Article image
Robotin ja ihmisen välinen yhteistyö tulee lisääntymään. Tässä ABB:n yhteistyörobotti YuMi.
Kaupallinen yhteistyö

02.09.2021
Työelämä ja yrittäjyys

Modernia tuotantoteknologiaa robotiikalla

Teksti: Tarja Ranto
Kuvat: Tapio Saunamäki ja Tuukka Kiviranta

Suomen Yrittäjäopiston Robotiikan ja 3D-mallintamisen koulutus tutustuttaa tehokkaasti moderniin tuotantoteknologiaan. Koulutuksessa opitaan ajantasaiset tiedot 3D-mallintamisesta, robotiikasta ja automaatiosta. Näitä hyödynnetään koulutuksen tiimoilta erilaisilla teollisuustuotannon toimialoilla.

Robotiikka on tulevaisuuden mahdollisuus. 3D-mallintamisen avulla saadaan täysin uusia ulottuvuuksia teolliseen tuotantoon. Usein robotiikka mielletään uhkaksi. Se ei kuitenkaan vie työpaikkoja vaan mahdollistaa uudenlaisen työntekomallin. Jos ajatellaan esimerkiksi Uudenkaupungin autotehdasta – ellei siellä hyödynnettäisi robotiikkaa, ei olisi myöskään työpaikkoja. Robotiikan käyttäminen on yhtä kallista ympäri maapalloa. Esimerkiksi nyt Kiinassa tehdään tuotteita halpatyövoiman turvin. Kun teollisuus robotisoidaan, se mahdollistaa työn teon missä maassa vain – halpatyövoimalla ei tule olemaan enää samanlaista merkitystä, koska robotin tekemän työn hinta on sama maasta riippumatta, kuvaa koulutuspäällikkö Juha Koivula.

Juha Koivula koulutuspäällikkö Suomen Yrittäjäopisto
Koulutuspäällikkö Juha Koivula vastaa Yrittäjäopiston Teknologiakoulutuksesta.

ROBOTIIKAN JA 3D-MALLINNUKSEN koulutuksen kävi Ville Heikkilä, joka työskentelee suunnittelijana Niemen tehtailla Sastamalassa laivakalusteiden parissa. Laivakalusteiden lisäksi tehtaalla valmistetaan myös huonekaluja mm. kotikäyttöön, toimistoihin ja päiväkoteihin.

Ville Heikkilä
Ville Heikkilä työllistyi koulutuksen käytyään ja suunnittelee nyt laivakalusteita Niemen tehtailla.

1 Miten innostuit tämän alan täydennyskoulutuksesta?

Koulutukseltani olen energia- ja ympäristötekniikan insinööri. Valmistuttuani työskentelin suunnittelutoimiston kautta hyttitehtaalle suunnittelijana. Viime elokuussa työni siellä päättyivät. Työttömäksi jäätyäni halusin kehittää ja ylläpitää taitojani ja löysin tämän robotiikan ja 3D-mallintamisen kurssin TE-toimiston koulutustarjonnasta. Kiinnostuin kurssista erityisesti, koska edellisessä työssä käytin yhtä suunnitteluohjelmaa ja kurssin opetusohjelmaan kuului toisen ohjelman perusteet. Lisäksi itselleni tuntematon robotiikan maailma houkutteli. Myös koulutuksen sijainti oli sopivan lähellä Naantalissa, asuin silloin Turussa.

2 Saitko uuden työpaikan koulutuksen myötä?

Kurssi päättyi huhtikuun alussa 2021 ja huhtikuun lopussa olin aloittanut uudessa työssäni Niemen Tehtailla. Nykyisessä tuotesuunnittelijan työssäni päätyökalunani on 3D-suunnitteluohjelma, johon tutustuin kurssilla.

3 Miten käymäsi koulutus mielestäsi tukee nykyistä työtäsi?

Kurssilla sain perusteet ohjelman käyttöön ja töissä olen syventynyt ohjelman käyttöön vielä enemmän ja tutustunut suunnitteluohjelmaan linkitettyyn tiedonhallintatyökaluun. Mikäli tulevaisuudessa töihini tulee liittymään robotiikkaa, on minulla kurssin jälkeen jonkinlainen tuntuma aiheeseen. Tällä hetkellä työni on pääasiassa 3D-mallien suunnittelua ja niiden pohjalta työpiirustusten laatimista tuotannolle.

4 Mitä mahdollisuuksia näet yleisesti ottaen tämän tyyppisellä koulutuksella tulevaisuutta ajatellen?

Kurssilla käsitelty robotiikka oli mielestäni hyvä aihe, koska useilla teollisuuden aloilla robotiikka ja automaatio ovat nyt jo vahvasti läsnä. Kun sain koulutuksen uuteen suunnitteluohjelmaan, pystyin hyödyntämään sitä saman tien työnhaussani. Aikaisemmin olin hakenut töitä vain tehtäviin, jossa käytettiin aiemmin osaamaani ohjelmaa.

5 Koulutuksen kesto oli 100 päivää, miten se mielestäsi onnistui?

Koronapandemian tilanne oli Varsinais-Suomessa kurssin aikana heikko ja siksi se järjestettiin pääasiassa verkkokoulutuksena. Robotiikan osiossa jokainen kävi vuorollaan Naantalissa tekemässä käytännön harjoituksen robotilla. Käytännössä verkkokoulutus toimi siten, että teimme itsenäisesti harjoituksia hyvien ohjevideoiden avulla. Tarvittaessa kysyin kouluttajalta apua, jota aina sain ja sain harjoitukset tehtyä. Muut opiskelijat jäivät itselleni vähän etäisiksi, koska jokainen teki omaan tahtiin harjoituksia ja vain aloituspäivä oli lähipäivä, jossa kaikki olivat samaan aikaan samassa paikassa.

6 Mitä vinkkejä antaisit tätä koulutusta suunnitteleville?

Varsinkin työttömänä kannattaa hakea tämän tyyppiseen koulutukseen, koska silloin on aikaa kehittää osaamistaan ja kurssilla opitut ohjelmistot voi mainita ansioluettelossa. Kun ilmoittautui kurssille, sitoutui käymään sen loppuun asti. Jos kurssin aikana olisi työllistynyt, silloin sen olisi saanut jättää kesken. Itse hain töitä myös aktiivisesti kurssin aikana eli kurssi ei ollut este työnhaulle.

Yrittäjäopiston teknologiakouluttaja Kimmo Hippi, miten näet tämän koulutuksen tarpeen tulevaisuutta ajatellen?

– Yrityksissä, joissa käytetään robotteja tuotannossa, nousee ns. ”off line” ohjelmointi yhä suurempaan rooliin. Tämä siksi, että tuotantoa ei haluta pysäyttää robotin ohjelmointia varten tarpeettoman pitkäksi aikaa. Tällöin tarkasti 3D-mallinnettu robottisolu voidaan tuoda Robotstudio -sovellukseen ja kehittää uusi ohjelma tai tarvittavat muutokset siellä, jonka jälkeen ohjelma siirretään varsinaiseen robottiin ja tehdään tarpeen vaatiessa enää pienet säädöt ja tuotanto voi taas jatkua.

Työvoimantarve tulee alalla kasvamaan jatkuvasti, yksitoikkoiset ja monotoniset linjastotyöt siirtyvät koko ajan enenemässä määrin roboteille ja robottien lisääntyessä tarvitaan lisää henkilökuntaa näitä ohjelmoimaan ja kunnossapitoon sekä uusien solujen suunnitteluun. Yleensä ottaen henkilöt ovatkin olleet aiemmin jo jonkinlaisessa kontaktissa tekniikan alaan kuten sähkötekniikka, automaatio, konetekniikka, prosessiteollisuus jne. Pääosin he ovat insinööreitä, teknikoita ja huollon henkilöstöä. Toisinaan myös suunnittelijoita, joita robotiikka on alkanut kiinnostamaan.

Koulutamme siellä, missä sille on tarvetta

– Koulutamme silloin ja siellä missä tarvitaan käyttäen huippuluokan teollisuusrobotteja sekä ajanmukaista tietotekniikkaa. Jokainen opiskelija saa meiltä opiskelun ajaksi tietokoneen, jossa ovat valmiiksi asennettuna kaikki tarvittavat ohjelmistot. Pääasiallisina koulutuspaikkoina ovat viime aikoina toimineet mm. Naantali, Kotka, Jyväskylä ja Kajaani, mutta tämä ei toki sulje muita paikkakuntia pois. 3D-mallinnus toteutetaan pääosin verkossa ja robotiikka lähiopetuksena, selventää Kimmo Hippi.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Kaikki videot

Uusimmat podcastit

Kaikki podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset