Pointin vertailussa rengashotellit
Vertailimme rengashotellit, katso mitä renkaiden säilytys eri puolilla Pohjanmaata maksaa. Annamme myös vinkkejä renkaiden ja vanteiden huoltoon.
Katso tästä rengashotellit ja muita renkaita säilyttäviä paikkoja:
Varaudu myös syksyn sateisiin
Kulutuspinnaltaan jo lähes tiensä päähän tulleetkin kesärenkaat ovat ehkä pitäneet kuivalla asfaltilla, mutta syksyn sateissa niihin ei kannata ehdoin tahdoin luottaa.
Tieliikennelain mukaan renkaat on vaihdettava, kun niiden urasyvyys laskee alle 1,6 millimetrin. Sitä matalammista urista rangaistuksena on sakko. Rangaistusta suurempi vaara liittyy kuitenkin tielläliikkujien turvallisuuteen.
– Vaikka renkaat vielä olisivat lailliset, alle neljän millimetrin urasyvyys ei enää takaa turvallista pitoa sateisilla keleillä, kun asfaltin päälle alkaa kertyvä vesi ei enää pääse renkaan alta pois Suomen Rengaskierrätys Oy:n toimitusjohtaja Risto Tuominen muistuttaa.
Kesäkauden lähestyessä uusien kesärenkaiden hankinta voi tuntua turhalta. Ominaisuuksiltaan renkaan materiaali säilyy lähes muuttumattomana kuusi vuotta.
– Käyttöiän näkökulmasta hankintaa turvallisuuden kustannuksella onkin turha lykätä kevääseen, Tuominen huomauttaa.
Aamun kylmyys tulee aina yllättäen
Kun lämpömittari alkaa painua öisin nollaan, on aika tarkastaa myös talvirenkaiden kunto. Lain mukaan talvirenkaan urasyvyyden on oltava vähintään 3 millimetriä, mutta rengasalan turvallisuussuosituksena on 5-6 mm urasyvyys. Loskassa ei matalalla uralla pärjää.
– Nastarenkaissa tärkeää on huomioida myös nastojen määrä. Jos nastoja on päässyt irtoamaan huomattavasti, ei renkailla ole enää turvallista ajaa.
Tieliikennelain mukaan talvirenkaita on käytettävä, kun olosuhteet sitä vaativat. Nastarenkaita saa käyttää marraskuun ensimmäisestä päivästä alkaen, niin sanottuja kitka- eli nastattomia talvirenkaita myös muulloin.
Viimeistään nyt autoilijoiden on korkea aika perehtyä renkaiden turvallisuusvaikutuksiin, sillä pari vuotta vanha tieliikennelaki asettaa vastuuta oikeista renkaista yhä enemmän autoilijalle.
Tämä on mainos. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.Puhdas rengas kiertää parhaiten
Nykyisin yhä useampi säilyttää renkaansa rengashotelleissa. Säilytystilan lisäksi etuna on se, että ammattitaitoinen henkilökunta tarkastaa renkaiden kunnon ja pitää renkaat myös puhtaina. Jos osaamista ja sopivat tilat löytyvät, renkaat voi edelleen säilyttää ja vaihtaa myös kotona.
– Tärkeää on, että renkaat säilytetään tasalämpöisessä paikassa, joka on mielellään viileä ja pimeä. Liika lämpö voi kuivattaa kumin. Hyvä paikka on usein autotalli.
Mikäli kotona on käytöstä poistettuja renkaita, ne voi viedä Suomen Rengaskierrätys Oy:n keräyspisteeseen. Tärkeää on varmistaa, että renkaat ovat päällisin puolin puhtaat.
– Hyvä on katsoa, että renkaat eivät pyöri hiekassa, savessa , eikä niiden sisälle joudu vieraita esineitä. Lika hankaloittaa kierrätystä ja pahimmassa tapauksessa rikkoo leikkurin, jonka avulla kierrätysmateriaaleja valmistetaan, Tuominen päättää.
Näin huollat renkaat ja vanteet säilytyskuntoon
- Pese renkaat miedolla shampooliuoksella ja huuhtele perusteellisesti vedellä. Anna kuivua.
- Pese vanteet suihkuttamalla vannepesuainetta lähietäisyydeltä tasaisesti koko vanteelle ja anna vaikuttaa 2-4 minuuttia. Materiaaliystävällinen vannepesuaine puhdistaa pinttyneenkin lian hellävaraisesti.
- Käy läpi vanteiden pinnat vanneharjalla. Kätevän vanneharjan avulla pääset käsiksi myös kaikkein ahtaimpiin ja vaikeapääsyisimpiin paikkoihin. Huuhtele lopuksi vanteet vedellä ja kuivaa huolellisesti.
- Suihkuta vannesuoja-ainetta kiillotusliinaan ja levitä ohut kerros tasaisesti vanteille. Kiillota mikrokuituliinalla, kunnes pinta on kuiva. Anna kuivua vähintään tunti.
- Viimeistele rengashuolto rengaskiillotteella. Suihkuta kiiltoa noin 20 senttimetrin etäisyydeltä puhtaan renkaan pintaan ja anna kuivua noin 5 minuuttia.