Vastuullisuus on konkreettisia tekoja
POP Pankin toiminnan punaisena lankana on vastuullisuus.
Kun asiakas menestyy, silloin pankkikin menestyy.
– Pyrimme siihen, että tunnemme omat asiakkaamme ja yrityspuolella myös heidän liiketoimintansa, POP Pankin liiketoimintajohtaja Asko Juntunen sanoo.
EPSI Ratingin syyskuussa 2023 julkaiseman asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan POP Pankilla onkin jo kahdettatoista kertaa Suomen tyytyväisimmät henkilöasiakkaat.
– Jokaiselle asiakkaalle löytyy henkilökohtainen talouden asiantuntija pankistamme. Asiakastyytyväisyys ja asiakaskokemus pankissa on kaikki kaikessa, se on ihan sitä ydintä.
Kohti kestävää kehitystä
POP Pankki tukee asiakkaiden energiatehokkuusremontteja sekä muita ympäristöystävällisiä hankintoja. Vihreästä lainasta ei peritä avauskulua ja sen ottajat ovat oikeutettuja 20 % alennukseen tietyistä vakuutustuotteista.
– Vihreän lainan käyttötarkoituskohteita ovat esimerkiksi sellaisen ajoneuvon hankinta, jonka hiilidioksidipäästöt jäävät alle 50 g CO2/km, aurinkosähköjärjestelmät, lämpöpumput, ikkunoiden ja ulko-ovien vaihto energiatehokkaampiin sekä sähköautojen latausasemat, Juntunen esittelee.
Myös konttoreiden energiatehokkuutta on parannettu.
– Ylihärmän konttorin öljylämmitys muutettiin juuri paikalliseen kaukolämpöverkkoon. Sievin konttorilla puolestaan pienennettiin energiankulutusta vaihtamalla kaikki konttorin valaisimet energiatehokkaiksi, Juntunen kertoo.
Vastuullisuus luo turvaa
Moni ihmettelee, miksi tuttu pankkivirkailija kysyy kerta toisensa jälkeen henkilöllisyystodistusta.
– Haluamme varmistua, että asioimme oikean henkilön kanssa. Henkilötodistusta kysymällä turvaamme asiakkaan henkilöllisyyden, varat ja tietosuojan. Kysymiseen velvoittaa myös lainsäädäntö, Juntunen selventää.
Tietoturvaan kiinnitetään muutenkin paljon huomiota ja aiheesta koulutetaan sekä omaa henkilökuntaa että asiakkaita.
Vastuullisuuteen liittyy myös vastuullinen luotonanto. Ennen lainan myöntämistä kunkin asiakkaan taloudelliseen tilanteeseen tutustutaan huolellisesti realistisen velanhoitokyvyn määrittämiseksi.
– Nollakorkoympäristö on epänormaalia. Normaalia on, että korkoa maksetaan. Stressitestaamme kaikki henkilöasiakkaamme 6 % korolla, Juntunen sanoo.
Maksuhäiriötilanteissakaan asiakasta ei jätetä yksin.
– Tarvittaessa lainaan on mahdollista saada lyhennysvapaita kuukausia. Autamme asiakkaitamme myös oman talouden hallinnassa ja suunnittelussa sekä tarvittaessa ohjaamme asiakkaita ulkopuolisen avun piiriin, Juntunen kertoo.
Vastuullisuuteen kuuluu asiakkaan eduista ja pankkiasioista huolehtiminen myös silloin, kun asiakas itse on sairauden tai muun syyn vuoksi estynyt niitä hoitamaan.
Edunvalvontavaltuutuksen tarpeesta pyritään puhumaan asiakkaan kanssa hyvissä ajoin, sillä kaikille tulee väistämättä eteen hetki, jolloin ei pysty enää itse hoitamaan omia asioitaan. Aina se ei ole edes iästä kiinni.
Yhteiset pelisäännöt
Henkilöstöjohtamisessa vastuullisuutta on kaikille yhtenäiset pelisäännöt.
– Meitä on aika paljon, 80 työntekijää, ja on tärkeää, että kaikkia kohdellaan samalla tavalla ja että esihenkilöt kohtelevat tiimejään samalla tavalla. Tasapuolisuus toteutuu sitä kautta, henkilöstö- ja hallintojohtaja Heidi Alaviitala kuvaa.
Toinen iso kokonaisuus on henkilöstön osaamisesta, koulutuksesta ja perehdytyksestä huolehtiminen.
– Huolehdimme siitä, että jokaisella on mahdollisuus tehdä työnsä niin, että kokee osaavansa sen, mitä tekee, Alaviitala sanoo.
Tärkeitä arvoja ovat myös avoimuus ja läpinäkyvyys. POP Pankki on osuuskunta ja osuuskuntakokouksen kautta myös pankin jäsenillä on päätösvaltaa. Asioita pääsee seuraamaan lisäksi vuosittain julkaistavista tilinpäätöstiedoista.
– Vastuullisuutta on, että toimimme avoimesti ja läpinäkyvästi myös työntekijöitämme kohtaan. Pidämme yhteisiä palavereita, joihin koko pankin henkilökunta osallistuu, jolloin voimme informoida koko henkilökuntaa yhtä aikaa, Alaviitala kertoo.
Työhyvinvointiin on panostettu paljon ja henkilökunnan tyytyväisyyttä selvitetään vuosittaisilla kyselyillä.
– Kyselyistä on saatu aina tosi hyvät arvosanat. Erityisen positiivisena nousee työporukan merkitys. Työntekijät tykkäävät tosi paljon työkavereistaan.
POP Pankki toimii Kauhavalla 2024 järjestettävän Lakia-Jukolan vastuullisena kumppanina
Lakia-Jukola järjestetään Kauhavalla 15.-16.6.2024. Kilpailukeskus sijaitsee LSK Business Parkin lentokentällä. POP Pankki toimii Lakia-Jukolan vastuullisena kumppanina. Lue lisää POP Pankin ja Lakia-Jukolan kumppanuudesta.