Legends -sarjan suosio kasvaa
Joka vuosi Vauhtiajoissa mukana ollut Legends-luokka laajenee vuosi toisensa jälkeen.
Legendsien Mestaruussarjassa kilpaillaan kahden vuoden tauon jälkeen Suomen mestaruudesta. Legendsit ovat tällä kaudella osa uutta rata-autoilun lippulaivaa, Finnish Racing Championship -sarjaa.
Kauden aikana ajetaan neljätoista kilpailulähtöä kuuden kilpailuviikonlopun aikana. Kausi käynnistyi Alastarolta toukokuussa ja päättyy syyskuussa Ahvenistolle. Sarjoihin ilmoittautui mukaan yli viisikymmentä kuljettajaa ja kauden avauksessa oli mukana yhteensä peräti kuusikymmentä kilpailijaa.
– Viimeisen viiden vuoden aikana auto- ja kilpailijamäärä on tuplaantunut, Legends Cars Finland ry:n hallituksen puheenjohtaja Juha Nisula iloitsee.
Suomen mestaruudesta lähtee taistelemaan iso joukko kovia nimiä sekä uusia, muista autourheilulajeista tuttuja kuljettajia. Viime kauden voittaja Henri Tuomaala haluaa uusia mestaruutensa.
– Odotan että tulee entistä tasaisempi taisto mestaruudesta, rengas kun vaihtui, niin homma tasoittuu entisestään, Tuomaala arvioi.
Polttoaineen kulutus laskenut
Legends-sarjan autot tulevat Yhdysvalloista, jossa sarja keksittiin vastaiskuksi kohonneisiin autourheilun kuluihin vuonna 1992.
– Siellä on nyt tullut uusi moottori, joka uusissa autoissa on pienentänyt kulutusta puoleen entisestä.
Tänä vuonna Suomeen on tullut 11 uutta, vähemmän polttoainetta kuluttavaa Legends-autoa.
Parhaillaan selvitellään myös miten uusiutuvista polttoaineista saadaan käyttökelpoista kisakäyttöön.
– Myös rengaskulutus on pienentynyt huomattavasti. Sillä pyritään alentamaan kuljettajien kuluja ja sitä ettei rengasjätettä kertyisi niin paljon, Nisula kertoo Legends-luokan ilmastotoimista.
Legends-autojen vanhempi kalusto siirtyy kilpailemaan sorasarjoihin.
– Varaosia kierrätetään myös autoista toisiin, joten autot ja niiden osat tulevat kyllä hyvin tarkkaan käytetyiksi, Nisula naurahtaa.
Kolme luokkaa
Uudet Legends-kuljettajat aloittavat uransa semipro-luokasta.
– Poikkeuksena on muista kilpailuista paljon SM-mitaleja saaneet kuljettajat. Heidän voidaan hyväksyä yhdistyksen toimesta suoraan pro-luokkaan.
Korkein luokka on pro, ja masters-luokkaan pääsee 40-vuotta täytettyään.
– Kaikki luokat lähtevät osakilpailuun samassa lähdössä. Legends on autokilpailu, jossa kuskilla on iso osuus menestymiseen.
Sarjaa kuvaa hyvin se, että vielä viime vuonna mukana oli auto, joka on kisannut ensimmäiset Legends-kisansa silloin, kun sarja vuonna 2002 Suomessa alkoi.
– Tekniikkapäivitykset pystytään tekemään myös vanhoihin autoihin, joten ne voidaan aina uudistusten myötä muuttaa uusien mukaisiksi.
Mestaruustaisto on tiukkaa
22 arvokisamitalia ja huimat 11 Suomen mestaruutta voittanut Toni Lähteenmäki on yksi uusista kuljettajista.
– Minut yllätti positiivisesti se, kuinka hyvin uusi kuljettaja on otettu vastaan. Joka lajissa ei olla välttämättä ihan näin avoimia.
Leevi Lintukanto otti voiton Alastaron avauskilvan molemmista lähdöistä. Palkintokorokkeelle nousivat myös Henri Tuomaala, Kalle Merisalo ja Marko Kilpiä.
Viime vuosina Euroopan ratoja Nascarilla kiertänyt pälkäneläinen ratkaisi kisat edukseen kahdella viimeisellä kierroksella nousemalla piikkipaikalle.
– Kausi alkoi erinomaisesti ja tavoitteena on mestaruus, Lintukanto iloitsi.
Legends
- Legends autot perustuvat perinteisiin 1930- ja 40-lukujen amerikkalaisiin coupe- ja sedan-malleihin.
- Korit ovat 5/8 alkuperäisistä.
- Kiihtyvyys 0–100 km/h neljässä sekunnissa ja huippunopeus käytettävästä välityssuhteesta riippuen 140-200 km/h.
- Autot valmistetaan USA:ssa U.S. Legend Cars (600 Racing Inc) tehtaalla.
- Autot ovat alustasäätöjä lukuun ottamatta käytännössä samoja.
- Luokan tasaisuus sekä kohtuullinen kustannustaso ovat tehneet Legendseistä Suomen runsaslukuisimman sekä kovatasoisimman rataluokan.
- Luokka on kasvanut runsaasti viime vuosina myös Pohjoismaissa ja Baltiassa.
Lue myös
Osakilpailut – Mestaruussarja 2023
19.–21.05. Alastaro
17.–18.06. Motopark
22.–23.07. Vauhtiajot
11.–13.08. Pärnu
01.–03.09. Alastaro
16.–17.09. Ahvenisto