Article image
Retkeilyauto on kompakti vaihtoehto asuntoautolle.
Kaupallinen yhteistyö

04.07.2019
Tapahtumat ja matkailu

Retkeilyauto kasvattaa näppäryydellään suosiotaan

Teksti: Hannele Norja/Harri Puhakainen
Kuvat: Matti Hautalahti

Retkeilyauto on kompakti vaihtoehto asuntoautolle, ja solahtaa parkkiruutuunkin helpommin. Retkeilyautojen suosio kasvaa vakaasti vuosi toisensa jälkeen.

Kyllä kelpaa kuskin liikennettä seurata ja maisemia ihailla. Niin avara näkymä Adria Twinin ratin takaa avautuu. Koeajolle osuneet ja ojanpenkan takana aterioineet hirvetkin oli helppo havaita leveälle avartuvista ikkunoista. Eikä tarvitse kuljettajan takana, pöydän ääressä istuvien matkustajienkaan juuri vähempään tyytyä. Sekä ikkunan että käytävän vieressä istujille avautuu kelpo näkymät.

Avaruuden tuntua lisää korin yläosassa oleva matala etuikkuna sekä Adrian patentoima ”taivasikkuna”, kattoikkuna. Ne antavat tilan tuntua erityisesti auton asuintiloihin. Yksityisyyttä kaivatessa auton joka ikkuna on varustettu pimennysverhoilla, tuulilasia myöten.

Yksityinen maahantuonti vähentynyt

J. Rinta-Jouppi Oy:n paikallisjohtaja Petri Keisala kertoo matkailuautojen suosion kasvaneen valtavasti viime vuosina.

J. Rinta-Jouppi Oy:n paikallisjohtaja Petri Keisala
Matkailuauto on ekologisin matkailuvaihtoehto, jos vertaa lentoa Thaimaahan tai laivamatkaa, kertoo Petri Keisala

– Markkina kasvaa vuosittain noin 20%. Kun uusia myydään vuosittain enemmän, myös käytettyjä, edullisempia vaihtoehtoja on enemmän tarjolla niitä haluaville.

Keisalan mielestä matkailuautojen hinnat ovat koko Euroopassa tasaantuneet niin, että Keski-Euroopasta auton haku ei ole enää kannattavaa.

– Ruotsissa ne ovat jopa kalliimpia kuin Suomessa.

Vakaa ajettava

Koeajon aikana puhaltanut suhteellisen voimakas tuuli ei juuri autoa heilutellut. Tuntuma tienpintaan säilyi hyvin. Ajoasento oli monipuolisesti säädettävissä, ja etupenkkien käsinojat saivat ajoasennon tuntumaan rennolta. Kojelaudan tuuletusluukkujen hopean väriset kehykset häiritsivät hieman heijastuksillaan tuulilasissa.

Kääntyvät etuistuimet tekivät ohjaamosta ja asuintiloista nopeasti yhtenäistä tilaa.

Auton lisävarusteisiin kuuluu yhdeksän tuuman multimedialaite. Laitteeseen kuuluu perustoimintojen lisäksi bluetooth, navigaattori ja radio. Siitä pystyy seuraamaan myös peruutuskameran selkeää kuvaa.

Adria Twin on rakennettu pakettiauton runkoon. Sen peltikuorinen korirakenne on sirompi kuin perinteisissä asuntoautoissa. Rungon ansioista autoa on helppo käsitellä myös niillä teillä, minne asfaltti ei yllä. Autoa suosivatkin erityisesti retkeilijät. Myös auton ympärivuotinen käyttö helpottuu hyvän käsiteltävyyden myötä. Se kestää niin ikään lastausta enemmän kuin perinteinen asuntoauto.

Ohjaamon penkit kääntyvät kätevästi matkustamon pöydän suuntaan ja valoisuus tuo tilaan paljon avaruutta. Yhdeksän tuuman näytöstä apukuski näkee vaikka matkavideoita.

Suosio kasvaa

Suunta asuntovaunuista asuntoautoihin alkoi vaihtua 2000-luvun alkupuolella. Viime vuosina vaunujen kysyntä on kuitenkin kasvanut. Retkeilyautot kiinnostavat automatkailijoita vuosi vuodelta enemmän.

– Vuosittain myymme noin 1 200 matkailuajoneuvoa, Keisala laskee.

J. Rinta-Jouppi myy Suomessa arviolta joka neljännen uuden matkailuauton ja on Suomen suurin Adria-matkailuautojen jälleenmyyjä.

– Aiemmin matkailuautojen myyntisesonki loppui syksyyn. Nykyään kauppaa tehdään ympäri vuoden.

Matkailuauto mielessä?

  • Onko käyttö ympärivuotista vai käytätkö vain kesällä?
  • Liikutko paljon vai oleskeletko mieluummin paikallaan pidempiä aikajaksoja?
  • Liikkuisitko matkailuajoneuvolla paljon kaupungeissa vai riittääkö isot väylät siirtymiin?
  • Mikä on tilantarve- onko käyttäjiä paljon?
  • Kuljetatko mukana matkoilla paljon tavaraa esimerkiksi harrastuksesta johtuen?
  • Mieti hankintabudjettia suhteessa tarpeeseen.
  • Lähde: liikkuvakoti.fi

Keisala kertoo Suomen matkakohteiden jakaantuneen tavallaan kahtia.

– On erittäin hyvin hoidettuja paikkoja, joissa matkailuautoilla on tilaa ja helppo vierailla. Toisaalta osa leirintäalueista ei ole pystynyt panostamaan riittävästi olosuhteisiin.

– Ruotsissa on investoitu viime vuosina kymmeniä miljoonia euroja leirintäalueiden kehittämiseen, Keisala kertoo esimerkin länsinaapurista.

Käyttötarkoitus kannattaa miettiä

Retkeilyautojen suosiota kasvattaa muun muassa sen kompakti koko. Sitä on helppo käyttää jokapäiväisessä ajossa. Asuntoautoon verrattuna 25 senttiä kapeampi retkeilyauto solahtaa parkkiruutuunkin helpommin kuin asuntoauto.

– Retkeilyauto on myös peltikorisena turvallisemman oloinen kuin lasikuituinen asuntoauto. Peltikorissa ei ole vuoto-ongelmia. Muilta osinhan retkeilyautossa on samat ominaisuudet kuin asuntoautossa.

Asuntoautoa ostettaessa on Keisalan mukaan syytä tehdä huolellinen tarvekartoitus: montako ihmistä autolla pääasiallisesti matkustaa, montako nukkumapaikkaa tarvitaan, tuleeko auto ympärivuotiseen käyttöön.

– Jos pariskunta matkustaa pääasiallisesti kaksistaan, retkeilyauto riittää vallan mainiosti. Ja mukaan mahtuu kyllä pari lastenlastakin silloin tällöin, Keisala ynnää.
Rekisteröidyistä asuntoautoista arvioidaan olevan ympärivuotisessa käytössä noin puolet.

Nelimetriset lankut lastina

Seinäjokelaisella Jussi Saarikallella on vajaan parin vuoden kokemus Adrian retkeilyautosta.

– Pääasiassa olen tehnyt alle 1 000 kilometrin keikkoja kotimaassa. Pohjoiseen asti en ole vielä tällä autolla ehtinyt.

Jussi Saarikalle on tyytyväinen Seinäjoen Rinta-Joupilta ostamaansa autoon. Ensimmäinen retkeilyauto useamman maasturin jälkeen on lunastanut paikkansa hyvin. Vuoden verran hän oli pelkän retkeilyauton varassa. Nyt tallissa on taas jo maasturikin.

– En ole varsinainen karavaanarityyppi, mutta tämä auto onkin minulla kaikenlaisessa käytössä. Olen kuljettanut tällä jopa yli nelimetrisiä lankkuja. Kun tarkasti tekee, niin sellainenkin onnistuu. Auton takaosassa on jatkuvassa käytössä myös koirankuljetushäkki, Saarikalle ynnää.

Saarikalle kiitteleekin sänkyjen alla olevaa auton isoa tavaratilaa. Lastaus ja purku onnistuu vaivatta.

Sekä talvi- että kesäreissuja ajellut Jussi Saarikalle on tyytyväinen italialaisen auton talviominaisuuksiin. Yli 20 pakkasasteen yö sujui ongelmitta.

– Testimielessä kokeilin yöpymistä kovilla talvipakkasilla. Kaasulämmitys oli päällä ja kaikki meni hyvin. Sähkölämmitystä en ole vielä testannut, koska lämmitys hoituu niin kivuttomasti kaasulla.

Ongelmatonta on ollut myös auton talvikäynnistys.

– Etelämaalaiseksi autoksi tämä on ihmeen hyvä starttaamaan, Saarikalle kehuu.

– Ikkunat pysyvät auki pakkasella, kun oppii vähän säätämään. Tekniikkaa ja elektroniikkaa on niin paljon, että en ole oppinut läheskään kaikkia vielä käyttämään. Autoa varusteltiin vähän perusmallia enemmän, joten lisämausteiden käyttöä täytyy opetella vielä lisää.
Ihmisten kiinnostus autoa kohtaan on yllättänyt Jussi Saarikallen.

– Olen retkilläni saanut monesti kertoa mielipiteitäni ja kokemuksiani autosta. Pakettiauton kokoinen ja mittainen retkeilyauto herättää kovasti huomiota.

Tälle kesälle sisätilojen laminaattilattian päällä olevat kokolattiamatot on taas pesty. Auto odottaa uutta lastausta. Kesäretki Keuruulle ja Jämijärvelle on alkamassa.

Osittain työkseen pakettiautoja ajanut Jussi Saarikalle on tottunut henkilöautoja korkeampien autojen kuski.

– Kiva kun näkee pienimpien autojen yli. Tällaiselle keskenkasvuiselle miehelle retkeilyauto on mainio valinta. Kovin isoille ja raavaille miehille saattaa joskus tulla ahdasta, Saarikalle epäilee.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
4.4/5 - (8 votes)
Artikkeliin liittyviä hakusanoja
koeajo matkailu matkailuauto retkeilyauto

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Uusimmat podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset