Joulukukat kuuluvat jouluun
Noin 80 prosenttia suomalaisista hankkii joulukukkia joko itselleen tai lahjaksi.
Joulukukat on parasta ostaa heti sesongin aluksi.
Sitä suosittelee Vaasassa jo lähes 40 vuotta kukka-alalla toiminut Sinikka Rautaruusu.Silloin ne ovat parhaimmillaan. Joulua kohden mentäessä valikoima kapenee.
Joulu kattaa kukkien vuotuisesta kokonaismyynnistä noin viidenneksen.
– Varovaisen arvion mukaan niitä ostetaan noin 100 miljoonalla eurolla, Kauppapuutarhaliiton toiminnanjohtaja Jyrki Jalkanen kertoo tiedotteessa.
Kukkakauppiaalle joulunalusviikot ovat kiireiset.
– Minun valmistautumiseni seuraavaan jouluun alkaa jo heti joulun jälkeen, jolloin teen itselleni kirjaa myynnistä. Joka joulu joku kukka yllättää menekillään ja tietysti yritän sitä jotenkin ennakoida, Rautaruusu kertoo.
Suosituimpia joulun ajan kukkijoita ovat joulutähti, ritarinkukka ja hyasintti. Kotimaisten kukkien osuus koko joulun kukkamyynnistä on hieman alle puolet. Muita joulun kukkivia ovat muun muassa atsalea ja tulppaani. Jouluruusu ja tulilatva käyvät myös jouluna kaupaksi.
Kotimaisena ostetaan määrällisesti eniten hyasinttia, noin 2,6 miljoonaa ruukkua. Taloudellisesti tärkein kasvi on kuitenkin joulutähti, jota myydään vuosittain noin 10–15 miljoonalla eurolla.
Tämä on mainos. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.Joulukukat kasvavat lähellä kuluttajaa
Suosituimpien joulukukkien sipulit tulevat maailmalta, samoin kuin joulutähtien pistokkaat. Täyteen loistoonsa ne on kuitenkin kasvatettava lähellä kuluttajaa kaikkialla maailmassa.
– Niiden kuljetus on tilaa ottavina kallista, eivätkä ne kestä sitä, että ovat päiväkausia rekassa, sanooJalkanen.
Suomessa kasvatetaan noin 1,5 miljoonaa joulutähteä. Punaisten ja valkoisten joulutähtien lisäksi markkinoilla on myös upeita erikoislajikkeita. Uusia värejä ja lajikkeita tulee vuosittain erityisesti joulutähdelle, mutta perinteiset lajikkeet pitävät pintansa.
Vuosittain Suomessa myydään keskimäärin 2,5 miljoonaa hyasinttia, 1,5 miljoonaa joulutähteä, miljoona amaryllistä ja miljoona muuta joulukukkaa.
Kukat marketeista
Kukkien tuleminen päivittäistavarakauppojen valikoimaan on vaikuttanut Jalkasen mukaan valtavasti ammattikukkakauppoihin. 1980-luvulla 80 prosenttia kukista ostettiin kukkakaupoista ja loput 20 prosenttia puutarhoilta ja toreilta.
– Tänä päivänä päivittäistavarakauppa myy jo yli 60 prosenttia kukista, Jalkanen laskee.
Kukat ovat tavoittaneet maitokaupoissa myös aivan uuden asiakasryhmän. Moni marketeista kukkia kotiin kantava ei ole aiemmin edes asioinut ammattikukkakaupoissa.
– Ihmiset ylipäätään ostavat kukkia nykyään enemmän, Jalkanen huomauttaa.
Lue myös
1860-luvulla alkanut perinne
-Joulukukkien myynti alkoi Helsingissä 1860-luvun lopulla. Aikaisemminkin oli ollut talvikukkia, mutta joulukukiksi kutsuttuja kukkia alettiin myydä vasta silloin, Helsingin kaupunginmuseon tutkija Jere Jäppinen selventää.
Joulukukat olivat pitkään harvinaisia. Niitä ostivat lähinnä varakkaat ja kaupunkioloissa asuvat.
1920- ja 30-luvulla joulukukat halpenivat ja yleistyivät koko kansan parissa. Ne vakiintuivat suomalaisten mielissä osaksi jouluperinteitä. Niinpä sota-ajan kukkapulan jälkeen lehdissä kirjoiteltiin, kuinka ”kukat kuuluvat jouluun”, ja kuinka ”joulu tuntuu taas joululta”.
Hyasintti saatiin kukkimaan talvella jo 1700-luvulla. 1800-luvulla se oli arvossa tuoksunsa takia. Joulutähti ja amaryllis tulivat vasta 1960-70-luvuilla joulumarkkinoille, ja ne mielletään jo tärkeiksi osiksi suomalaista joulua.