Article image
Marko ja Pauliina Suvisalmen terassia peittää kauttaaltaan harmaa matto. Lasit pitävät sen kuivana ympäri vuoden. Sami Kivelä suositteli pariskunnalle kirkkaita laseja, jotka tuovat tilaan lisää avaruuden tuntua.
Kaupallinen yhteistyö

13.04.2019
Koti ja asuminen

Terassikausi pitenee lasituksen avulla

Teksti ja kuvat: Katja Lahti

Lasitettu terassi oli pitkään Seinäjokisten Marko ja Pauliina Suvisalmen mielessä. Pariskunta oli halunnut vuonna 2007 valmistuneeseen taloonsa ison terassin, joka osoittautui vuosien saatossa yllättävän viileäksi paikaksi.

– Tuuli osuu tähän sopivasti talojen välistä. Rakentamisen yhteydessä terassilasit eivät tuntuneet tärkeiltä. Kymmenen vuoden asumisen jälkeen mietimme, mihin satsaisimme seuraavaksi, Marko Suvisalmi kertoo.

– Minä halusin ulkoporealtaan ja mies lasiterassin. Hän voitti, Pauliina Suvisalmi lisää.

Pauliina sanoo olevansa enemmän kuin tyytyväinen lasitettuun terassiin. Lasituksen ansiosta tuulet, lumet, vedet ja roskat pysyvät ulkopuolella. Terassi-ihmisiksi itseään nimittävät Suvisalmet iloitsevat siitä, että nyt terassikausi alkaa maaliskuussa ja kestää vähintään lokakuuhun.

– Saimme ikään kuin uuden huoneen. Talvella se palvelee lähinnä varastona, mutta keväällä asumisemme laajenee siihen suuntaan. 9-vuotias poikamme kantaa sinne jo nyt lelujansa, Pauliina nauraa.

Marko ja Pauliina Suvisalmen terassia peittää kauttaaltaan harmaa matto. Lasit pitävät sen kuivana ympäri vuoden. Sami Kivelä suositteli pariskunnalle kirkkaita laseja, jotka tuovat tilaan lisää avaruuden tuntua.
Marko ja Pauliina Suvisalmen terassia peittää kauttaaltaan harmaa matto. Lasit pitävät sen kuivana ympäri vuoden. Sami Kivelä suositteli pariskunnalle kirkkaita laseja, jotka tuovat tilaan lisää avaruuden tuntua.

– Minä savustan ja grillaan siellä ympäri vuoden, Marko lisää.

– Kesän 2016 asuntomessut vauhdittivat ratkaisuamme. Kilpailutimme neljä yritystä. Lumonilla laatu ja hinta kulkivat parhaiten käsikädessä, Marko toteaa.

Äänetön terassi

Suvisalmet halusivat terassilasit, joita ei jokainen tuulenvire helisytä. Terassin suuri lasituskorkeus huolestutti heitä hieman. Huoli laantui, kun Lumonin myyjä vei heidät katsomaan asiakkaansa saman korkuista lasitettua terassia.

Meille oli tärkeintä, että lasit eivät ole liian heppoiset ja että ne aukeavat joka suunnasta vaivattomasti, Pauliina kuvailee.

Suvisalmet kertovat puntaroineensa hetken kirkkaan ja väritetyn lasin välillä, mutta päätyivät kirkkaisiin. Nyt taloa ympäröivä luonto heijastuu kauniisti terassin laseista.

– Onneksi myyjä suositteli sitä. Ne tuovat tänne avaruutta ja luonnon lähemmäksi, Pauliina kuvailee.

– Viime kesänä olisi kaduttanut, jos emme olisi valinneet joka puolelta aukeavia laseja. Tänne olisi läkähtynyt, Marko lisää.

Mittatilaustyönä asiakkaille parempia koteja

Terassi- ja parvekelaseihin keskittyneen Lumonin tarina alkoi vuonna 1978 outokumpulaisen vanhan kanalan tiloissa. Nykyään Lumon on kansainvälisesti tunnettu konserni, joka on merkittävä toimija Euroopan ja Pohjois-Amerikan parveke- ja terassimarkkinoilla. Seinäjoella myyntipiste on toiminut parikymmentä vuotta.

– Parveke- ja terassilasien mekanismit ovat meillä tärkeässä roolissa. Tuotekehityksemme pitää huolen siitä, että olemme alan edelläkävijöitä, myyntipäällikkö Sami Kivelä korostaa.

Lumon tuoteperheeseen kuuluvat parvekelasit, -kaiteet, terassilasitukset ja auringonsuojaverhot. Yhtiön liikevaihto on noin 138 miljoonaa euroa ja konsernissa työskentelee reilu 1000 henkilöä. Yritys valmistaa, myy ja asentaa tuotteet asiakkailleen aina mittatilaustyönä.

Myyjä on asiantuntija, joka osaa suositella asiakkaalle sopivia tuotteita.

– Koko toimitusketju tulee yhdestä ja samasta paikasta. Se on tärkeää asiakkaiden kannalta, sillä he saavat meiltä varaosat ja huollon vuosikymmentenkin päästä. Toimintaideamme mukaan yhdet lasit kestävät pitkään, Kivelä summaa.

Lumonin missio on alusta lähtien ollut tarjota asiakkaille parempia koteja. Siihen he pääsevät asiakkaitaan kuuntelemalla ja kehittämällä tuotteitaan asiakasvaatimusten mukaisesti. Asiakkaiden tyytyväisyys on yrityksen kivijalka.

– Myyjä on asiantuntija, joka osaa suositella asiakkaalle sopivia tuotteita. Hän osaa muun muassa kertoa eri lasivaihtoehdoista ja terassipohjan vaatimuksista, Kivelä sanoo.

– Erityisesti kohteissa, jotka vaativat korkeat terassilasit, on tärkeä huomioida oikea lasinvahvuus ja että mekanismi on kohteeseen sopiva, hän lisää.

Lasiterassi helpottaa kasvien kasvatusta.
Lasiterassi helpottaa kasvien kasvatusta.

Tyytyväisyysmittaukset ohjaavat kehitystä

Lumon teettää asiakkailleen säännöllisesti tyytyväisyysmittauksia, jotka ohjaavat yrityksen kehitystä oikeaan suuntaan. 
Yritys oli edelläkävijä parvekelasien tekijänä. Parvekkeille ”annettiin uusi elämä”. Viimeisten kymmenen vuoden aikana painopiste on siirtynyt enenevissä määrin terassilasituksiin.
– Teemme lasituksia paljon myös mökeille ja rivitaloihin. Valmistamme ja myymme avautuvia järjestelmiä, jolloin terassia on helppo tuulettaa ja pestä, myyntipäällikkö Sami Kivelä valaisee.
Kivelän mukaan on oleellisen tärkeää, että terassilasien mekanismit ovat helppokäyttöiset.
– Ei laseja tule avattua, jos ne ovat huterat tai eivät liu´u sulavasti, hän toteaa.

Pitää kiinni edelläkävijämaineestaan

Terassiprofiilien väri on alusta lähtien ollut pulverimaalattu alumiini. Se on Kivelän mukaan kevyt, eikä ruostu.
– Erikoisemmat värit menevät yleensä arkkitehdin suunnittelemiin kohteisiin.
Yrityksen terassilasivalikoimasta löytyy jokaiselle sopiva vaihtoehto.
– Meiltä saa sekä pystypuitteisia että pystypuitteettomia terassilasijärjestelmiä. Jälkimmäisessä koko aukko avautuu, kuten parvekelasit, Kivelä valaisee.
Lumonilta saa myös lasiterassikokonaisuuksia, johon kuuluvat alumiinirunko, lasikatto ja avautuvat terassilasiovet sekä tarvittaessa myös perustukset.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
Artikkeliin liittyviä hakusanoja
lasihuone lasitettu terassi Terassi terassikausi

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Uusimmat podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset