Article image
Maailman suurimmat taksipalvelut (Uber, Bolt jne.) eivät omista omia autoja, ravintolaruokaa tarjoavat palvelut (Wolt, DoorDash, Delivery Hero jne.) yhtäkään ravintolaa, eikä maailman suurin majoittaja Airbnb yhtäkään vuokrattavaa huonetta.
06.10.2022
Työelämä ja yrittäjyys

Tiedätkö mitä alustatalous tarkoittaa?

Teksti: Harri Puhakainen
Kuvat: Markus Sommers, Pixabay, Pexels

Alustatalous on muuttanut maailmaa nopeammin kuin mikään muu yritystoiminnan uusi organisointimuoto.

Ikivanha majoitusmuoto; hotelli ja majatalo ovat saaneet kovan kilpailijat toiminnalleen alustataloutta hyödyntävästä AirBnB:stä. AirBnb:n idea liiketoimintana on fantastinen: Ihmiset vuokraavat omia tilojaan alustan avulla, ja alustan omistava yritys ottaa jokaisesta tapahtumasta oman provisionsa tarvitsematta investoida vuokrattaviin tiloihin mitään.

Samalla lailla matkustajien kuljetuspalvelut ovat voimakkaassa muutoksessa. Alustatalouteen perustuva ihmisten kuljetuspalvelu Über valtaa alaa yhä useimmissa paikoissa ympäri maailmaa.
Ruuan kuljetuspalveluissa puolestaan Suomessa perustettu Wolt onnistui lyömään läpi kansainvälisessä kilpailussa. Wolt myytiin vuosi sitten syksynä hulppeaan kahdeksan miljardin hintaan yhdysvaltalaiselle vastaavia palveluita tuottavalle yritykselle.

alustatalous

Kuluttajat ympäri maailmaa ovat kokeilleet ja usein miten hyväksi havainneet erilaiset palvelut, joita ylläpidetään täysin uudella konseptilla.

Tällä hetkellä vielä se, ketkä palvelut tuottavat, ja mihin niiden tuottamat voitot ohjautuvat, ei tunnu olevan kovin olennainen asia kuluttajalle.

Toimintaympäristönä koko maailma

Mitä alustatalous tarkoittaa tämän päivän maailmassa?

– Se on jollakin tavalla yhteydessä entisaikojen toreihin. Nykyajan digitaalisilla toreilla on useita toimijoita. Siellä ovat kuluttajat ja näitä tavoittelevat yritykset sekä erilaiset sovelluskehittäjät, jotka käyttävät alustaa rakentaakseen sinne uusia innovaatioita, Suomen Yrittäjien digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä kertoo.

Joonas Mikkilä
Joonas Mikkilä

Facebook on loistava esimerkki alustasta, jossa on valtava määrä käyttäjiä, ja joka sitä kautta kiinnostaa mainostajia, markkinoijia ja sovellusten kehittäjiä.

– Facebookin ja monen muun alustayrityksen tuotekehitys perustuu dataan. Mitä enemmän on käyttäjiä, sitä enemmän on dataa. Ja mitä enemmän on dataa, sitä parempia palveluita pystyy kehittämään. Paremmat palvelut taas houkuttelevat lisää käyttäjiä. Kierre on valmis.

alustatalous

Alustataloudessa on erityyppisiä alustoja kuluttajille ja yritystoimintaan.

– Esimerkiksi valtavasta verkkokaupastaan tunnetun Amazonin tuottama datan säilönnän ja käsittelyn pilvipalvelu on sille tällä hetkellä kaikkein tuottavinta bisnestä.

alustatalous

Yritysliiketoiminnan alustat ovat vielä enemmän kehitysvaiheessa eri toimialoilla, kuin kuluttajille suunnatut alustat.

– Alustaekosysteemissä yhteistyötä tekevät yritykset pyrkivät jakamaan ja hyödyntämään keskenään dataa. Esimerkiksi Saksan autoteollisuus tekee yhteistyötä, sillä heillä on yhteisiä intressejä, joihin päästään vain tietoa liikuttamalla.

Tämä on mainos. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.
Mainos päättyy

Pk-yritysten keräämä data

Pienten ja keskisuurten yritysten toiminnassa ei ole välttämättä aiemmin ymmärretty datan keräämisen ja hyödyntämisen mahdollisuuksia.

– Pk-yrityksillä on entistä enemmän mahdollisuuksia kerätä ja analysoida dataa liiketoiminnan perusprosesseista sekä itse tuotteista tai palveluista. Tämä luo tehokkuutta ja uutta arvoa.
On mietittävä, miten asiakkaiden toiminta synnyttää dataa, miten koneet tuottavat dataa ja miten alustojen tai esimeriksi avoimien lähteiden kautta saadaan lisää muunlaista dataa , jolla omaa tietoa voidaan rikastaa.

Tällä hetkellä alustatalous on vielä useimmille yrityksille vain myynti- ja markkinointikanava.
Innovaationäkökulmalla on tärkeä osuus alustataloudessa.

Alustatalouden avulla pienyritykset voivat hyvin todennäköisesti toteuttaa paremmin yhä laajemmin vaadittavaa vastuullisuutta yrityksen toiminnan vaikutuksista ympäristömme ja maailmamme tilaan.

– Yhä useampi alihankkijaroolissa toimiva pk-yritys joutuu jo nyt raportoimaan päämiehelleen oman hiilijalanjälkensä. Kun tällaiset vaatimukset kasvavat, on yritysten niihin vastattava säilyttääkseen asemansa ja parantaakseen kilpailukykyään .

Omien tietojen luovuttamista

Useimmat alustatalouden liiketoimintamallit ovat epäsuoria (esimerkiksi mainosrahoitteisia), jolloin palvelun hinta sen käyttöpaikassa on nolla.

Samaan aikaan ihmiset tuottavat lisää arvoa käyttämiinsä palveluihin syöttämällä niihin tietoa (tai käytöstä kerätään joka tapauksessa tietoa automatisoimalla). Tämä arvon siirtyminen ei näy missään.

– Woltin tapauksessa sen keräämää dataa hyödyntämällä ravintolat pystyvät oletettavasti paremmin varautumaan erilaiseen kysyntään eri päivinä ja vuorokaudenaikoina. Ruuan kuljetusta pystytään myös ennakoimaan ja optimoimaan kuljetuspalveluiden keräämien liikenne- ja osoitetietojen perusteella.

alustatalous

Data ja sen käyttöä tehostavan tekoälyn arvioidaan tuottavan jatkossa yhä useamman toimialan ja yrityksen arvonluonnista yhä merkittävämmän osan, mikä mullistaa osaltaan taloutta ja työelämää.

– Alustatalous on niin nuori ilmiö, ettei vielä tiedetä, kuinka mullistavia vaikutuksia sillä voi olla yhteiskuntamme rakenteisiin.

Monissa maissa on väännetty kättä siitä, ovatko eri alustatalouden palveluita tarjoavat ihmiset työsuhteessa vai ovatko he itsenäisiä yrittäjiä.

Kun alustatalouden käsite on niin laaja, mahtuu mukaan monenlaista toimintaa. On vältettävä yksinkertaistuksia. Riippuu kunkin alustayrityksen toimintamallista, toimivatko sen kautta työtä tekevät työsuhteessa vai yrittäjänä. Nämä on arvioitava tapauskohtaisesti.

Alustatalous

  • Alustatalouden jättiläisiä ovat Uber, Lyft, Airbnb ja Amazon, jotka tuovat markkinoiden eri osapuolet yhteen toteuttamaan liiketoimintaa alustalla
  • • Alustatalouteen kuuluvat myös teknologia-alustat, joiden varaan muut toimijat voivat rakentaa palveluita ja tuotteita, kuten Googlen tai Microsoftin alustat.
  • • Alustatalouteen pohjautuva yritystoiminta voi vallata markkinatilaa perinteisillä tavoilla toimivilta yrityksiltä ja saavuttaa jopa määräävän markkina-aseman, kuten on käynyt esimerkiksi Googlelle hakukoneena tai YouTubelle videonjakopalveluna.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
Artikkeliin liittyviä hakusanoja
kauppa sovellukset sovellus yrittäjäliite yrittäjyys

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Kaikki videot

Uusimmat podcastit

Kaikki podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset