Article image
Seppo Hautaluomaa harmittaa, että rehellisten yrittäjien lisäksi kentällä temmeltää jos jonkinmoista helppoheikkiä, joiden tarkoitus on vain päästä yrittäjän rahapussille.
Kaupallinen yhteistyö

30.09.2021
Työelämä ja yrittäjyys

Kun veijarit yrittävät iskeä yrittäjän rahapussille, yrittäjäjärjestö on apuna

Teksti: Noora Mykkänen
Kuvat: Noora Mykkänen, Eeva-Liisa Kulju

Valitettavan moni yrittäjä joutuu harhaanjohtavan markkinoinnin uhriksi. On täysin inhimillistä, että kiireinen yrittäjä tulee puhelinkaupustelijalle vastanneeksi kyllä, kun tämä saattaa esittäytyä sen verran epäselvästi, että soiton luulee tulevan joltakin viranomaistaholta. Kun myyntipuheeseen lisätään ripaus pelottelua, on kaupustelija taas askeleen lähempänä yrittäjän rahapussia.

Seinäjokelainen yrittäjä Seppo Hautaluoma Seinäjoen Nuohous Oy:stä ei ole päässyt kaupustelijoista eroon eläkkeelläkään.

– Tuoreimmassa tapauksessa minulle kaupattiin hakemistopalvelua. Mitään en tilannut, mutta sain silti reilun 130 euron laskun palvelusta. Pian tuli kympillä korotettu lasku, kun ensimmäistä en ollut maksanut, Seppo kertoo.

Hän suuntasi Etelä-Pohjanmaan Yrittäjien toimistolle hakemaan apua. Avuksi löytyi toimitusjohtaja Heikki Risikko, joka oli auttanut häntä jo aiemminkin.

– Risikko auttoi reklamaation tekemisessä. Vetosimme siihen, että minulla ei enää ole voimassa olevaa y-tunnusta ja vaadimme jatkossa asiointia sähköpostitse. Risikko keksi vielä mainion idean, että pyydettiin heidän toimitusjohtajansa tiedot, että voisivat pyytää häneltä haastattelua Yrittävä Lakeus -lehteen, Seppo myhäilee.

Haastattelupyyntö laittoi höpinää vastapuolen töppösiin. Pian tulikin ilmoitus laskun mitätöinnistä ja pyydettiin korjaamaan asia myös Yrittäjien suuntaan, ettei haastattelua tarvita.

Verkkotunnuspäätteen kauppaajia

Sekä Seppo että töysäläinen Erkki Vainionpää Hake Vainionpää Oy:stä ovat joutuneet veijareiden kynsiin domainien eli verkkotunnuspäätteiden suhteen.

– Reilu vuosi sitten minulle soitettiin, että joku muu taho yrittää ostaa minun yritykseni verkkotunnuksen com-päätteellä. Peloteltiin, että se toinen voi nyt napata tuon kyseisen päätteen käyttäen sitä sitten väärin, Seppo kertoo.

Erkille soitto tuli tämän vuoden maaliskuussa.

– Olin juuri ajossa, kun puhelu tuli ja sain sen käsityksen, että se olisi Viestintävirastolta. Kerrottiin jonkun alavutelaisen yrittävän ostaa verkkosivujeni net-päätteen ja tarjottiin minulle etuosto-oikeutta. Pyysin asiaa sähköpostiin, kun en nyt ennätä höpisemään, mutta se kuulemma piti päättää heti, hän kertoo.

Kaupustelija kertoi molemmissa puheluissa, että verkkotunnuspääte on mahdollista suojata 25 euron vuosihintaan.

– Tämä yritys on minulle kuin oma lapsi ja halusin sen suojata. Parin päivän päästä 25 euron sijaan tulikin 1550 euron lasku. He yrittivät laskuttaa viittä eri domainia kymmenen vuoden ajalta. Hermostuin suunnattomasti ja yritin soittaa sinne, mutta eihän sieltä vastattu, Seppo toteaa.

Erkki Vainionpää toteaa, että yrittäjällä ei ole varaa jättää vastaamatta puhelimeen, sillä soittaja saattaa olla potentiaalinen asiakas. Jos ei ole varma kenen kanssa asioi, älä sovi puhelimessa mitään. Lisätietoja kannattaa pyytää sähköpostitse kirjallisena ja sanoa selvästi, ettei lähde mukaan mihinkään maksulliseen.

Kannattaa pyytää apua

Myös Erkille kaupattiin domainia samaan hintaan ja kerrottiin tarjouksesta, jossa saisi viisi domainia. Myyntipuhe oli päivittynyt ja nyt mainittiin 10 vuoden sopimuksesta.

– Kieltäydyin niin pitkästä sopimuksesta, jolloin ehdotettiin sen puolittamista. Odotin laskua viidestä vuodesta 25 euron vuosimaksulla, mutta summa olikin 750 euroa. Silloin minä kauhistuin, hän toteaa.

Sepolle löytyi jälleen apu Yrittäjien toimistolta.

– Risikko auttoi silloinkin. Lisäksi soitin vielä yritykseen ja päästin pajatson tyhjäksi. Kerrottuani, etten aio laskua maksaa, sieltä uhattiin käräjillä. Sanoin, että onpa kiva tavata käräjillä ihan kasvotusten, hän muistelee tapahtunutta nyt jo nauraen.

Tilanne meni parhain päin ja Seppo säästyi isolta laskulta.

Erkki ei oikein tiennyt, mihin ottaisi yhteyttä ja päätti soittaa Etelä-Pohjanmaan Yrittäjien toimistolle kysyäkseen neuvoa.

– Soitin ja tunnustin töppäykseni. Heti ensimmäisellä puhelulla asia lähti etenemään. Risikko soitti minulle sitten vielä takaisin ja sovittiin askelmerkeistä reklamaation suhteen. Heiltä saatu apu oli avainasemassa. Päästiin sellaiseen lopputulokseen, että selvisimme vain yhden vuoden maksulla ja säästettiin 600 euroa, hän kertoo.

Kaksikko rohkaisee yrittäjiä pyytämään apua, jos joutuu veijareiden kynsiin.

– Kenenkään ei pidä nieleskellä ja pitää kättä nyrkissä taskussa, vaan rohkeasti pyytää apua, Erkki kannustaa.

– Yrittäjien toimistolta olen saanut sataprosenttista apua, Seppo kiittelee.

Huijausyritykset

  • Lähes puolet suomalaisista yrityksistä (47 %) on joutunut huijausyrityksen kohteeksi.
  • Yli 10 henkeä työllistävistä yrityksistä lähes kaksi kolmannesta (63 %) on joutunut huijausrikoksen tai sen yrityksen kohteeksi.
  • Tyypillisiä huijausyrityksiä ovat mm. valelaskut ja harhaanjohtava markkinointi.

Lähde: Yrittäjägallup 1.9.2021

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Uusimmat podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset