Article image
Perillepääsyä ei voi epäillä, itseensä pitää voida luottaa, mutta terveydellä ei saa ruveta leikkimään. Mies aikoo päivittää matkantekoansa instagram-tililleen. - Sellaisia väsyneen miehen päivityksiä, Aho täsmentää.
24.05.2024
Terveys ja hyvä elämä

Nyt sitä on yritettävä!

Teksti ja kuvat Hannele Norja

Kimmo Aho alkaa mitata kuuden vuoden harjoittelun tuloksiaan puoliltaöin 20. kesäkuuta. Tavoite, 7 400 kilometriä, on toiveissa olla täynnä heinäkuun loppuun mennessä.

Ikinä ei voi tietää mitä tuleman pitää. Terveyden ja erinomaisen kunnon lisäksi pyöräily Norjan Nordkappista Espanjan Tarifaan vaatii henkistä kanttia.

– Henkisesti raskaan lenkistä tekee se, että joka päivä on sitä samaa polkemista, väsymys iskee, energiaa ei pysty tankkaamaan niin paljon kuin kuluttaa, ja hienojen maisemien lisäksi tulee koko ajan kytättyä hyvää yöpymispaikkaa, alavutelainen Kimmo Aho toteaa.

Nousumetrejä Aho tietää NorthCape-Tarifa -reitillä olevan yhteensä 78 000.

– Jos poljen reitin 4-5 viikossa, eli noin 250 kilometriä päivässä, tulee nousumetrejä poljettavaksi päivittäin noin 2 500, Aho laskee.

Reitin matalin kohta on vuononalainen tunneli heti Nordkappista lähdön jälkeen, 211 metriä merenpinnan alapuolella.

– Korkein kohta on 3 398 metriä, Pico del Veleta Espanjassa.

Nousukilometrejä on harjoiteltava

Aho aloitti pitkänmatkapyöräilyt kuutisen vuotta sitten.

– En pysty liikkumaan vain hyvän kunnon vuoksi. Minulla pitää olla päämäärä. Tämä yli 7 000 kilometriä minulla on ollut tavoitteena ennen kuin täytän 60 vuotta, nyt 59-vuotias Aho sanoo.

Hän pyöräili viime kesänä NorthCape4000 -reitin Italiasta Nordkappiin, 4 300 km.

– Sen pyöräilyn jälkeen ajattelin, että ei enää ikinä!

Vaan ei antanut haave periksi.

– En koskaan ajatellut hankkivani sisäpyöräilyn harjoitusvastusta eli traineria. Mutta kun näillä lakeuksilla ei pysty nousuja harjoittelemaan, oli laite hankittava, Aho myöntää.

Traineriin kulminoitui Ahon kuuden vuoden nousujohteinen harjoittelu.

– Ennen reissulle lähtöä pitää tämän vuoden puolella olla 10 000 kilometriä poljettuna.

pitkänmatkanpyöräily
Napadynamo lataa matkan aikana virtaa valoille, mittaristoon, gps-laitteille ja kännykälle. Kimmo Aho aikoo lisätä pyörään pakollisten varusteiden lisäksi sivuille hohtavat heijastintarrat. Täysin varusteltu pyörä painaa noin 15 kiloa.
Pyörä selvisi viime vuoden reilun 4 000 kilometrin urakasta. Nyt sen on selvittävä yli 7 000 kilometrin matkasta. 24-vaihteisen pyörän jokainen vaihde tulee olemaan reitin aikana käytössä.

Kaveria ei saa auttaa

NorthCape-Tarifa -pyöräilyn osallistujien etenemistä voi seurata reaaliajassa tapahtuman nettisivuilta.

– Järjestäjien puolesta meillä on gps-seurantalaite. Omaan gps-laitteeseeni lataan matkan reitit.

Pyörän paras lisävaruste on napadynamolla.

– Se on kaikista oleellisin laite, Aho toteaa.

Napadynamo saa aikaan hieman kitkaa, mutta hyöty on sitäkin suurempi.

– Saan siitä virtaa kaikille laitteille, niin etu- kuin takavaloille, pyörän mittaristoon sekä puhelimeen.

Pyörässä mukana kulkevat yöpymispussi ja -patja, juomapullot ja ruokaa, pyörän huoltotarvikkeet sekä vaihtovaatteet.

– Me pyöräilijät emme saa matkalla auttaa toisiamme, edes työkaluja ei saa antaa kaverille lainaksi. Ambulanssin saamme tarvittaessa paikalle soittaa ja järjestäjäänkin voimme ottaa yhteyttä.

Tarve avunantamiseen on Ahon mukaan reitin varrella tosin melkoisen pieni.

– Ensimmäisen 500 kilometrin jälkeen kanssapyöräilijöitä ei juuri enää näe.

Reitin varrella olevien paikallisten kanssa jutellessa heiltä ei saa ottaa edes vesipulloa vastaan.

– Vain yleiset palvelut ovat meillä käytössä.

pitkänmatkanpyöräily
Puoli vuotta lonkkaleikkauksesta ja Kimmo Aho lähti polkemaan 4 300 kilometrin matkaa Italiasta Nordkappiin.

Uusi lonkkanivel on jo sisäänajettu

Tammikuussa 2023 Kimmo Aho oli palaamassa polkupyörällä kotiinsa Alavudelle. Työpäivä Seinäjoella oli tehty. Kolme kilometriä ennen kotia lumen alla ollut jää yllätti aina varovaisen pyöräilijän.

– Nousin heti pystyyn, olinhan kaatunut ennenkin, Aho muistelee.

Seisaallaan hän tajusi välittömästi, että nyt ei poljeta edes kotiin. Lonkka ei antanut myöten. Vaimo tuli pikapikaa paikalle. Ilman ambulanssia tilanteesta ei selvittäisi.

– Puhelimessa epäiltiin, että mahtaako tämä nyt olla ambulanssin paikka. Vaimo vakuutti, että jos mies pyytää kerrankin apua, silloin on toimittava, Aho naurahtaa.

Murtuneen lonkan tilalle operoitiin uusi. Aho ajatteli pitkänmatkanpyöräilyjen olevan nyt pyöräilty.

– Kirurgi sen sijaan totesi, että menoksi vaan!

Kolmen ja puolen viikon päästä leikkauksesta Aho ajoi vaimon pyörällä. Lukkopolkimille siirryttyään koukistajalihas jonkin verran kramppasi, mutta suuria ongelmia paluu takaisin satulaan ei aiheuttanut.

– Tänäkin päivänä tiedostan, että lonkassa on varaosia, mutta se ajatus on vain korvien välissä, eikä se sieltä lähde.

Mutta Aho lähti, 4 300 kilometrin pyöräilylle, lähes tasan puoli vuotta lonkkaleikkauksen jälkeen.

pitkänmatkanpyöräily
Tämä näkymä tulee tutuksi yli 7 000 kilometrin ja noin kuukauden matkan aikana.

Tuuletetaanko tällä kertaa?

Ylämäen jälkeen on aina alamäki. Sen tietävät kaikki. Vaan ei auta.

– Nousu yli 3 000 metriin vie niin paljon energiaa, että sitä ei saa takaisin tunnin alamäen aikana, Kimmo Aho tietää.

Kuumuus ei Ahoa pyöräilyn aikana tule häiritsemään, eivätkä säät yleensäkään miestä murehduta. Ne ovat mitä ovat.

– Ainoastaan nousumetrit murehduttavat. Ei tässä mitään teräsmiehiä enää olla, ikä alkaa tuntua. Sitä paitsi en ole urheilija, olen kuntoilija, Aho täsmentää.

Yöunet tulevat reissulla jäämään 4-5 tunnin mittaisiksi, mutta päiväunet voi ottaa vaikka ennen pitkää nousua.

– Joka neljännen yön olen suunnitellut tulevan urakan aikana nukkuvani sisätiloissa. Sen ajan tulen käyttämään tehokkaasti pyykinpesuun ja nukkumiseen.

Se, mitä ajatuksia omassa päässä tulee liikkumaan mahdollisen onnistuneen ja pitkään haaveissa olleen urakan jälkeen, on Aholle vielä arvoitus.

– Monesti olen ollut kovissa koetuksissa, väsynyt ja nälkäinen, eikä itkukaan ole ollut kaukana. Mutta se tunne, kun on selättänyt vaikeudet, on hieno! Tekisi mieli nostaa kädet ilmaan ja tuulettaa, kun pääsee kotiin.

Nähtäväksi jää lisääntyykö pinssikokoelma tällä reissulla. Katso karusellikuvat!

Pyörällä Nordkappista Etelä-Espanjaan

  • www.northcape-tarifa.com
  • Lähtö 20.6.2024 klo 00.01.
  • Matka 7 400 km.
  • Osallistujia noin 50.
  • Järjestetään joka toinen vuosi.
  • Sarjat: yksin tai pareittain pyöräilevät, sekä makaavilla pyörillä ajavat.
  • Maita reitillä 15.
  • Välietappeja: Helsingissä, Liettuassa, Itävallassa, Ranskassa (kaksi), Andorrassa ja Espanjassa yksi päätepiste Tarifan lisäksi.
  • Kaksi suomalaista ajanut reitin aikaisemmin.
  • Pyöräilijöitä voi seurata NorthCape-Tarifan nettisivuilta.
  • Instagram: kimmo65aho
  • Ahon aikaisempia pitkän matkan pyöräilyjä: Kolme Ruska-pyöräilyä (2 200 km) ja NorthCape4000 (4 000 km), Yötön 3000 (3 000 km), useita 1 000 km:n pyöräilyjä.
  • NorthCape-Tarife tulee olemaan Ahon viimeinen pitkä matka, jatkossa lyhyempiä 1 000 – 2 000 km:n matkoja.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
5/5 - (2 votes)

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Kaikki videot

Uusimmat podcastit

Kaikki podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset