Article image
Hoitopalvelukeskus Sinfonia tarjoaa asiakkailleen kymmeniä erilaisia hoitoja.
Kaupallinen yhteistyö

03.11.2021
Terveys ja hyvä elämä

Sinfonia tarjoaa avun moneen vaivaan

Teksti: Juho Kuorikoski, kuvat: Hannele Norja

Seinäjoen rautatieaseman kiinteistössä yläkerroksessa toimiva Sinfonia on integroituneen lääketieteen hoitopalvelukeskus, jonka palveluvalikoimassa on useita kymmeniä erilaisia hoitoja.

Sonja Jokiranta on istahtanut jalkahoitaja ja lähihoitaja Kati Koiviston penkkiin. Jalat ovat kylvyssä, jonka jälkeen niiden hoitaminen alkaa.

–Teen lääkinnällistä jalkahoitoa, joka on jalkojen terveyttä edistävää ja ylläpitävää jalkahoitoa. Hoito sopii kaikille, myös diabeetikoille ja psoriaatikoille. 

Koivisto on työskennellyt yrittäjänä Sinfonian tiloissa viiden vuoden ajan.

–Täältä soitettiin ja tarjottiin paikkaa jalkahoitajalle. Heillä oli tarvetta lääkinnälliselle jalkahoidolle, joten tulin tänne ja olen viihtynyt oikein hyvin.

Samaa säveltä laulavat monet muutkin Sinfoniassa työskentelevät yrittäjät. Joni Kangasniemi on erikoistunut kroonistuneisiin tuki- ja liikuntaelinongelmien hoitamiseen.

–Kyseessä on hierontaa, nikamankäsittelyä ja erilaisia venytysotteita sisältävää käsittelyä. Asiakkaalla voi olla esimerkiksi alaselkäkipuja, olkapäävaivoja tai muita tuki- ja liikuntaelin ongelmia, jotka voivat olla akuutteja sekä kroonisia.

Kangasniemi on työskennellyt Sinfoniassa kymmenen vuotta, ja ammatikseen hän on tehnyt manuaalista käsittelyä 17 vuoden ajan.

–Sinfonia on hyvä paikka toimia, ja minulle tilojen sijainti rautatieaseman tuntumassa on tärkeää. Noin kolmasosa asiakkaistani ovat pitkämatkalaisia, joten junalla pääsee helposti paikalle.

Korona-ajasta huolimatta hoitojonot ovat vaihdelleet 3–8 viikon välillä.

Talon puolesta saa tukea

Fysioterapeutti Maarit Kurki on työskennellyt Sinfoniassa noin puolentoista vuoden ajan.

–Fysioterapian ja hieronnan lisäksi teen liike- ja jumppaohjeita ihmisille. Tavoitteena on, että keho olisi mahdollisimman kivuton ja toimiva kokonaisuus, jotta ihminen voi tehdä töitä tai urheilla.

Kurki on paluumuuttaja Helsingistä. Hän tykästyi heti kättelyssä Sinfoniaan.

–Täällä on hyvä ilmapiiri ja palveluja on monenlaisia. Täällä saa myös oppia toisilta hoitajilta.

Koulutettu hieroja jaVoice Massage -terapeutti Niina Saari aloitti Sinfoniassa vuonna 2009 sivutoimisena yrittäjänä. Kuuden viime vuoden ajan hän on tehnyt töitä päätoimisesti.

–Voice massage -hieronnassa käsitellään ylävartalon ja hengityksen aluetta, lihaksia, jotka ovat mukana hengityksessä sekä niskan, kaulan ja purennan alueen lihaksisto.

Kurjen tavoin hänkin on muuttanut Etelä-Pohjanmaalle muualta.

­–Oli mukavaa, kun täällä oli valmiit tilat, mihin tulla, ja talon puolesta sai tukea. Kun kaikki oli valmiina, oli hyvä lähteä yrittämään.

Akupunktiota ja hierontapalveluja tarjoava Juha Vuorenmaa on toiminut Sinfoniassa aivan alusta lähtien. Akupunktiosta itsestään Vuorenmaalla on kolmen vuosikymmenen verran kokemusta.

–Akupunktio kolahti aikoinaan heti, koska se hoitaa vaivojen alkusyytä. Aika moni hierontapotilas haluaa neuloittelun siihen päälle. Akupunktiosta saa avun esimerkiksi niskahartiaseudun jäykkyyteen.

Vuorenmaa on Sinfonian toinen yrittäjä. Hän aloitti vuonna 2007.

–Sinfonian idean isä ja alkuunpanija Kari Tuomaala soitti minulle ja pyysi mukaan.

Alussa Sinfoniassa toimi viisi yrittäjää. 

–Olen viihtynyt erinomaisesti. On mukavaa, kun ympärillä on työyhteisö, jotta ei tarvitse yksin pakertaa.

Valtakunnallisia palveluita

Kari Tuomaala on Sinfonian hallituksen puheenjohtaja. Sinfonialla ei ole toimitusjohtajaa, eikä yritys muutenkaan toimi kuin perinteinen osakeyhtiö.

–Kun runsaat 14 vuotta sitten aloitettiin, ajatuksena oli luoda verkosto hoitoalalla toimiville yrittäjille. Halusin tarjota heille asianmukaiset työtilat, työhönsä keskittymisen helppouden, valmiin konseptin, työtovereiden tuoman tuen ja työnohjauksen sekä paikan, joka olisi samalla paremmin asiakkaidenkin löydettävissä. 

Tuomaala kertoo, miten moni hieroja työskentelee kotona. Vaikka tämä olisi kuinka pätevä ja koulutettu, työtilat kotona saattavat antaa asiakkaalle hieman kotikutoisen ja epäammattimaisen kuvan. 

Vuosien saatossa Sinfonia on tarjonnut hoitopisteen lähes 150:lle hoitoalan yrittäjälle, mutta samaan aikaan heitä on toiminut 20–40 välillä.

–Hoidamme tarvittaessa myös kaiken sen, mikä ei liity hoitajan työnkuvaan hoitajana, kuten verkkosivut, ajanvaraukset, asiakkaidensa laskutukset, mainonnan suunnittelun ja toteutuksen.  Joillekin hoitotyötään tekeville pienyrittäjille saattaa rahan pyytäminen työstään olla vaikeaa. Sinfoniassa hoitaja voi keskittyä täysin siis siihen mihin koulutuksensa saanut, eli asiakkaansa hoitamiseen.

Avainasemassa sijainti

Toinen tärkeä kriteeri Tuomaalalle oli sijainti. Sinfonia tarjoaa palveluitaan valtakunnallisesti, joten saavutettavuus oli avainasemassa.

–Asemalle löytää aina, ja sinne on helppo opastaa. Meillä käy asiakkaiden lisäksi myös hoitajia Etelä-Suomesta viikoittain. Matka on mukava, kun junalla pääsee alakertaan, eikä tarvitse nousta kuin portaat ja on jo perillä.

Tuomaala työskentelee itsekin yrittäjänä Sinfonian tiloissa. Hän tekee hypnoosihoitoja ja on toiminut hypnoterapeuttina vuodesta 1989 lähtien.

–Minulla käy viikoittain asiakkaita ympäri Suomen. Olemme saavuttaneet paikkana maineen, että; ”jos et muualta ole saanut vaivoihisi apua, niin menepä Sinfoniaan”. Tämä on ollut mukava huomio ja toisaalta osoitus ilmeisesti siitä, että teemme asioita oikein, koska useimmiten olemme avun näillekin asiakkaille pystyneet tarjoamaan. 

Sinfonian palveluvalikoimassa on tällä hetkellä noin 80 erilaista hoitoa.

–Hoitajia on tällä hetkellä kolmisenkymmentä. Meillä on moniosaajia, jotka tekevät monenlaisia eri hoitoja. Kaikkea on akupunktiosta, erilaisista jäsen- ja nivelkäsittelyistä, lääkäripalvelusta, ravintoterapiasta, vyöhyketerapiasta, hypnoosi- ja psykoterapioista erilaisiin hemmotteluhoitoihin. Ihan laidasta laitaan.

Sinfonian palveluvalikoimassa riittää valinnanvaraa.

Ei ihan tavallinen yritys

Vaikka Sinfonia on osakeyhtiö, se ei ole Tuomaalan mukaan voittoa tavoitteleva yritys. Sinfonian omistavat pääasiallisesti Sinfoniassa toimivat hoitajat, osakkeiden muodossa.

–Lähtökohta on alusta asti ollut, että jaamme porukalla kustannuksia, minkä ansiosta saamme paremmin hyvää aikaiseksi ja isommalla porukalla. Emme ole koskaan jakaneet osinkoja omistajille.

Kun yrityksen hallitus kootaan kerran vuodessa, tavoitteena on saada päättämään mahdollisimman paljon Sinfoniassa työskenteleviä hoitajia, ulkopuolisten asiantuntijoiden lisäksi. 

–Pidämme muutenkin kokouksia hoitajien kanssa ja kehitämme yhdessä yritystä eteenpäin hoitajien toiveiden perusteella. Esimerkiksi sopimus, jonka uusi yrittäjä allekirjoittaa, on laadittu yhdessä hoitajien kanssa niin, että se on kaikille tasapuolinen,

Käytännön esimerkkinä tästä on pyykkihuolto. Tuomaala kertoo, että hoitajat toivoivat taannoin, että yrityksen tiloissa olisi pesukone, jotta kotiin ei tarvitsisi kantaa työpäivän päätteeksi selkärepullista pyykkiä.

–Olemme järjestäneet tänne kaksi pesukonetta ja kuivausrummun, jotka ovat päivittäin erittäin kovassa käytössä. Tämä tehtiin hoitajien toiveesta ja aloitteesta.

Liiketoiminnasta kertyvät voitot sijoitetaan Sinfonian toiminnan kehittämiseen ja kalustohankintoihin.

Sinfonian keskeinen ajatus on tarjota hoitajille asianmukaiset työpuitteet sekä asiakkaille helposti saavutettava sijainti. Tuomaala sanoo, että useimmat hoitajat tekevät työtään ensisijaisesti kutsumuksesta auttaa vaivoista kärsiviä, mutta voidakseen tehdä tätä työtään, heidän on lain mukaisesti perustettava ainakin toiminimi. Tämä puolestaan ei välttämättä tee heistä yrittäjähenkisiä.  

Tuomaalan mielestä kaiken kaikkiaan terveys- ja hyvinvointipalveluiden tarjonta voisi enenevässä määrin perustua yleishyödylliseen toimintaan, eikä niinkään taloudellisen voiton tavoitteluun.

–Mittarit, joita me seuraamme, on asiakasvirtojen määrät, miten uudet asiakkaat löytävät meidät ja ennen kaikkea, miten hyvin asiakkaat ovat tunteneet saaneensa apua meiltä.

Vaikka Tuomaala on Sinfonian perustaja, hän itsekin vuokraa tilansa yritykseltä.

–Olen samanlainen rivityöntekijä kuin muutkin hoitajat. No, sillä erotuksella, että lisäksi siivoilen täällä, noudan ja tilailen tarvikkeita, opastan hoitajia käytäntöihin, neuvottelen ja teen sopimuksia, lomitan vastaanottovirkailijoitamme vastaanottomme tiskillä, korjailen, asentelen, ohjelmoin tarvittaessa tietojärjestelmiä ja korjailen milloin mitäkin.  En ole toimitusjohtaja, vaan enemmänkin palkaton yleismies Jantunen.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
4/5 - (6 votes)
Artikkeliin liittyviä hakusanoja
hoito-ohjeet hyvinvointi terveys

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Kaikki videot

Uusimmat podcastit

Kaikki podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset