Article image
Kirjoittaja on tarinallistaja Anne Kalliomäki, Tarinakone Oy:sta, tarinallistamisen menetelmän kehittäjä, Visit Finland Akatemia-valmentaja. Anne aloitti uransa tarinoiden parissa 80-luvun alussa lukemalla sikalassa possuille viihdykkeeksi Vaasa-lehdestä sarjakuvia.
26.11.2020
Blogi / Työelämä ja yrittäjyys

Yrittäjä! Tarinallista joulumarkkinoille pohjalaiset tunnelmat

En tiedä vielä voinko matkustaa Tampereelta Seinäjoelle joulun viettoon perhettä tapaamaan. Siksi olin niin iloinen, kun sain pyynnön kirjoittaa pohjalaisesta joulusta. Pääsen palaamaan hetkeksi omille juurilleni, pohjalaisiin maisemiin ja aatoksiin.

Uusi tilanne on tuonut meidän kaikkien elämään epävarmuuden ja turvattomuuden tunteita. Tästä syystä juuri nyt muistoja herättävät perinteet, yhteiset tarinat, nostalgia ja paikallisuus ovat arvossaan. Tämän myös me yrittäjät voimme nyt ottaa huomioon.

Miten voit yrittäjänä ottaa joulumarkkinoille mukaan enemmän pohjalaisuutta?

Ensin alkuun vielä muutama sana siitä, mitä on tarinallistaminen? Se ei ole tarinoiden kertomista, vaan tarinallisen kokemuksen tuottamista. Joulu on mitä parhainta aikaa hyödyntää tarinallistamista, onhan se erilaisten makujen, tuoksujen, värien, valojen ja tunnelmien aikaa.

Tuotteiden pakkaukset ja tuotekortit – pakkaa pohjalaisella kuviolla tai maisemalla.

Yhä useampi lähettää nyt paketin postitse, millainen on joulupaketti pohjanmaalta? Tuotteista paketit asiakkaillesi valmiiksi.

Luo tarinanäyttämöä – huomioi tuotteiden esillepano ja ota asiakas mukaan tarinaan.

Mitä jos myisit tuotteitasi reestä? Tai rakentaisit myynnin tueksi pohjalaisten joulutonttujen suosittelut? Voitko virittää pohjalalaisen ladon paikaksi glögien juomiselle?

Hyödynnä murretta ja huumoria myös tuotteidesi nimissä.

Olemme tunnettuja omintakeisista letkautuksista. Lisää sanontoja toimintaasi, muokkaa niistä uusia. ”Ollahan kaikki aika rössöööksis tästä vuodesta”, ”Ei hotalehdita sitte joulupöyräs.”.

Luo joulun tunnelmaa pohjalaisella musiikilla.

Viritä myymälääsi gramofoni soittamaan joulun säveliä. Tai palkkaa paikalle paikallinen muusikko.

Tarjoa pohjalaisia jouluelämyksiä – haluamme nyt kokea elämyksiä pienemmissä ryhmissä

Miten olisi rekiajelut pohjanmaan raitilla? Tai tunnelmalliset kirkkomatkat jouluaamuna reellä? Voisiko pohjalainen mummo olla elämys? Itse muistan, miten naapurin mummo leikkasi nisupitkosta palan, laittoi runsaasti voita päälle ja ryysti tassilta kahvit. 

Hyödynnä teemana komiaa, pohjalaisten humoristista isottelua.

Luo tuotteita, joissa näkyy isottelua. Kylän isoin korvapuusti? Onko yrityksesi ulkopuolella jättiläismäinen joulutonttu jussipaita päällä?

Tarjoa pohjalaista ruokaa, joulun ajan herkkuja ja juomia.

Muista myös take away-pakkauksien pienet tuunaukset. Markkinoinnissa voi toimia negatiivinen viesti: Tonttu Tohelon kuivunut kropsu saattaa yllättäen myydä hyvin. 

Pohjanmaa on tarinoiden kultakaivos. Olemme myös taitavia tarinallistajia eli osaamme rakentaa asiakkaillemme tarinallisia kokemuksia. Tästä esimerkkinä ovat Keskisen Kyläkauppa, Kyrö Distillery ja Duudsonit. Tästä pohjalaisessa yrittämisen asenteessa on kyse.

Kun pohjanmaalla saapuessani lakeuden maisema, sen pellot ja ladot avautuvat silmieni eteen, tuntuu kuin sisimpäni leviäisi pelloiksi. On tilaa hengittää, ajatella ja nähdä kauemmas. Toivotan lakeuksille oikein tilavaa, turvallista ja tarinallista joulun aikaa ja horisontista nousevaa parempaa uutta vuotta.

Anne Kalliomäki,
tarinallistaja, Tarinakone

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
Artikkeliin liittyviä hakusanoja
etelä-pohjanmaa Joulu markkinointi pohjanmaa

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset