Article image
Maslog kehitti sähköavusteisen Power Pallet Jack haarukkavaunun, jolla tonninkin kuorma liikkuu vaikka yhdellä sormella. Juha-Pekka Rintamäki, Mika Mettalo, Sarianne Nikko, Joseph Ahokas ja Helena Lähde kiertävät yrityksissä esittelemässä, kuinka kevyttä taakansiirto on sähköavusteisen pumppukärryn avulla.
Kaupallinen yhteistyö

24.03.2022
Koti ja asuminen

Sähköavusteinen pumppukärry on korvaamaton apu kaikkialla, missä tavaraa liikkuu

Teksti: Liina Hautanen
Kuvat ja video: Matti Hautalahti

Eikö tämän nyt voi helpomminkin tehdä! Idea sähköavusteisesta pumppukärrystä syntyi Maslogin perustaja Juha-Pekka Rintamäen päässä hänen katsellessaan joulukuisessa loskassa pumppykärryjen kanssa taistelevaa Kiitolinjan kuljettajaa.

Yli tuhannen kilon kopiopaperilava on todella raskas niissä olosuhteissa, vaikka kuljettajalla olikin kaveri auttamassa. Toinen veti ja toinen työnsi, eikä kuorma silti meinannut liikkua mihinkään. Ajattelin, että tähän täytyy löytyä jotain helpotusta, Juha-Pekka Rintamäki muistelee.

Googlettelu ei tuonut valmista ratkaisua pöytään, joten Rintamäki päätti, että sellainen täytyy luoda itse. Tuloksena oli moottoroiduilla eturenkailla varustettu haarukkavaunu, joka rullaa raskaankin kuorman eteenpäin kuin itsestään. Käyttäjän huoleksi jää lähinnä kärryn ohjaaminen.

Taakansiirtoa keventämään kehitetty voimansiirtoteknologia osoittautui niin toimivaksi, että nyt yrityksellä on mielessä jo lukuisia uusiakin käyttökohteita.

– Työturvallisuus ja työergonomia ovat ne, mitä haluamme olla viemässä eteenpäin. Teknologian myötä myös työn tehokkuus ja mielekkyys lisääntyvät, Rintamäki taustoittaa.

Maslog Juha-Pekka Rintamäki
Juka-Pekka Rintamäki on tyytyväinen Maslogin uusiin tiloihin Seinäjoen Tuottajantiellä, jossa on nyt hyvin tilaa myös tuotannon laajentamiseen.

Äly korvaa voiman

Raskaiden kuormansiirtojen haasteet olivat Rintamäelle itselleenkin tuttuakin tutumpia, sillä hän oli työskennellyt kuljetusalalla jo pitkään.

– Aina tuli eteen paikkoja, joissa vaunun liikuttelussa ei auttanut mikään muu kuin raaka voima. Liian raskaan kuorman repiminen on aina riskialtista ja pahimmillaan seurauksena on pitkällisiäkin selkävaivoja ja sairauslomia, Rintamäki toteaa.

Rintamäen kaipaamaa vääntävää sähköistä rengasmoottoria ei ollut valmiina, vaan se täytyi kehitellä itse. Tarvittavien osaajien ja yhteistyökumppanien löytymisen sekä prototyyppien jälkeen maailman ensimmäinen sähköavusteinen haarukkavaunu saatiin markkinoille kesällä 2020.

– Käyttökohteita on kaikkialla. Lähes jokaisessa yrityksessä siirrellään niin lähtevää kuin saapuvaakin tavaraa pumppukärryillä ja lavat ovat huomattavan painavia manuaalisella kärryllä vedettäviksi, Rintamäki kertoo.

Teollisuuden ja kuljetusalan lisäksi Maslogin sähköavusteinen haarukkavaunu on otettu ilolla vastaan myös naisvaltaisella kaupan alalla. 

Maslog Power Pallet Jack sähköavusteinen haarukkavaunu
Maslogin kehittämän kärryihin integroidun voimansiirtolinjan avulla raskaatkin kuormat siirtyvät kevyesti. Voimansiirtolinja koostuu kärryn teräksisen tukikolmion sisälle sijoitetuista Li-ion akusta ja ohjausyksiköstä, anturista sekä moottoroiduista eturenkaista.

Kun työ kevenee, työssäjaksaminen paranee

Maslogin sähköavusteinen haarukkavaunu Power Pallet Jack on normaalin pumppukärryn kokoinen ja näköinen. Ainoastaan aisalta etuhaarukkaan kulkevat kaksi piuhaa paljastavat, että kärryn sisään on kätketty älyä.

Kuorman nosto tapahtuu yhä normaalilla pumppausliikkeellä ja lasku vivusta. Sähköavusteisuus käynnistyy nappia painamalla. Aisaan koteloitu venymäliuska-anturi tunnistaa kulkusuunnan ja ohjausyksikkö alkaa syöttää akulta virtaa moottoroiduille etupyörille.

Liikkeellelähtö on helppoa raskaankin kuorman kanssa. Sähköavusteisuus lisää myös vaunun suuntavakautta.

– Kyllähän manuaalisten kärryjen kanssa helposti kärryt vievät miestä eikä toisinpäin. Sähköavusteisuus tekee kärryistä kevyet ja helposti käsiteltävät, vientipäällikkö Mika Mettalo tiivistää.

Maslog Mika Mettalo
Sähköavusteisuus vähentää työntekijän fyysistä kuormittumista, jolloin työstä palautuminenkin on nopeampaa, vientipäällikkö Mika Mettalo painottaa.

Erityisesti sähköavusteisuus ilahduttaa, kun tilassa on pienikin ylämäki.

– Työn tehokkuus lisääntyy, kun aikaa ja energiaa ei mene enää lavan liikkeelle saantiin. Nyt ei tarvitse enää kahta miestä siirtämään raskasta lavaa, Mettalo tiivistää.

Uutta on myös perinteisistä pumppukärryistä kokonaan puuttuva jarrutusominaisuus. Kun aisaa kääntää vastakkaiseen suuntaa, renkaat alkavat jarruttaa.

Akun kestosta ei tarvitse huolehtia

Markkinointipäällikkö Sarianne Nikko kuulee jatkuvasti palautetta siitä, kuinka paljon Maslogin sähköavusteinen haarukkavaunu on helpottanut työntekoa. Myös pitkä akunkesto on yllättänyt asiakkaat positiivisesti. Akku kestää kovassakin käytössä viikon.

– Se on pidempään kuin yhdessäkään puhelimessa, Nikko vertaa.

Maslog Sarianne Nikko
– Voimalinjamme on älykäs. Voimantunnistus analysoi avustuksen tarpeen jolloin sähköavusteisuutta aktivoituu tarvittava määrä helpottamaan taakan siirtoa, markkinointipäällikkö Sarianne Nikko kertoo.

Maslogin Power Pallet Jack toimii myös normaalina pumppukärrynä ja sähköavusteisuuden voi napsauttaa päälle vain tarvittaessa. Postin alihankkijana toimivan Kuljetusliike Finnilän naiskuskit tekivätkin tekstin, kuinka kauan akku kestää, kun avusteisuutta käytetään vain ja ainoastaan silloin, kun on pakko.

– Tulos, 3,5 viikkoa yllätti meidät kaikki, Rintamäki kertoo.

Maslogin sähköavusteiselle haarukkavaunulle parhaita mainosmiehiä ovatkin tyytyväiset asiakkaat.

– He kertovat aivan oma-aloitteisesti somessa, että meillä on tämä käytössä ja tämä on oikeasti tosi hyvä ja auttaa työssäjaksamisessa. Se on ehkä parasta palautetta, kun ihmiset sitä näkyville kirjoittavat. Selkeästi se viesti on, että kun sen ottaa kerran käyttöön, niin siitä ei halua enää luopua, Nikko sanoo.

Nikko huokaa, miten varsinkin miehillä kynnys avun pyytämiseen on korkealla.

– Vaikka olisi kuinka raskas kuorma, niin sen kanssa yritetään pärjätä yksin. Mutta kun ei sen kuorman tarvitse olla kuin 500 tai 800 kiloa, kun siinä jo käyttää niin paljon lihaksia, että voimankäyttö oikeasti vähentää sitä omaa työssäjaksamista ja lisää riskiä työtapaturmiin. Meidän toiveemme onkin, että kaikki pääsisivät kokemaan sen, kuinka paljon helpompaa työnteko voisi olla sähköavusteisen pumppukärryn avulla.

Katso videolta kuinka kevyesti tuhat kiloa liikkuu! Yrityksen perustaja Juha-Pekka Rintamäki kertoo myös Maslogin perustamisesta sekä tulevaisuudensuunnitelmista.

Kutsu Maslog kylään ja kokeile itse!

Kutsu Maslog kylään, niin saat itse kokeilla, kuinka kevyttä taakansiirto on sähköavusteisen pumppukärryn avulla. Voit myös varata etäesittelyajan.

Maslog Power Pallet Jack – pois ei anneta

Seinäjoen Rengaskeskuksella Maslogin sähköavusteinen haarukkavaunu on ollut käytössä jo reilun vuoden. Rinnalla käytetään yhä myös tavallisia pumppukärryjä.

Maslog kokemuksia
Raskaan kaluston renkaat ovat painavia ja ajattelin että tämä on se paikka missä haluan tarjota asentajille helpotusta. Jaksavat sitten muita hommia paremmin, Seinäjoen Rengaskeskuksen yrittäjä Timo Lintala toteaa. Kuva: Liina Hautanen.

Sähköavusteinen haarukkavaunu on tullut rengasliikkeessä tarpeeseen, sillä yrityksessä huolehditaan myös raskaan kaluston renkaista.

Asentajat ovat olleet yksimielisiä siitä, että kun kärryä oppii käyttämään, se on erittäin hyvä.

– Kun on kevyt kuorma lavalla, niin asentajat nappaavat lähimmän tavallisen pumppukärryn. Mutta aina kun on iso kuorma päällä, niin kaikki kävelevät mieluummin sen 30 metriä ja hakevat Power Palletin, yrittäjä Timo Lintala sanoo.

Sesonkiin valmistautuvassa rengasliikkeessä Maslog Power Pallet Jackin apu onkin osoittautunut korvaamattomaksi.

– Viimeisen kolmen viikon aikana on tullut taas kolme täyttä rekkalastillista renkaita pihaan, joten Power Pallet Jack on ollut kovassa käytössä, Lintala jatkaa.

Työturvallisuus lisääntynyt

Lintala pitää tärkeänä myös työtuvallisuuden lisääntymistä.

– Onhan tämä nyt aivan ehdoton asia työturvallisuudenkin kannalta. Kun trukkilavalle pannaan kahdeksan kuorma-autonrengasta vanteineen niin se painaa tonnin. Nyt ei tule enää niitä vaaratilanteita, että väkisin pitäisi riuhtoa ja repiä kuormaa liikenteeseen, Lintala toteaa.

Hallin betonilattialle kertyvästä hiekasta laite ei ole ollut moksiskaan.

– Tuote on hyvä, meille loistava. En välttämättä näe sille tarvetta, jos lavan paino on sata kiloa. Mutta sitten kun mennään tuonne 500 ja plus kiloa, niin sitten se on erittäin hyvä, Lintala pohtii.

Maslog saa kiitosta myös kompaktista koosta

Power Pallet Jack on samankokoinen kuin normaali pumppukärry.

– Onhan niitä sähkökäyttöisiä pumppuvaunuja muitakin, mutta ne ovat aivan liian isoja. Ne eivät myöskään liiku mihinkään ilman sähköä. Tätä voi käyttää aivan normaalisti ja vain tarvittaessa napsauttaa sähköavusteisuuden päälle, Lintala kehaisee.

Maslogin älykästä voimalinjaa voidaan hyödyntää esimerkiksi logistiikan, kuormansiirron sekä terveydenhuoltoalan koneisiin ja laitteisiin. Tässä prototyyppi monikäyttöisestä siirtimestä.

Sähköavusteinen voimansiirtolinja käy kaikkeen, missä on omat pyörät alla

Maslog näkee kehittämällään sähköavusteisella voimansiirtolinjalla lukuisia sovelluskohteita.

Sähköavusteisesta sairaalasängystä on tehty jo prototyyppi. Työnalla on myös sähköavusteinen siirtolaite, pieni moottoroiduilla pyörillä ja voimansiirrolla varustettu lisälaite, jonka avulla niin perävaunujen, trailereiden, asuntovaunujen kuin vaikkapa rullakoidenkin siirtoa voidaan keventää huomattavasti.

– Siirtimellä voidaan tarttua periaatteessa kaikkeen, missä on omat pyörät alla, vientipäällikkö Mika Mettalo kuvaa.

Lisäideoita saadaan jatkuvalla syötöllä myös asiakkailta.

– Hetki sitten saimme muun muassa yhteydenoton, jossa kysyttiin, voisimmeko kehittää oman versionsa myös hautakiviensiirtokärryyn. Samoin leipomoiden isojen taikinavaunujen siirtoon meiltä on kyselty apua, Mettalo kertoo.

Patentit kunnossa

Yritykselle heinäkuussa 2020 Suomeen myönnetty patentti kattaa kaikki sähköavusteiset ajoneuvot, koneet ja laitteet, joissa on rengasmoottori.

– Sama hakemus on nyt jätetty Japanin, USA:n, Kiinan ja EU:n markkinoille. Niistä pitäisi tulla vielä tämän vuoden aikana vastaukset, vientitoimia käynnistelevä Mettalo kertoo.

Yrittäjä Juha-Pekka Rintamäki iloitsee Maslogin IPR-salkusta.

– Se oli meille iso juttu, että saatiin patentoitua tuote noin vahvasti.

Avainlippu-merkki osoituksena suomalaisesta työstä

Maslog Power Pallet Jack -tuoteperheelle myönnettiin 8.2.2022 Avainlippu-merkki osoituksena kotimaassa valmistetuista tuotteista. Haarukkavaunujen kotimaisuusaste on tällä hetkellä yli 80 %.

-Kotimainen ja mahdollisuuksien mukaan vielä paikallinen työllistäminen ovat vahva osa Maslogin arvoja ja näkyvät toiminnassamme kautta linjan. Olemmekin siksi ylpeitä, että tälle työlle on saatu myös virallinen tunnustus, Rintamäki sanoo.

Maslog avainlippumerkki

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
4.7/5 - (14 votes)

Pointti vieraili Maslogin osastolla Power Truck Showssa kesällä 2021. Lue lisää Pointti Power Truckissa, osa 2 -jutustamme!

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Kaikki videot

Uusimmat podcastit

Kaikki podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset