Article image
Ann-Christina Hevonkoski (takana oik.) kertoo, että kaikki Lähiruokakisan finaaliin yltäneet tuotteet lanseerataan Eepeen myymälöissä heti finaalin jälkeen, 26. lokakuuta.
Kaupallinen yhteistyö

20.10.2023
Työelämä ja yrittäjyys

Ideasta kaupan valikoimiin

Teksti: Saara Tuomela
Kuvat: Matti Hautalahti

Eepeen ruokatuottajille suunnattu Lähiruokakisa huipentuu finaaliin keskiviikkona 25.10. Voittaja valitaan neljän finalistin joukosta.

Valtakunnallisen Suomalainen menestysresepti -kilpailun innostamana Etelä-Pohjanmaalla järjestettiin oma Eepeen Lähiruokakisa.

Järjestimme 120-vuotisjuhlavuotemme kunniaksi kilpailun, jonka kautta etsimme uusia innovatiivisia lähiruokatuotteita. Kilpailu herätti paljon kiinnostusta lähituottajien keskuudessa, mikä yllätti meidät positiivisesti, Eepeen marketkaupan toimialajohtaja Iina Kalliorinne kertoo.

Lähiruokakisaan haki mukaan yli 20 alueen elintarvikeyritystä, joista kuusi valikoitui finaalivaiheeseen. Lopulta kuudesta yrityksestä karsiutui vielä kaksi ja jäljelle jäi neljä finalistia. Kisan voittaja julkistetaan keskiviikkona 25. lokakuuta.

Finalistien uutuustuotteet kaupan hyllylle

Voitosta kisaavat Alavuden Öljynpuristamo Oy tuoteideallaan Juureva fermentoitu härkäpapuhummus, Ilmajoen Makkaramestarit Oy tuoteideallaan Vähähiilarinen munakaspizza, Ryeday Oy tuoteideallaan Ruisralli välipalapatukka sekä Rantakallion Juustola Oy tuoteideallaan Liikennevalot maistuvat ja hauskat pyörykät.

Uskon ehdottomasti näiden tuotteiden suosioon, sillä tarjolla on jotain tavallisesta poikkeavaa ja paikallista. Asiakkaat ottavat aina innolla vastaan uutuustuotteet ja kokeilevat niitä ensimmäisen kerran todella mielellään, tietää Eepeen ryhmäpäällikkö Ann-Christina Hevonkoski vastuualueenaan valikoima ja tilanhallinta.

Eepeen Lähiruokakisa

Parhaimmillaan uutuustuotteesta tulee vakiintunut suosikki muiden joukkoon.

Hevonkoski kertoo, että kaikki finaaliin yltäneet tuotteet otetaan Eepeen valikoimiin ja ne lanseerataan heti seuraavana aamuna, kun voittaja on julkistettu.

Parhaimmillaan uutuustuotteesta tulee vakiintunut suosikki muiden joukkoon.

Tuotteet tulevat olemaan lanseerauksen jälkeen myymälöissä paraatipaikalla ja hyvin näkyvillä.

Tuotteiden takana ihmiset ja erilaiset tarinat

Finalistit pääsivät jo kertaalleen testaamaan tuotteitaan lauantaina 2. syyskuuta Eepeen 120-vuotisjuhlassa, joka järjestettiin Seinäjoen Lakeudenpuistossa.

Kaikki finalistit olivat siellä koko päivän maistattamassa ja esittelemässä tuotteitaan asiakasomistajille. Oli ihana seurata, kun he kyselivät tosissaan hyvin yksityiskohtaista asiakaspalautetta ihan oikeilta asiakkailta. Mielestäni se oli loistava tapa kehittää tuotetta, Kalliorinne muistelee juhlapäivää.

Uskon, että asiakkaat arvostivat sitä, että he pääsivät näkemään ihmiset tuotteiden takana. Tuotteita ei tee pelkästään koneistot ja laitteet, vaan oikeat ihmiset. Kaikilla näillä paikallisilla toimittajilla on aivan ihanat tarinat.

Ammattilaiset apuna tuotekehityksessä

Tuotteiden kehityksessä on ollut tukena alusta asti myös elintarvikelähtöisen liiketoiminnan kehittämiseen erikoistunut Foodwest, joka on ollut mukana järjestämässä Lähiruokakisaa.

Finalisteille on tehty erilaisia toimenpiteitä sen mukaan, mitä heidän tuotteensa on edellyttänyt. Olemme toteuttaneet yrityksille mm. tuotekehitystä, kuluttajatutkimuksia, tuotantoprosessin suunnittelua sekä erilaista konsultointia liittyen esimerkiksi tuotteiden säilyvyyteen ja tuotetietoihin. Olemme hioneet yhdessä yritysten kanssa ideoista valmiita tuotteita, Foodwestin Insight Manager Juuli Seppälä kertoo.

Lähiruokakisa on mahtava tilaisuus pienyrityksille saada tuotteensa näkyviin.

Karsintavaiheessa otetiin huomioon, onko tuote saatavissa valmiiksi muutaman kuukauden aikaraamissa. Tuotteen takana täytyi myös olla riittävän uusi ja innovatiivinen idea.

Kaupan hyllyillä on varmasti paljon erinomaisia uutuustuotteita, mutta kuluttajan voi olla vaikea huomata niitä. Lähiruokakisa on mahtava tilaisuus pienyrityksille saada tuotteensa näkyviin, Seppälä iloitsee.

Tuotteita lähipellolta

Eepee ja Foodwest haluavat yhteistyöprojektillaan tukea eteläpohjalaista ruokaklusteria ja sen tulevaisuutta.

On arvokasta, että me Eepeellä järjestämme tällaisen foorumin ja annamme sytykettä sille, että lähituottajatkin lähtevät kehittämään erilaisia vaihtoehtoja, Kalliorinne sanoo.

Hevonkoski kertoo Eepeen tukevan lähituotantoa osallistumalla mm. aktiivisesti lähituottajien ja -toimijoiden yhteisiin tapaamisiin ja hankkeisiin.

Etelä-Pohjanmaa on vahva ruokamaakunta, oikeastaan alkutuotantolähde. Täällä tasaisilla lakeuksilla ja leveillä pelloilla kasvavat niin perusviljat kuin erikoiskasvit rinta rinnan sovussa.

Kuva: Elina Mikkilä

Alkutuotannon keskellä toiminen on Eepeelle sydämen asia ja se huomioidaan erityisesti valikoimissa, mutta myös hinnoittelussa. Tällä periaatteella on hyvä jatkaa valikoimatyötä kohti seuraavaa 120 vuotta, Hevonkoski kiteyttää.

Sekä Kalliorinne, Seppälä että Hevonkoski toivovat Lähiruokakisan tuotteille pitkää elinkaarta ja suosiota. He näkevät tuotteissa suurta potentiaalia, mutta tietävät, että viime kädessä tuotteiden kysynnän määrittävät asiakkaat. Siihen asti tuotteiden menestys on arvoitus.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
5/5 - (8 votes)

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Kaikki videot

Uusimmat podcastit

Kaikki podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset