Article image
Corolla Touring Sports Hybridin 2.0 yhdistetty kulutus on 5.3 l/100 km ja Co2-päästöt 121g/km.
Kaupallinen yhteistyö

29.03.2019

Hybridiauto on uskomattoman äänetön

Teksti: Harri Puhakainen Kuvat: Rinta-Jouppi ja Paula Kaskimaa

Uudet hybridiautot ovat uskomattoman äänettömiä kaupunkiajossa, kun käytössä on sähkömoottori. Koeajossa uusi Toyota Corolla Hybrid.

Se on selvää, että hybridikäyttöiset autot tulevat olemaan ainakin tulevan vuosikymmenen suosituimpia henkilöautoja käyttövoimaltaan. Toyota Corolla Hybrid esitteli uuden autonsa keväällä 2019 ympäri Suomea.

– Corolla on kasvanut lähes Avensiksen mittoihin ja odotamme sille Vuoden auto -titteliä tälle vuodelle, Tervajoen Rinta-Joupin myyntijohtaja Jukka Myntti ennakoi.

Corolla on todellakin kasvanut. Takapenkille mahtuu aikuinen, vaikka edessä olisi keskimääräistä pitempi suomalaismies ratissa.

“Corollalla ei ole 10 vuoteen ollut farmarimallia, mutta Hybridin myötä on.

Koeajossa ollut 2.0 litran bensahybrid on käytössä mukava. Sähkömoottori on erityisen tarpeellinen juuri kaupunkiajossa. Liikennevaloissa seisoessa ei sähkömoottorista tule päästöjä eikä fossiilista polttoainetta kulu.

Kylmän pakkasyön jäljiltä sähkömoottori heräsi käyntiin noin kahden kilometrin ajon jälkeen ja kuljetti suurimman osan lopusta 2,5 kilometrin kaupunkiajosta määränpäähän.

Hybridiauton tehot riittävät

Corollalla ei ole yli 10 vuoteen ollut farmarimallia, mutta Hybridin myötä on. Voimanlähteeksi voi valita joko 1,8-litraisen tai 2,0-litraisen hybridivoimalinjan.

Koeajossa olleen kaksilitraisen tehot riittävät Suomen teille paremmin kuin hyvin. Auto on vakaa ajaa, mutta 18 tuuman matalaprofiiliset kitkarenkaat eivät maakuntien maanteille ole paras mahdollinen valinta. Teiden kunto on mitä on ja renkaat reagoivat epätasaisuuksiin helpommin.

Corollan takatavaratila on yllättävän tilava. Akut on sijoitettu takapenkin alle, joten ne eivät vie pois tärkeää tavaratilaa. Auton perinteinen akku on sijoitettu tavaratilan kylkeen, kun konehuoneeseen ei sitä sähkömoottorin vuoksi ole saatu mahtumaan. Se ei ole ollenkaan
huonompi paikka, jos vaikka pitäisi antaa varavirtaa.

Mittaristo auttaa hybridiauton ajajaa

Hybridiauton mittaristo
Hybridiauton mittaristossa on monenlaista tietoa seurattavana.

Corollan kosketusnäyttö toimii hyvin ja on myös kohtuu selkeä. Auton elektronisessa mittaristossa on sen sijaan ehkä hiukan liikaa tavaraa.

Mittaristo varoittaa monesta tarpeellisesta asiasta, mm. jos auto lähtee ajautumaan pois ajokaistalta kohti ojaa tai vastaantulijan ajokaistaa. Mittariston voimassa oleviin ajonopeusrajoituksiin ei sen sijaan voi luottaa. Suomen talvinopeudet eivät ole auton tietokoneella tiedossa. Sen
toivoisi pitävän paikkansa, mutta lieneekö mahdoton tehtävä päivittää talvinopeudet. Nythän ne ovat taas pian puoleksi vuodeksi historiaa.

Auton eri sensorit ovat ääneltään sopivia. Ne huomaa, mutta eivät huuda heti niin kovaa, että niitä pelästyisi tai ne alkaisivat suunnattomasti ärsyttää.

Tosin omaan autokatokseeni peruuttaessa sensorit huusivat liian läheistä seinää ja vastaavasti vieressä ollutta toista autoa.

Peruutuskamera on hyvä tarkka ja siitä on selkeä seurata auton mittoja.

Mielenkiintoinen ja monia auttava yksityiskohta on sivupeiliin syttyvä keltainen varoitusvalo, kun moottoritiellä ajaessa viereisellä kaistalla on auto tulossa takaa.

Itselataava hybridiauto

Toyota on valinnut autoihinsa itselataavat hybridit. Se lataa akun jarrutusenergian talteenoton sekä polttomoottorienergian avulla ajon aikana. Automaattivaihteisto ja voimansiirtojen yhdistelmä tekee ajosta vaivatonta ja mukavaa. Automaattilaatikko vaihtaa pehmeästi ja kuljettaja huomaa voimalähteen muutoksen käytännössä vain moottorin äänen muutoksesta. Toyota lupaa, että kaupunkiajosta puolet hoituu hybridissä sähkömoottorilla ilman päästöjä.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
5/5 - (2 votes)
Artikkeliin liittyviä hakusanoja
autoilu hybridiauto koeajo sähköauto

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Uusimmat podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset