olla kunnossa.
– Kyllä me alemman tieluokan teitä paljon käytetään, koska maatilat eivät ole kaupunkien keskustoissa ja harvoin valtaväylienkään varrella.
Kuljetusautojen pitää olla kunnossa myös tekniikan ja renkaiden suhteen, jotta kelillä kuin kelillä rekat pääsevät liikkumaan pienillä teillä. Rehuautoissa on usein nastarenkaat, joita rekoissa harvoin käytetään.
Raskaan kaluston kuljettaminen on ammattilaisten työtä, ja rehun ja eläinten kuljetuksen taustalla on tarkka ja laaja säännöstö.
– Lämpötilat, kuljetusajat, hygienia, käsittely, kuljetusmäärät, ja siihen kun vielä yhdistetään kuljettajien ajo- ja lepoajat, niin nämä ovat aika ajoin haasteellisia yhdistää. Ammattilaisia pitää olla kuljetusten suunnittelussa sekä kuljetuksessa.
Alalle kaivataan uusia osaajia, ja Tuoretie käy aika ajoin esittäytymässä oppilaitoksissa kuljetusalan opiskelijoille.
Logistiikka arjen turvana
Ilman logistista maailmaa kotitalouksien arki joutuisi koetukselle hetkessä, kun tuotteet loppuisivat kauppojen hyllyiltä.
– Tuoretie on määritelty huoltovarmuuskriittiseksi yhtiöksi, joka tarkoittaa sitä, että meillä pitää pyörien pyöriä tilanteessa kuin tilanteessa, Lehtisaari sanoo.
Huoltovarmuuden takaamiseksi on olemassa suunnitelmat, joita päivitetään aika ajoin.
– Suomi ei kauan pyörisi, jos autot eivät tuolla liikkuisi. Otimme vuosi sitten tiukat ohjeistukset käyttöön. Kuljettajille on annettu hyvinkin yksityiskohtaisia ohjeita ihan lähtien maskien käytöstä ja auton ohjaamon hyttien ja käsien desinfioinnista.
Huomiota on kiinnitetty myös siihen, että missä kuljettajat pitävät taukonsa ajon aikana.
– Varmistamme sen, että pyörät pyörivät, Lehtisaari kertoo korona-ajan haasteista kuljetusalalle.
Kolmen elintarvikeyrityksen yhteisomistuksessa
Tuoretie Oy on kolmen kotimaisen elintarvikealan suuryrityksen tasaosuuksin omistama logistisen alan osakeyhtiö. Osakkaina ovat Atria, Saarioinen ja Pouttu. Tuoretie ohjaa, kehittää ja tuottaa laadukkaita ja kustannustehokkaita logistiikkapalveluita elintarviketeollisuudelle sekä muille yritysasiakkaille.
– Tuoretie on käytännössä elintarvikelogistiikkaan perustettu yhtiö, Jarkko Lehtisaari kertoo.
Yhtiö on kehittänyt kuljetusjärjestelmiä koko elintarviketeollisuuden kentän tarpeisiin vuodesta 1992 lähtien.
Tuoretie rekat tunnistaa tien päällä siitä, että niiden tuulilasin päällä lukee Tuoretie. Kuljetuskalusto on yhteistyökumppaneina toimivien kuljetusalan yritysten omassa omistuksessa. Tuoretie ohjaa logistisesti rekkojen liikenteen.
– Toimialue kumipyörillä on koko Suomi, Pohjoismaat, Eurooppa, ja meillä on myös vienti- ja tuontitoimintaa. Viemme esimerkiksi Atrian tuotteita laivarahdilla Kiinaan.