Article image
Yrittäjä Anssi Korpela tarkastaa katsastuksessa samat peruskohteet niin perinteisistä kuin sähköautoista.
Kaupallinen yhteistyö

27.03.2020
Autot ja liikenne

Katsastusasema Seinäjoella pyrkii muuttuvassa toimintaympäristössä monipuoliseen palveluvalikoimaan

Teksti: Riitta Rintamäki
Kuvat: Matti Hautalahti ja Jenna Koivisto

Katsastusala muuttuu nopeasti lakimuutosten ja autojen tekniikan kehityksen myötä. Seinäjoella toimiva Lännen Autokatsastus vastaa muuttuvaan toimintaympäristöön monipuolisella palveluvalikoimalla.

– Sanonta “mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma” kuvastaa hyvin viime aikaisia tuntemuksia katsastusalalla, tuumaa Lännen Autokatsastuksen yrittäjä Milla Korpela.

Viimeisen parin vuoden aikana katsastukseen liittyviä lakeja on hyväksytty, hylätty ja laitettu jäihin odottamaan lopullista päätöstä. Hyvänä esimerkkinä on kevytautot mahdollistavan lain voimaantulon jäädyttäminen, joka poiki monta puhelinkeskustelua, joissa katsastaja pyrki selvittämään lainsäätäjän äkkikäännöstä epätietoisille asiakkaille.

– Ennakointi lakimuutosten suhteen on vaikeaa, koska viranomaisten taholta tiedot ja ohjeet tulevat meillekin yleensä samaan aikaan kuin suurelle yleisölle, kertoo katsastaja Ville Jänisoja.

Tähän on kuitenkin totuttu, ja syvällinen perehtyminen uusiin asetuksiin auttaa saattamaan asiat nopeasti rutiiniksi arkisessa työssä.

Sähköautoissa oma tekniikkansa

Uusien asetusten lisäksi myös ajoneuvojen nykytekniikka aiheuttaa katsastuksessa oman jännitysmomenttinsa muun muassa sähköautojen kanssa, joita tulee nykyään katsastettavaksi viikoittain.

– Tosin niiden katsastaminen ei ole sen kummoisempaa kuin perinteistenkään autojen, vain päästömittaus jää pois, selvittää Palon Katsastuksen yrittäjä Anssi Korpela.

– Onhan niissä silti oma erilainen tekniikkansa, eikä käynnistäessä kuulu tuttua moottorin murahdusta. Vain merkkivalo kertoo auton olevan käynnissä, Jänisoja lisää.

Alalla uudehko ilmiö on myös ajoneuvoja ulkomailta sekä työkseen että itsenäisesti hakevien kasvanut määrä. Aiemmin autoja tuotiin ahkerasti Saksasta, mutta nyt kruunun kurssi suosii myös Ruotsista tuontia. Sieltä tuodaan jo hieman vanhempiakin hybridejä, mutta myös uudemmat dieselautot löytävät tiensä Suomeen.

Katsastuskonttorilta neuvoja autonhakumatkalle

Lännen Autokatsastukseen tulee päivittäin puheluita, joissa kysytään neuvoja autonhakumatkalle. Niitä konttorilta myös mielellään annetaan, sillä hyvin valmisteltu hakureissu on kaikkien etu. Jos tiedossa on valmistenumeroineen yksilöity ajoneuvo, on asemalta mahdollista saada siirtokilvet vakuutuksineen, joiden avulla auto on helppo tuoda Suomeen.

– Pelkän ulkomaisen rekisteritunnuksen perusteella meillä on nykyään pääsy jo monen Euroopan maan tietokantoihin, mikä helpottaa rekisteröintikatsastusprosessia huomattavasti, toteaa Milla Korpela.

Muutokset näkyvät myös palveluiden laajentamisena raskaan kaluston puolella, sillä katsastusalalla on tärkeää pystyä vastaamaan kiireisen asiakkaan tarpeisiin. Asiakas säästää kallisarvoista aikaa, kun saa kaikki palvelut samasta paikasta.

Esimerkiksi kuljetusyrittäjät käyttävät mielellään Lännen Autokatsastuksen tarjoamaa digipiirtureiden kalibrointi- ja nopeudenrajoittimien tarkastuspalvelua.

Tarkastukseen tarvittava testirata sijaitsee varsinaisen konttorin yhteydessä ja siksipä raskas kalusto täyttää usein pihamaata vanhalla tutulla paikalla, vaikka niiden katsastusta varten on oma tilansa kauempana Rengastiellä.

Minna Korpela ja Ville Jänisoja
Raskaan kaluston katsastamiseen mainiosti soveltuvat tilat toisaalla Rengastiellä ilahduttavat yrittäjä Milla Korpelaa ja katsastaja Ville Jänisojaa.

Perinteisiäkin palveluita

– Yksi asia, joka on vuosien saatossa säilynyt meillä muuttumattomana, on rekisteröintipalveluiden saatavuus, muistuttaa Milla Korpela.

Toimiston asiantuntijat hoitavat ajoneuvojen rekisteröinnit, venerekisteröinnit mukaan lukien. Monille asiakkaille sillä on suuri merkitys, että konttorilla asioidessaan ei tarvitse pankkitunnuksia ja rekisteriotteenkin saa halutessaan heti mukaan.

Vielä ei ole tarvinnut asiakkaalta käynnistysohjetta kysyä.

Muutosten myllerryksessä ja arkisessa aherruksessa on myös sijaa leikkimielisyydelle. Molemmat katsastajat nostavat kunnia-asiaksi sen, että auton saa siirrettyä halliin kysymättä asiakkaalta käynnistysohjeita. Avainten aikaan ei tarvinnut ihmetellä, mutta nykyauton käynnistysnappi voi olla vaikka autonvalmistajan logolla varustettu painike, jonka sijaintikin vaihtelee autosta riippuen.

– Kyse on vähän niin kuin ammattiylpeydestä, eikä vielä ole tarvinnut lähteä hattu kourassa asiakkaalta käynnistysohjeita kysymään. Mutta kyllä joskus on pitänyt vähän tutkia ja tuumailla, naurahtavat katsastajat.

Päivän pähkinät

KATSASTAJA:
– Jaahas, Tesla. Mistäs tämän saa liikkeelle?
– Paljon on nappeja ja vipstaakeja, mutta mittarilukemaa ei ilmesty, vaikka mistä painaa.
– Operaatio: OBD-pistoketta etsimässä.

ASIAKAS:
– Kehtaanko lähteä näin likaisella autolla katsastukseen!? (Ei haittaa.)
– Tuulilasin nurkassa on halkeama, tuleekohan hylky? (Lähes aina korjauskehoitus, ellei lasi ole todella säröillä.)
– Saankohan valita autolleni saman katsastajan kuin viime vuonna? (Kyllä saat, kunhan hän vain on työvuorossa.)

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
Artikkeliin liittyviä hakusanoja
autokatsastus katsastus katsastus Seinäjoki katsastusasema

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset