Article image
30.03.2023
Autot ja liikenne

Tiesuunnitelma lupaa Alskatintien yli siltaa

Teksti: Hannele Norja
Kuvat: Matti Hautalahti

Gerbyn Rantatien ja Gerbyntien yhdistävää siltaa aletaan rakentaa heti, kun valtio niin päättää.

Paljon muuta ei ole nyt tehtävissä. Sen toteaa Vaasan kaupungin liikennepäällikkö Pertti Hällilä.

– Risteykseen on olemassa valmis tiesuunnitelma ja asemakaava, ollut jo seitsemän vuotta, Hällilä sanoo.

Hänen mukaansa muut valtion liikennehankkeet ovat menneet aina edelle, vaikka perinteinen hyöty- ja kustannuslaskenta tiesuunnitelman yhteydessä osoittaa sen olevan valtion taloudelle kannattava.

– Rahoja sinne asti ei kuitenkaan ole riittänyt, vaikka hanke on valtion pitkäaikaisen infrahankkeiden toteutusohjelman mukainen kaupungin ja valtion niin sanottu yhteisrahoitushanke, Hällilä lisää.

Tavallisen tienkäyttäjän silmiin pistävää risteysalueen vapaata tilaa ei voida kaistalisäyksiin tai -levennyksiin käyttää.

– Valtiolla on ohjeistus tietyistä ja hyväksytyistä mitoista. Ne on oltava kaikkialla samat vaihdelleen liikennemäärien mukaan.

Gerbyn risteys Vaasassa, tiesuunnitelma
Gerbyn risteys Vaasassa.

Yleisten teiden suunnitteluohjeet muodostavat standardin.

– Sitä sovelletaan esimerkiksi siten, että vapaa oikea kääntyminen vaatii liikenteenjakajana olevalta saarekkeelta tietyn pituuden ja leveyden. Mittamääriä ja pituuksia kaupunki ei voi esimerkiksi rakennuttajana toimiessaan itse haluamallaan tavalla muuttaa, koska suunnitelmat pitää aina hyväksyttää tieviranomaisilla, Hällilä sanoo.

Tämä on mainos. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.
Mainos päättyy

Hänen mukaansa tiehankkeen rakennussuunnitteluvaiheessa voidaan tehdä pieniä muutoksia tiesuunnitelmaan, mutta suuremmat muutokset edellyttävät tiesuunnitteluprosessin käynnistämisen uudelleen.

– Tavanomaisesti tähän päädytään, kun tiesuunnitelma vanhenee, eikä rakentaminen ei ole kahdeksan vuoden aikana hyväksymispäätöksestä laskien käynnistynyt.

Onnettomuuksilta ei ole vältytty

Liikennemäärät Alskatintiellä ovat noin 13 000 ajoa vuorokaudessa. Gerbyn Rantatien ja Palosaarentien välissä onnettomuuksia sattuu vuosittain keskimäärin neljästä viiteen kappaletta.

– Gerbyn Rantatien ja Alskatintien risteys ei ole kuitenkaan onnettomuuksien perusteella vaarallisin risteysalue kaupungissa, vaan sen edelle menee toistakymmentä muuta kaupungin kohdetta.

Vaarallisin risteys viimeisimmän tilaston mukaan on Korsholmanpuistikon – Asemakadun -liittymä, joskin senkin turvallisuus on parantanut viimeisen kymmenen vuoden aikana merkittävästi.

Hällilä sanoo Alskatintien ja Gerbyn Rantatien nykyisen tasoliittymän olevan kuitenkin Vaasan pohjoisten kaupunginosien – Gerby, Vetokangas ja Isolahti – eniten onnettomuuksia aiheuttava risteysalue.

– Ongelmia tuottaa Gerbyn Rantateiltä vapaata oikeata käyttävä kääntyvä liikenne keskustaan päin. Sieltä päin kärkikolmio velvoittaa väistämään niin Pukinjärveltä keskustaan päin liikennevaloissa kääntyvää liikennettä kuin myös Raippaluodosta keskustaan suoraan ajavaa liikennettä.

Alskatintie

Kaikilla sama tavoite

Vuosikymmen sitten tehtyä suunnitelmaa jouduttaneen ennen sen etenemistä päivittämään.

Alskatintien sillan sisältävä tiesuunnitelma ei ole ely-keskuksen tienpidon suunnitteluyksikön päällikkö Janne Ponsimaan mukaan edennyt Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen käsittelyssä.

– Siihen lienee ilmeisesti kaupungilla muutostarpeita, ja muutenkin sitä joudutaan tarkistamaan, ajantasaistamaan, Ponsimaa sanoo.

Risteykseen ei ole siltasuunnitelman lisäksi olemassa tai tekeillä parantamissuunnitelmaa.

– Eritaso on ainut olemassa oleva ratkaisu Alskatintien nelikaistaistamisen lisäksi.

Siihen, olisiko risteysalueella tilaa tehdä lisäkaistoja, ei Ponsimaa ota kantaa.

– Katusuunnittelu kuuluu kaupungille.

Hänen mukaansa kaikilla on tavoite saada risteykseen eritasoliittymä ja liikenne sujuvaksi.
Alskatintien silta on osa moottoritie – Singsbyntie -kokonaisuutta. Väli moottoritie – Sepänkyläntie on Väyläviraston investointiohjelmassa, mutta sille ei ole vielä rahoitusta.

– Kyse on isoista rahoista, yli sadasta miljoonasta. Onkilahden kohta siitä on jo tehty.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
3/5 - (2 votes)
Artikkeliin liittyviä hakusanoja
autoilu gerby liikenne tieliikenne vaasa

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Kaikki videot

Uusimmat podcastit

Kaikki podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset