Article image
Ovet ja ikkunat ovat pääosin kotimaista valmistetta, kertoo AJJ-markkinoinnin toimitusjohtaja Arto Heikkilä.
Kaupallinen yhteistyö

18.05.2019
Koti ja asuminen

Ikkunoiden vaihto säästää luontoa monin tavoin

Teksti ja kuvat: Harri Puhakainen

Nykyään jokaisessa uudisrakennuksessa tulee olla ikkunat, joita vielä muutama vuosi sitten kutsuttiin energiansäästöikkunoiksi. Ikkunoiden kehityksen myötä luonto säästyy materiaalissa, valmistamiseen kuluvassa energiassa sekä kuljetuksessa ja asennuksessa kevyemmän materiaalin myötä.

Vaikka ikkunat tuntuvat näyttävän aina samalta – ikkunoilta, ne kehityttävät koko ajan, kuten muukin rakennustarviketeollisuus.

Yksinkertaiset ikkunat ovat Suomessa muuttuneet ensin kaksin-, sitten kolmin- ja nykyään myös nelinkertaisiksi.

– Ikkunoiden lämpöarvoja alettiin vaatia ensimmäisen kerran 2000-luvun alussa. Siitä lähtien arvoja on tiukennettu koko ajan, AJJ-markkinoinnin toimitusjohtaja Arto Heikkilä kertoo.

AJJ-markkinointi tekee kauppaa pääosin rakennusliikkeiden ja jopa rautakauppojen kanssa, vaikka ei itse valmista ikkunoita. Palvelua tarjotaan myös yksityiskuluttajille.

– Ostomäärämme ovat suuria, jolloin pystymme myymään tuotteet asiakkaallekin edullisesti. Kun nykyään varastot ovat jopa isoissa rautakauppaketjuissa yhä pienempiä, meillä on monesti sekä ovia, että ikkunoita heti toimitettavaksi.

Kaba matrix -avain luokitellaan korkeimpaan turvallisuusluokkaan.

Hinnat esillä verkkokaupoissa

Rakennustarvikkeiden kaupassa hinnoittelu on ollut prosessi, jossa hinnat vaihtelevat ostajan mukaan.

– Nyt internet on tehnyt sen, että eri tuotteen hintojen vertailu on helppoa. Asiakkaat haluavat sen tehdä ja tilaavat siten usein tuotteen, vaikka kauempaa, kun hinta on sopiva, Heikkilä pohtii.

– Ei siinä vaiheessa paljon hiilijalanjälkeä mietitä.

Heikkilä uskoo verkkokaupan kasvuun ja näkee sen koituvan myös kuluttajien eduksi.

– Jonkun verran ikkunaremontteja Suomessa tehdään myös niin, että kiertävät kauppiaat tulevat koteihin ja tekevät tarjouksen. Ikkunaremonttia miettivälle on sitten tavallaan helppo ratkaisu ostaa remontti saman tien kyselemättä hintoja muualta.

– Se on usein virhe, sillä silloin jää yleinen hintataso kuluttajalta piiloon.

Suomen vaativat olosuhteet

Suomen vaativat sääolosuhteet aiheuttavat omalta osaltaan sen, että ikkunoita pitäisi uusia riittävän tihein välein. Tietysti myös paremmin lämpöä eristävät ikkunat tuovat säästöjä rakennusten lämmittämisessä.

– Jos on sata vuotta vanhaa puuta pokissa, niin ne ovat niin tiheäkasvuista puuta, että ne eivät käyristy. Apulannalla kasvatettu puu on huonompaa puutavaraa. Maaleissa ei ole enää niin paljon myrkkyjä, kuin ennen, joten puu ei tahdo kestää ulkopinnalla, Heikkilä kertoo ikkunamateriaalien historiasta.

– Alumiini on aina oikea vaihtoehto, jos halutaan säätä kestävää ikkunoiden ulkopintaa.

Tumman harmaa on nyt ovien trendiväri.
Tumman harmaa on nyt ovien trendiväri.

Ovien trendit vaihtuvat

Ovitehtaat eroavat ikkunoiden valmistajista siinä, että ne ovat isoja tuotantolinjoja, kun ikkunoita voidaan valmistaa pienessäkin puusepän verstaassa.
– Yleensä omakotitaloon tulee kolmesta viiteen ovea. Karkeasti sanottuna pääulko-oven hinnalla saa talon kaikki sisäovet, AJJ-markkinoinnin toimitusjohtaja Arto Heikkilä valottaa.
Suurin osa omakotitaloista tehdään nykyään talopaketeista, jolloin ulko-ovet kuuluvat samaa pakettiin. Heikkilä kertoo uusien ovien menevät pääasiassa remonttikohteisiin.
– Tällä hetkellä trendivärinä on tummanharmaa. Vielä muutama vuosi sitten se oli valkoinen, mutta nyt se ei käy kaupaksi uusiin taloihin, vaan saneerauspuolelle.
Erilaisten värien muoti näkyy siis selkeästi myös talojen ulko-ovissa.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
5/5 - (1 vote)
Artikkeliin liittyviä hakusanoja
ikkunat rakentaminen remontointi

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Uusimmat podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset