Article image
Sähköpyörien suosio on kasvussa. Kuva: Wikimedia Commons/Rahil467
13.07.2021
Autot ja liikenne

Sähköpyörä kakkosauton tilalle

Juho Kuorikoski

Tämän hetken kuumin pyöräilytrendi on sähköpyörä. Korona on nostanut pyöräilyharrastuksen suosiota, mutta samalla pandemia toi mukanaan saatavuusongelmat.

Jos itselleen haluaa maastopyörän, kannattaa varautua odottamaan.

–Joissakin malleissa toimitukset saattavat venyä vuodenkin päähän, kertoo vaasalaisen Tähtipyörä Oy:n toimitusjohtaja Jan Peter Bonn.

Sähköpyörätkin tekevät kauppansa, mutta niiden saatavuus on maastopyöriä parempi. Bonn kerto, että tällä hetkellä ihmisiä kiinnostavat keskimoottorinen tai etuvetoinen sähköpyörä.

–Erilaiset hybridimallit ovat suosittuja.

Maastopyörien saatavuusongelmien takana on korona. Tehtaita on pandemian vuoksi suljettu, kontit matkaavat normaalia pidempään, ja kaiken lisäksi yksi rahtilaiva ehti hetkeksi tukkia Suezin kanavan.

–Kun tuotantoketjut ovat pitkiä, viivästyksiä tulee. Yksi tehdas tekee osia toiselle, ja kun jossain tulee viivästys, se heijastuu koko ketjuun.

Pyöräharrastus nosteessa

Koronalla on ollut hyvätkin puolensa. Pyöräilyharrastus kiinnostaa yhä useampia. Bonn sanoo, että kysyntä on kokonaisuudessaan viime vuosina noussut. Samalla on kasvanut tarve huolloille. Työtä riittää tehtäväksi.

–Kun tämä yhdistyy tämän hetken toimitusvaikeuksiin, ollaan tilanteessa, jota en ole 30-vuotisen urani aikana nähnyt. Pitkiä toimitusaikoja on toki ollut ennenkin, mutta ovat olleen pahimmillaan 6–9 kuukautta. Nyt joillekin malleille pystytään lupaamaan toimitus vasta vuodelle 2023.

Tämä on mainos. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.
Mainos päättyy

Toimitusvaikeudet eivät koske pelkästään pyöriä, vaan myös varaosia.

–Esimerkiksi tietyn kokoisia renkaita saadaan varastoon vasta keväällä 2022.

Laadukas sähköpyörä kiinnostaa

Bonn sanoo, että tavalliset polkupyörät ovat kestosuosikkeja, mutta kiinnostus sähköpyöriä kohtaan on viime vuonna kasvanut paljon.

–Ihmiset ovat ehtineet jo kokeilla edullisimpia malleja, joten sähköpyöräostoksilla kallistutaan nykyisin hieman kalliimpien pyörien puoleen, joissa on pidempi toimintasäde. Myös huoltovarmuus on tärkeä tekijä. Akku pitää vaihtaa 4–6 vuoden välein, joten on tärkeää hankkia sähköpyörä, jossa sellainen onnistuu.

Läskipyörät eivät sen sijaan ole Bonnin mielestä Pohjanmaalla lyöneet läpi. Niiden isoimmat markkinat ovat pohjoisessa, ja tavallinen kuluttaja yleensä vuokraa pyörän sen sijaan, että ostaisi sen.

–Tällä alueella ei oikein ole sopivia maastoja, ja kaupunkipyöränä läskipyörä ei ole paras mahdollinen. Kyse on enemmänkin tietylle harrastajaryhmälle suunnattu tuote, kokonaispyörämyyntiin nähden läskipyörien suosio on marginaalinen.

Pyöräily kehittyy tulevaisuudessa entistäkin sähköisempään suuntaan. Bonn uskoo, että varsinainen buumi on vielä edessäpäin. Sähköpotkulaudat ovat nekin kasvava tuoteryhmä, ja uusien tuotteiden rinnalla peruspyörien kysyntä pysyy samana.

–Moni hankkii tulevaisuudessa sähköpyörän kakkosauton sijaan. Esimerkiksi tavarapyörissä on paljon kasvupotentiaalia. Niitä on paljon käytössä jo Keski-Euroopassa, ja viiveellä ne tulevat tännekin.

Suosion takana romutuspalkkio

Vaasassa toimivan Tähtipyörä Oy:n toimitusjohtaja Jan Peter Bonn kertoo, että yksi syy sähköpyörien suosioon on romutuspalkkio.

–Se on lisännyt kysyntää.

Vuonna 2010 tai sitä aiemmin ensirekisteröidyn auton romuttamisesta on mahdollista hakea liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta tuhannen euron arvoinen romutuspalkkio, jonka voi käyttää sähköpyörän hankintaan.

Sähköpyörien hinnat alkavat noin parista tuhannesta eurosta, joten romutuspalkkio alentaa merkittävästi hankintahintaa. Romutuspalkkiokampanja jatkuu vuoden 2021 loppuun saakka.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
Artikkeliin liittyviä hakusanoja
läskipyörä liikenne pyöräily sähköpyörä

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Uusimmat podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset