Article image
MissäVikaPodcastissa on luvassa on oman lajinsa erikoismiehiä ja -naisia. Menestyneitä drifting-kuljettajia ja muita menestyneitä rallikuskeja ja mielenkiitoisia hahmoja, joilla on valtavan hienoja tarinoita, Pauli Laakso ja Juha Koskiniemi lupaavat.
01.02.2024
Autot ja liikenne

Moottoriurheilun erikoismiesten MissäVikaPodcast on viihdyttävää kuunneltavaa

Teksti ja kuvat: Liina Hautanen

Rekkahommien, jokkiksen ja median erikoismies Pauli Laakso ja driftingin suomenmestari Juha Koskiniemi pistivät pystyyn podcastin. MissäVika -podcastin ensimmäisestä jaksosta tuli kerta heitolla yksi Suomen kuunnelluimmista. Miten nuoret pohjalaismiehet oikein tekivät sen?

Moottoriurheilua aktiivisesti harrastavat miehet tutustuivat viime vuonna yhteisen yhteistyökumppaninsa, Ideapark Seinäjoen kautta. Juttu luisti ja kerran yhdessä puhelussa tuli puheeksi Laakson hankkimat podcast-mikit, jotka olivat jääneet harmittavan vähälle käytölle.

– Sitten puhe kääntyi Aino-jäätelöön ja siihen millaista on, kun pitää mennä tyttökaverin kauppalistalla kauppaan. Siinä oli joku ihan sikahauska juttu, jolle räkätettiin ja sanoin, että vitsi pitäisi olla joku sellainen podcast, missä kerrottaisiin näitä, Pauli Laakso paljastaa.

Laakso ehdotti Juha Koskiniemelle, että he tekisivät yhdessä kokeilujakson.

–  Ihan yksi podcast vaan, että kokeillaan miten se lähtee.

Kauhajoella asuva Koskiniemi lähti ajamaan Laakson luo Ylihärmään saman tien ja ensimmäinen MissäVika -podcastjakso oli purkissa jo samana iltana.

– Me ollaan hyvin paljon oltu sillä mentaliteetilla, että aina lähdetään vaan tekemään ja kyllä se hakee aina sitten paikkansa, Pauli Laakso ja Juha Koskiniemi kertovat.

Heti kerralla kärkeen

MissävikaPodcast käsittelee tilanteita moottoriurheilun ja perhe-elämän viidakossa. Jokaisessa jaksossa haastateltavan kanssa mennään aina myös pintaa syvemmälle.

– Juha kun on jo vähän niin kuin yhtä steppiä edellä, niin paljon jutellaan myös siitä, millaista se on ajaa kilpaa silloin, kun ei ole perhettä, on vain tyttökaveri ja sitten kun on jo perhe, Laakso kuvailee.

Yhteen jaksoon otittekin myös morsiamet mukaan, miten se meni?

– Tosi hyvin. Se on yksi kuunnelluimpia jaksoja, Koskiniemi vakuuttaa.

MissäVikaPodcast: Vieraana morsiamet

Katso jakso: MissäVikaPodcast | Roosa Ja Emma | Kontsaa, Möhinää ja Moottoriurheilua

Kuunneltuja MissäVika -podcastit ovat todella olleet. Koskiniemen ja Laakson MissäVikaPodcast nousi Spotifyn kärkeen heti ensimmäisellä julkaisuviikolla.

– Joku siinä natsasi. Ehkä kahden henkilöbrändin yhdistäminen vaikutti aika paljon myös. Paulin naama vetää oman porukkansa ja minun varmaan omansa. Ne kun yhdistettiin, niin sehän lähti kuin tähdenlento, Koskiniemi analysoi.

MissäVikaPodcastin aloitusjakso nousi Suomen kuunnelluimmat -listalla myös suosittujen jenkkipodcastien, kuten esimerkiksi The Joe Rogan Experiencen ohi.

– Ja Sarasvuon, Koskiniemi tuulettaa.

Spotifyn lisäksi MissäVikaPodcast julkaistaan videon kera YouTubessa.

– Sieltä näkee, että ihmiset ovat myös jakaneet niitä tosi paljon toisilleen, Laakso kertoo.

”Täysiä teherähän!”

Sekä Laakso että Koskiniemi ovat luoneet henkilöbrändejään jo useamman vuoden ajan. Laakso kertoo tehneensä YouTubea kymmenen vuotta.

– Mutta varmaan sellaiset viisi vuotta vasta niin, että siinä on ollut jotain ajatustakin mukana. Silloin tuli Kauhavan kaupungin somekasvoksi valinta, sitten Ylen projektit, LAKEUSlife tv-sarja, oma Röis-tuotemerkki ja muutama tosi seurattu juttu YouTube-kanavalla, kun kuvasin kilpa-auton rakentamista ja muuta, Laakso kuvailee.

Koskiniemi kertoo oman Profilex Motorsport -tiiminsä lähteneen kuvaamaan tekemistään vasta aika hiljattain.

– Meillä se alkoi siitä, kun porukkaan tuli mukaan Kananojan Eetu, joka tykkää tosi paljon kuvaamisesta ja editoimisesta. Hän ehdotti, että alettaisiin tekemään sellaista sarjaa kuin Erikoismiehet. No mehän kiersimme sitten erikoismiesten luona ja kuvasimme. Siitä tuli tosi hyvä konsepti, jaksoista tuli reilun tunnin mittaisia dokumentteja ja katselukertoja on hyvä ettei 60 000 per jakso.

Katso jakso: ERIKOISMIES Veli Piikkilä, lämmittimiä löytyy

Koskiniemen tunnettuutta ovat lisänneet myös vuonna 2022 voitettu driftingin suomenmestaruus ja sitä seuranneet haastattelut Leiskan podcasteissa.

– Kerroin niissä aina vähän muutakin. Mitä on tullut kohellettua nuoruusvuosina ja sellaista, niin niistähän tuli hänen kuunnelluimpia podcast-jaksojaan, Koskiniemi kertoo.

Koskiniemen fanikunta oli toki lähtenyt kasvamaan pitkän kilpauran ja näyttävien autojen myötä jo vuosia aiemmin.

– Ehkä siellä oli jo odotettu, koska saa klikata, Koskiniemi arvelee somessa nopeasti saavutettua suosiotaan.

Kerran viikossa, vaikka sitten reissunpäältä

Podcast-studiona toimii Seinäjoen Ideaparkin bäkkäri.

Hälin Petri Ideaparkilta sanoi, että jos tarvitsette tilaa, jossa nauhoittaa, niin ei muuta kuin sinne vain, Laakso kertoo.

Uusi jakso tulee eetteriin joka viikko. Aikataulujen sovittaminen yhteen on vaatinut välillä villejäkin peliliikkeitä.

– Yksi jakso tehtiin Forssan motellissa. Koskiniemi kun oli reissuhommissa Kokemäellä ja minäkin kuorma-autolla siellä päin, niin lyötiin sitten studio pystyyn sinne, Laakso sanoo.

Laakso toteaa Missä vika -kysymyksen istuvan hyvin podcastin nimeen, sillä ainahan autoissa jotain vikaa on.

– Ja ihan missä vain voi olla vikaa. Suhteissa, kaikenmoisessa tekemisessä ja elämässä ylipäätään ja siihen kun löytää ratkaisun niin alkaakin sujua ihan ok, Koskiniemi jatkaa.

Moottoriurheilussa vika löytyy Laakson mukaan yleensä ratin ja penkin välistä.

– Kun auto hajoaa, niin yleensä olisi voinut tehdä jotain toisin.

Tapaa Petri Häli MissäVikaPodcastissa: ”Olen kaksinkertainen maahanmuuttaja, kun muutin ensin Suomeen ja sitten Pohjanmaalle”

MissäVikaPodcast #11 | Vieraana Petri Häli | Drift World ja muut Rolling Rock Tapahtumat 2024

Vieraat ovat hyviä tyyppejä

Hyvin lentoon lähtenyt MissäVikaPodcast vastaanottaa uusia vieraaksipääsypyyntöjä harva se viikko. Laakso ja Koskiniemi miettivät kuitenkin vieraslistansa tarkkaan. Aikaa eetterissä halutaan antaa hyville tyypeille.

– Meillä on esimerkiksi yksi kaveri, jonka luona käymme ajamassa simulaattorilla. Aivan huippuäijä, me sanomme häntä Miami-Jesseksi, mutta oikeasti hän on Seinäjoen Kamuxin hyötyajoneuvopuolen myyntipäällikkö Jesse Perämäki. Jesse kun vetää kesät kukkapaita päällä ja aina kun me menemme sinne, hän pelaa GTA Vice City -toimintaseikkailupeliä Miami-lippis päässä. Mahtava persoona ja siitä tuli aivan törkeän hyvä jakso, Laakso hehkuttaa.

– Jesse jätti aikoinaan koulut kesken, ajoi rekkaa ja teki salaojahommia, ja on kunnianhimoisella ja kovalla työllä saavuttanut tuon asemansa, mikä hänellä nyt on Kamuxilla. Siinä on mielenkiintoinen elämäntarina kaikille koulut kesken jättäneille pikku-jesseille, Koskiniemi tarinoi.

Meinaako Jesse lähteä autokauppiaaksi Miamiin? Kuuntele MissäVikaPodcast:

Raja-aidat laitettu totaalisesti kumoon

Drifting ja muu autourheilu on nyt kovassa nousussa. Yksi MissäVikaPodcastin tavoitteista onkin kertoa ihmisten tarinoiden kautta, miten autourheilumaailmaan pääsee mukaan. Vieraita on laidasta laitaan, mutta kaikilla on jonkinlainen kytkös moottoriurheilumaailmaan.

– Tässä ajetaan ihan kaikkea sekaisin, eikä piitata mitä ajat, kunhan ajat. Siitä on tullut hyvää palautetta, Laakso kiteyttää.

MissäVikaPodcast Juha Koskiniemi ja Pauli Laakso
– Meillä on ideana MissäVikaPodcastissa, että siinä ajetaan ihan kaikkea sekaisin, ei piitata yhtään mitä ajat, kunhan ajat lujaa. Siitä on tullut hyvää palautetta, Koskiniemi ja Laakso linjaavat.

Jaksojen aikatauluttaminen ja vierailijoiden valinta vaatii tarkkaa etukäteissuunnittelua.

– Ei voida ottaa kymmentä ralliukkoa peräkkäin, pitää olla vaihtelua. Mutta vieraat ovat oman lajinsa erikoismiehiä ja -naisia jokainen, Koskiniemi sanoo.

Mitä hyvän podcastin tekeminen vaatii?

Koskiniemen mukaan tekemisessä vaaditaan hyvää ihmisenlukutaitoa.

– Jollain konstilla hivutellaan sitä keskustelua turvalliselle alueelle, missä haastateltavat voivat kertoa hyviä juttuja ja uskaltavat näyttää tunteitaan.

Tärkeintä on kuitenkin, että vieraalla on hyvä olla.

– Liian henkilökohtaisuuksiin ei mennä, vaikka aika syvällisistä asioista välillä puhutaankin, Laakso pohtii.

Tunteet ovat olleet pinnassa välillä podcast-isännillä itselläänkin.

– Se oli kyllä tosi diippi kohta, kun juteltiin Krissen kanssa koulukiusatuiksi joutumisesta, Laakso muistelee.

MissäVikaPodcast Pauli Laakso ja Juha Koskiniemi
– MissäVikaPodcastia koitetaan tehdä niin, että sitä voi kuunnella vauvasta vaariin. Vaikka huumoria on, niin koitetaan pitää keskustelu aina asiallisena. Meidän podcastissa ei kirjoilla, ainakaan me, Laakso ja Koskiniemi vakuuttavat.

Koskiniemi puolestaan kertoi Elokuvat, pelit ja kirjallisuus -jaksossa, miksi lopetti lasten synnyttyä driftingin.

– Kiinnostus oli enemmän omia lapsia kohtaan kuin driftingiä, niin siinä menin tosi lähelle kyyneliä kyllä.

Ajattelitko että pitää keksiä jotain turvallisempia harrastuksia?

– Ei kyllä tullut tuvallisuus mieleenkään! Ei minulle ole ikinä tullut turvatonta oloa drifting-autossa. Turvavarustukset ovat niin hyvät ja on katsastukset ja kaikki. Turvallisempaa se on istua kilpa-auton kyydissä, kun neljänruuhkassa, Koskiniemi väittää.

Mistä Krisse sai rahat drifting-autoon ja mitä hyvää koulukiusattuna olemisesta Krisse on löytänyt?

Krisse Aaltoa haastateltiin legends-kuljettaja Juha Nisulan tallissa Seinäjoella.

” Aika lailla villiä settiä”

Podcastin myötä myös aiemmin jokkismieheksi vannoutuneesta Laaksosta meinaa kuoriutua drifting-kuski.

– Yksi asia on johtanut toiseen ja vaikka ensimmäisessä jaksossa sanoin, että en voisi ajatella, että tekisin YouTube-kanavalleni drifting-sisältöä, niin niin vain hankimme yhteistyökumppanit ja systeemit ja ostimme auton, Laakso nauraa.

Drifting-konkari Koskiniemi on luvannut kouluttaa Laaksosta drifting-kuskin. Voittokaava on Koskiniemen mielestä monistettavissa, kun tietää mitä tekee. Kisoihin on tarkoitus osallistua jo ensi kesänä. Auto on parhaillaan työnalla Tomi Kuikan Tomkutek-pajalla.

– Kuikan Tomi rakentaa drifting-autoja ja tekee kilpa-autoihin muutostöitä ja remontteja. Hän lupasi, että voi rakentaa meille yhteistyömielessä auton, kunhan värkit vaan ostatte. Se on tosi isosti luvattu, kun siinä on ihan valtava työ, Laakso kiittelee.

Aihiona on Lehdon Tinon kolaroitu BMW.

– Meille olisi kelvannut siitä korjattu mallikin, mutta Leepu, eli Kuikka haluaa tehdä sen loppuun asti kunnolla, Koskiniemi kehaisee.

Fakta: MissäVikaPodcast

Yhteistyökumppanimme ovat olleet tosi innostuneita ja tyytyväisiä, että lähtivät mukaan. Meillä on päämääränä, että halutaan tehdä podcastia ja lähteä ajamaan driftingiä, yhteistyökumppanit ovat tykänneet että siinä on hyvä meininki. Ja kun on tuon verran kuuntelijoita, katsojia ja näyttökertoja, niin jos ajattelee jotain tuotetta tai palvelua, jota haluaa markkinoida tälle kohderyhmälle, niin onhan se nyt tosi tehokasta, Laakso sanoo.

Tavoittaa suoraan oikean potilaan, Koskiniemi komppaa.

Pauli Laakso MissäVikaPodcast
Pauli Laakso kiteyttää olevansa rekkahommien, jokkiksen ja median erikoismies.

Pauli Laakso: ”Päivätyönä ajelen rekkaa, siitä ei päästä varmaan mihinkään eikä tarvitsekaan päästä, tykkään siitä duunista.”

Lajit: Jokkis ja Legends, tulevaisuudessa myös drifting
Seuraa: @phoolivlog
Koti: Asuu Ylihärmässä avovaimonsa Emman kanssa
Katseluvinkki: LAKEUSlife (Yle Areena) ja Kuinka rakennetaan jokkisfiat YouTubessa

Juha Koskiniemi drifting
Juha Koskiniemi ajoi viime vuonna Härmän DMEC-kisoissa. – En ole ajanut enää ainakaan sarjaa, satunnaisia kilpailuja vain. Yhden ajoin viime kesänä ja tänä kesänä pitää pakostakin ajaa yksi SM-arvon kilpailu että pysyy osallistumisoikeus.

Juha Koskiniemi: ”Teen yrittäjänä reissuhommia, poravaunujen kasausta ja suunnittelua aliurakointina suomalaiselle yritykselle.”

Lajit: driftingiä vuodesta 2013. Driftingin suomenmestaruus vuonna 2022.
Seuraa: IG @jiikoskiniemi ja TikTok @juhakoskiniemi
Koti: Asuu Kauhajoella Roosa-vaimon ja kahden tyttären kanssa. Perheeseen kuuluu myös koiria, kissoja ja marsuja.
Katseluvinkki: Erikoismies-videot

MissäVikaPodcast -jäsenyyspaketit YouTubessa:

  • Missävika-member 5€/kk: Näet videot viikkoa ennen muita. 
  • Missävika ALL-ACCESS 25€/kk:
    • 2kk olleille lippis
    • 3kk liittyneenä Drifting auton kattoon nimi
    • 20 % Röis-storen tuotteista
    • Pääsy MissäVika ALL ACCESS -WhatsApp-ryhmään, jossa jaetaan arjen kuulumisia ja näytetään, kuinka drifting-auton rakennus Kuikan pajalla sujuu. Jäsenet saavat myös vaikuttaa podcastin puheenaiheisiin.

– WhatsApp-ryhmän kautta saa myös paljon uusia kavereita. Ryhmähenki on ihan mahtava ja ikähaitari laaja, Koskiniemi ja Laakso hehkuttavat.

Jäsenet tukevat toisiaan, laittavat sydämiä ja pikaista paranemista jos joku on kipeänä.

–  Ja sitten kun me lähdetään Kiteelle tästä, niin hyvänen aika Kuopion suunnalta tulee porukka kahville, katsomaan meitä. Se on ihan uskomatonta, kaikki tsemppaa vaan, Koskiniemi kertoo.

MissäVikaPodcast

Kuuntelijoilta saatu palaute lämmittää sydäntä

YouTuben analytiikka kertoo, että MissäVikaPodcast tavoittaa erityisesti 25-44 -vuotiaat miehet. Naisia yleisöstä on noin 20 prosenttia.

Ja niin me haluammekin tätä tehdä, että pystyy likatkin kuunnella, Laakso kommentoi.

– Joo kyllä meillä on paljon naiskuuntelijoitakin, muitakin kuin oma muija, Koskiniemi väläyttää.

Onkohan naiskuuntelijoiden mukana myös omat äitinne?

– Äiti aina kysyy, että oletko käynyt nauhoittamassa, mutta ei se ikinä ainakaan ole puhunut, että olisi käynyt kuuntelemassa. Ja isä on ainakin aivan kuula hukas, justiin tietää mikä on podcast. Kannustaa kuitenkin aina, että tehkää pois, Laakso sanailee.

Koskiniemi on samoilla linjoilla.

– Hyvä kun teette ja meette, äiti kommentoi. Ei se juuri muuten tähän keskity, Koskiniemi arvelee.

Äitien iätkin vilahtelevat keskustelussa, mutta kummatkin toteavat, että niitä ei parane julkaista.

– Joo sen ne kaivaa kyllä, eikä mee kauaakaan, Koskiniemi nauraa ja kertoo, kuinka oli kerran erehtynyt haastattelussa mainitsemaan äitinsä iän. Seuraavana päivänä oli tullut soitto, että en minä niin vanha ole.

Jos ei äideiltä vielä fanipostia olekaan tullut, niin kuuntelijoilta on.

– Olen saanut pitkiä ja tosi hienoja viestejä, joissa kerrotaan omasta elämästä ja kiitetään meidän podcasteista, kun ne ovat olleet niin samaistuttavia. Arvostan niitä tosi paljon, kyllä ne lämmittää sydäntä, Laakso sanoo.

Myös Koskiniemi on saanut postia.

– Sama kokemus, ihmiset ovat lähestyneet suoraan ja laittaneet henkilökohtaisia viestejä, Koskiniemi kiittää.

”Fiiatti on Ferrarille sukua ja täys urheiluauto, ei vaadi perusteluja”

Nyt laitetaan MissäVikaPodcastin miehet itse haastatteluprässiin. Tehtävänantona oli valita, kumpi sanapareista on heille mieluisampi.

Drifting vai Dragrace  
No drifting. Tämän kun sanoo ääneen, niin tietää kyllä… Joo, tämä ei nyt kyllä ole sitä raja-aitojen rikkomista. Mutta me halutaan kiertää rataa eikä vaan ajaa suoraan.

Jokkis/legends  
Jokkis. Juhalle kauhajokelaisena ja ittelle härmäläisenä, niin kyllä se jokkis on paljon luontaisempi. Jokkiksen harrastajakunta on täällä isompi, pidän sitä jotenkin suomalaisena lajina, legendsihän on tuotu amerikasta. Mutta kyllä legends on myös valtavan hieno laji ja olemme molemmat ajaneet sitä myös, Laakso perustelee.

MissäVikaPodcast
Mersu/Bemari Tää menis niin leveäksi tää homma, tähän pitäis olla kaksi tuntia, Bemaria ajava Koskiniemi ja Mersua ajava Laakso tuskailevat. Otetaan Saabbi ja Fiiatti!

Saab/Fiiat

– Saab ja perustelen tämän sillä, että Saab osaa varmasti tehdä hyviä henkilöautoja koska se osaa tehdä myös lentokoneita. Ja Saab valmistetaan Ruotsissa, sn on varmasti parasta mitä sieltä tännepäin tulee, laatumerkki. Sama merkki kuin Scaniassa. En ole kyllä ikinä omistanut Saabia, kyydissä olen ollut, Koskiniemi sanailee.

– Fiat. Fiiatti on Ferrarille sukua ja täys urheiluauto. Ei vaadi perusteluja, Laakso jyräyttää.

Kartturinpenkillä/ajamassa Ajamassa, enemmän luottaa omaan kuin toisen tekemiseen. Ei sillä, että olisin ollut huonojen kuskien kyydissä ja joskus olen jopa hämmästellyt kuinka hyvin joku ajaa. Olen ollut tosi hyvienkin kuskien kyydissä, Koskiniemi vastaa ja Laakso lukitsee saman vastauksen: Ajamassa.

w8/suorakutonen

–  Suorakutonen, ja nythän siis puhutaan kilpa-auton moottoreista. Kutosmoottori valitaan, ihan äänen ja sielukkuuden takia, Laakso vastaa.

Koskiniemi on samoilla linjoilla:

– Meillä on kyllä vessanpytyt ja kaikki pytyt suorassa, ei me sivuuttansa istuta. Eli äänet ja fiilis edellä tehdään valinta. Äänimaailma on autourheilun suola. Auton äänet ratkaisee paljon sun omaa fiilikseen ja mentaliteettiin, ja mentaliteetti on kuitenkin 50-70 pinnaa itse suorittamisesta.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
4.9/5 - (35 votes)

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Kaikki videot

Uusimmat podcastit

Kaikki podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset