Article image
Asta Asunmaan ja Henri Honkalan mukaan Ruokaprovinssimerkin voima kasvaa, kun niitä on maakunnassa yhä enemmän eri yritysten käytössä.
Kaupallinen yhteistyö

15.07.2020
Terveys ja hyvä elämä

Ruokaprovinssi-merkki takaa laadun ja paikallisuuden

Teksti: Jaakko Jokela
Kuvat: Jenna Koivisto

Maakunnallinen Ruokaprovinssimerkki kertoo, että asiat tehdään pikkuisen paremmin ja paikallista työtä arvostaen.

Etelä-Pohjanmaa on vahva ruokamaakunta. Nyt alueella on myös oma Ruokaprovinssimerkkinsä, joka kertoo tuotteen tai palvelun juurista.

Ruokaprovinssimerkin voi saada esimerkiksi tuottaja, ravintola, kahvila, marjatila, matkailuyritys, tapahtuma, ja se voidaan myöntää myös yksittäiselle tuotteelle tai ravintola-annokselle. Ostamalla Ruokaprovinssimerkkiä kantavan tuotteen kuluttaja jättää euroja maakuntaan ja tukee seudun yrittäjyyttä.

Ruokaprovinssimerkkiä ei voi kantaa mikä tahansa yritys. Ruokaprovinssimerkkiä haetaan ja sitä koskevat hakemukset käsittelee oma ruoka-alan toimijoista koostuva ryhmä, joka myös valvoo merkkikriteerien täyttymistä pitkin matkaa.

– Jotta merkillä on jokin arvo, niin tietyt kriteerit pitää täyttyä, jotta kuluttaja voi luottaa siihen, kertoo Ruokaprovinssimerkkiä auditoiva Asta Asunmaa Etelä-Pohjanmaan maa- ja kotitalousnaisista.

– Merkkiä hallinnoiva Etelä-Pohjanmaan maa- ja kotitalousnaiset on riippumaton toimija ja heidän toiminnassaan on esillä samat arvot kuin Ruokaprovinssissa, sanoo ProAgria Etelä-Pohjanmaan toimitusjohtaja Henri Honkala, joka on ollut mukana merkin kehittämistyössä.

Paikallista tuotantoa tai palvelua

Ruokaprovinssimerkki kertoo kuluttajalle sen, että sitä kantava tuote tai palvelu on tehty paikallisesti laatuun panostamalla.

– Merkkiä kantavien tuotteiden raaka-aineiden pitää olla eteläpohjalaista tai ainakin suomalaista. Tuotanto pitää olla myös Etelä-Pohjanmaalla tai Kyrönmaalla, Asunmaa luettelee.

Poikkeuksia voidaan tehdä sellaisten raaka-aineiden suhteen, jotka eivät Suomessa kasva.

– Valiokunta arvioi hakemukset ja merkki voidaan myöntää, jos työ tehdään täällä, mutta raaka-ainetta ei ole saatavilla Suomesta. Tällainen voi olla esimerkiksi kahvi tai jokin mauste, Asunmaa sanoo.

Ruokaprovinssiin kuuluvilla yrityksillä on tahto ja halu tuoda esille sitä, että he tekevät työtä omassa maakunnassa. Heillä on myös ymmärrys siihen, että yhdessä olemme isompia.

Yhdessä olemme isompia – Ruokaprovinssimerkki auttaa markkinoimaan maakunnan makuelämyksiä

Ruokaprovinssimerkkiä kantavavat yritykset käyttävät merkkiä omassa markkinoinnissaan. Merkki antaa yrityksille myös yhteisnäkyvyyttä. Mitä enemmän merkkiä kantavia yrityksiä saadaan maakuntaan, sitä vahvempi voima merkillä on. Se saattaa jollakin aikavälillä houkutella myös matkailijoita alueelle ruokanautintojen ääreen.

– Ruokaprovinssiin kuuluvilla yrityksillä on tahto ja halu tuoda esille sitä, että he tekevät työtä omassa maakunnassa. Heillä on myös ymmärrys siihen, että yhdessä olemme isompia, Asunmaa sanoo.

Ruokaprovinssimerkki ravintola Juurella
Seinäjokinen Juurella-ravintola on yksi yrityksistä, joka on mukana Ruokaprovinssissa.

Olemme ruokamaakunnassa, mutta tietääkö muu Suomi sen?

Etelä-Pohjanmaalla ruoka-ala työllistää noin 20 prosenttia työvoimasta, kun koko maassa luku on keskimäärin 13-14 prosenttia.

– Se pitää saada nostettua laajempaan tietoisuuteen. Täällä on isojen toimijoiden lisäksi esimerkiksi paljon pientuottajia, ravintoloita ja maatilamatkailua, joissa alueellisuus ja paikallisuus tulevat esille, sanoo ProAgria Etelä-Pohjanmaan toimitusjohtaja Henri Honkala.

– Lähes joka perheessä on sukulainen tai tuttava, joka saa elantonsa ruoka-alasta, Honkala lisää.

Vuosituhannen alkupuolelta asti Etelä-Pohjanmaalla on ollut erilaisia hyviä ruokaprovinssihankkeita, joista kuitenkin jatkuvuus on puuttunut. Ruokaprovinssi on nyt tullut jäädäkseen.

Ruokaprovinssimerkki

Ruokaprovinssimerkki

  • Loppuvuodesta 2019 lanseeratusta Ruokaprovinssimerkistä kuluttaja tietää, että sitä käyttävä yritys tekee työnsä kolmea arvoa kunnioittaen: eteläpohjalaisesti, pikkuisen paremmin ja yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.
  • Päästäkseen merkkiyrittäjäksi yritys käy auditointiprosessin, jonka tulosten perusteella Ruokaprovinssimerkkiryhmä päättää merkin myöntämisestä yritykselle tai tuotteelle.
  • Ruokaprovinssimerkin voi saada myös Etelä-Pohjanmaalla toimiva ruoka-alan kehittämisorganisaatio.
  • Etelä-Pohjanmaan maa- ja kotitalousnaiset hallinnoivat Ruokaprovinssimerkkiä.
  • Lisätietoa www.ruokaprovinssi.fi ja somessa nimellä Ruokaprovinssi

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
3.7/5 - (3 votes)
Artikkeliin liittyviä hakusanoja
etelä-pohjanmaa kyrönmaa ruoka Yrittäjä yrittäjyys

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Kaikki videot

Uusimmat podcastit

Kaikki podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset