Article image
qrf
27.03.2020
Blogi / Autot ja liikenne

Voisiko raskaan liikenteen valvontaa yhtenäistää?

Raskasta liikennettä valvoo trafi, tulli, rajavartiolaitos, poliisi ja työsuojeluvalvoja. Keneltäkään ei löydy kaikkia tarvittavia tietoja kattavasti. Luulisi tällaisen tietoliikenneyhteiskunnan kykenevän siihen, että yksi instanssi valvoo kaikkea.

Autot pitää Suomessa joka vuosi katsastaa, mikä on hyvä puntari ajoneuvojen yleiskunnosta. Kuljettajilta vaaditaan ammattipätevyydet ja kuljetusyrittäjiltä kontrolloidaan tarvittavat liikenneluvat. Trafin lisäksi näitä kolmea asiaa valvovat myös poliisi, tulli ja rajavartiolaitos. Ymmärrän maahan tulevien ajoneuvojen tarkastukset lupien ym. osalta, mutta että niitä pitää tarkastella vielä tieliikenteessäkin.

Poliisi ilmoittaa usein tehovalvonnasta viikkoa ennen valvontaa. Miksi? Se on hyvä niille, jotka lakia muulloin rikkovat. Monesti kentällä kuulee, että tehovalvontaviikolla pitää kuorma sitoa. Usein törmään paljon enemmän lainvalvojiin tehovalvonnan jälkeen kuin viikolla, jolloin heihin pitäisi törmätä.

MIKÄ TEKEE tästä jokaisen pikkupojan unelma-ammatista niin tarkasti valvottavaa? Olemme varmasti yksi valvotuimmista työyhteisöstä tässä maassa. Jos meitä ei valvottaisi, olisiko tieliikenteessä paljon enemmän onnettomuuksia?

Kaikista tieliikenneonnettomuuksista vain 12%:ssa on ollut raskas ajoneuvo mukana. Se on yllättävän pieni prosentti, kun siitä vielä vähennetään muiden tahallaan raskaan ajoneuvon kanssa tekemät onnettomuudet pois.Toisaalta aina kun raskas kalusto on osallisena, on suurempi vaara henkilövahingoille. Kuinka usein onnettomuus on ollut raskaan kaluston kuljettajan syytä? Tilastoja tästä asiasta ei ole tehty.

Kuljetusalalla aina löytyy joku, joka tekee sen homman halvemmalla ja nopeammin.

Ammattiautoilussa kilpailun vapauttaminen ulkomaalaisille toi kaduille ja maanteille entistä kovemman kiireen. Se ajaa myös meitä suomalaisia rikkomaan lakia, vaikka meille opetetaan että kiireeseen ei saa vedota. Kuljetusalalla aina löytyy joku, joka tekee sen homman halvemmalla ja nopeammin.

SAAN ITSE ajaa työviikon aikana 40 tuntia siten, että kahdeksan tunnin työpäivän aikana on pidettävä kaksi 15 ja yksi 45 minuutin paussi. Jos haluan viedä lauantaina parin tunnin muuttokuorman Seinäjoelle a takaisin, ajoaika on pois seuraavalta viikolta.

Suomi on pitkien välimatkojen maa, ja noita lain vaatimia paussi- ja ajoaikoja on suuri houkutus rikkoa. Varsinkin kun kilpailu alalla on kovaa. Hyvä esimerkki liikennealan kilpailusta on Onnibussin matkahinnat, jotka pakottivat myös VR:n laskemaan taksojaan. Ei kai ole järjellistä pyytää matkalipusta Vaasasta Turkuun kahvikupin hintaa, mutta kilpailu vaatii.

AMMATTILAISENA liikenteessä näkee kaikenlaista. Kello läheni neljää iltapäivällä perjantaina. Ihmiset olivat menossa jo sankoin joukoin töistä kaupan kautta kotiin. Olin itsekin viimeinen kuorma kyydissäni matkalla purkupaikalle.

Lähestyin erittäin ruuhkaista liikenneympyrää, johon oli useamman kilometrin jono. Isosta autosta näki hyvin henkilöautojen yli, kun yksi henkilöauto oli poikennut pitkästä jonosta tien reunaan. Autosta hyppäsi ulos nainen, joka tiputti housut nilkkoihin loivassa ojassa. Tällä kertaa ei ollut kyse matkustajan yllättäneestä pikku hädästä ja nopeasta toimituksesta, vaan ihan pidemmän kaavan kautta nainen alkoi pakertamaan.

Itselläni kesti päästä tai joutua kohdalle varmaan kymmenen minuuttia. Ajoneuvo toisensa perään körötteli hissun kissun naisen ohi. Varmasti kaikki näkivät mitä tässä tapahtui. Eihän sille mitään voi jos hätä iskee. Pakkohan se on silloin toimia. Autot lipuivat hitaasti pysähtyneen auton ohi. Tunsin suunnattomasti myötätuntoa autonkuljettajaa kohtaan. Kun tulin itse kohdalle, näin kuinka kuljettaja oli naulannut katseensa oman auton lattiamattoihin hyvinkin punainen väri kasvoillaan. Ojan pohjalla nainen oli kääntänyt kannikat yleisöön päin, joten hän tuskin edes ymmärsi, kuinka hyvin yleisö hänet näki.

Rahtari

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
Artikkeliin liittyviä hakusanoja
autot ja liikenne -blogit

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset