Autonruuvaajia lähes 60 vuotta
Vamialta Vaasasta on valmistunut autopuolen osaajia jo 1960-luvulta lähtien. Nykyään opinnot aloittaa syksyisin yksi nuoriso- ja yksi aikuisryhmä.
Vamian teknologiaosaston autoalan lehtori Seppo Saarta alkaa kevään lähestyessä hymyilyttää. Koko työuran ajan tutuksi tullut opetushalli jää kevään jälkeen taakse, kun Saari suuntaa hyvin ansaituille eläkepäiville. Oikeastaan vain yksi asia jää hiukan Saaren hampaankoloon.
– Meille on nyt valmistumassa tuohon uudet opetustilat, jotka piti tulla jo 35 vuotta sitten, juuri kun olin tänne tullut töihin vuonna 1988.
Pian hylättävä halli oli valmistunut vuonna 1966. Uutta hallia varten oli silloinen ammattioppilaitos jo saanut valtionapuna miljoona markkaa, mutta kaupungilta ei sitä rahaa herunut, joten hanke siirtyi useita kertoja aina tähän talveen asti.
– Sitä rahaa ei löytynyt, vaan miljoona markkaa siirtyi ja laitettiin teatteriin, Saari naurahtaa.
Nyt modernit opiskelu- ja työtilat mahdollistava halli on harjavaiheessa ja syksyllä opiskelijat ja opetushenkilökunta pääsevät opettelemaan sen käyttöä.
– Hallin valmistujaisjuhliin olen kovasti yrittänyt kinuta pääsyä, Saari virnistää.
Mopot veivät autopuolelle
Mustasaaren Karkkimalassa asuva Jimi Mäenpää opiskelee Vamiassa toista vuotta. Autoalan kiinnostus tuli, kuten monilla pojilla, mopoharrastuksen myötä.
– Ruuvasin omaa mopoa silloin yhteisvalinnan aikaan. Siitä sitten päättelin, että autojen ruuvaaminen on yhtä hauskaa. En ole pettynyt, vaan olen todella pitänyt alasta.
Mäenpäällä on kohtuullisen selkeät suunnitelmat valmistumisensa jälkeen.
– Haen armeijassa lennostoon ja toivon jääväni sinne. Jos se ei onnistu, niin siten jatkan opintoja insinööriksi.
Tämä on mainos. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.Asiakkaita myös liikaa
Suomalaisissa autopuolen mekaanikkojen koulutuksessa on alusta alkaen ollut ajatuksena se, että oppilaat tekevät opiskeluaikana oikeita asiakastöitä.
– Se on ollut hyvä ja motivoiva asia. Kävimme Skotlannissa vierailulla, ja siellä oppimiskäyttöön ostettiin syksyllä autoja, joita sitten oppilaat ruuvasivat. Heti huomasi, että oppilaille se ei ole sama asia, kun saada tehdä oikeita asiakastöitä.
Asiakastöiden hinnat on vuosikymmenien aikana pyritty pitämän matalina.
– Perusajatuksena on ollut, että saisimme oppilaille monipuolisia töitä, jotta he kehittyvät ammatissaan.
Monet asiakkaista ovat vakioasiakkaita, mutta koko ajan myös joku uusi asiakas tuo autonsa opiskelijoiden korjattavaksi.
– Ajoittain asiakkaita on ollut liikaakin, sillä olemme pyrkineet siihen, että viikon tai kahden sisällä asiakas saisi ajan autolleen.
Jotkut asiakastyöt vaativat erikoityökaluja ja silloin niitä ei välttämättä ole mahdollisuutta opetustarkoituksiin hankkia.
– Tarkoituksena on, että sama oppilas, joka työn aloittaa, saisi sen myös loppuun. Siksi emme voi valtavan suuritöisiä remontteja ottaa.
Lehtori Teemu Mäenpää on tyytyväinen oppilaiden tekemien asiakastöiden laatuun.
– Siihen nähden, että tässä vasta opiskellaan ammattia, meille tulee vähän virheitä.
Opettajat tarkastavat aina asiakastöiden jälkeen ajoneuvojen kunnon.
– Käymme koeajamassa, testaamme jarrut dynamolla ja laitetaan auto käyntiin ja katsotaan etteivät öljyt tai muut nesteet vuoda, Mäenpää kertoo.
Tekniikan kehitys
Autoalan tekninen kehitys on vuosikymmenien saatossa ollut luonnollisesti suuri. Se on luonut omat vaatimuksensa myös opetukselle ja opetushallissa olevalle korjausvälineistölle.
– Ennen otettiin autosta osa irti ja se korjattiin. Nykyään, kun osat ovat edullisia ja työ kallista, niin osat vain irrotetaan ja vaihdetaan uusiin.
Autot lyödään testauslaitteistoon kiinni, jotta auton oma tietokone kertoo mikä mättää.
– Yksi vika voi antaa monta eri vikakoodia, vaikka korjaaminen vaatii sitten vain yhden osan vaihtamisen. Ammattitaidon edistymisen mukana tulee sitten osaaminen, että osaa paikallistaa vian helpommin ja nopeammin testaajan antamista vikakoodeista.
Alan mielenkiintoinen tulevaisuus
Autoalan suuret muutokset vaikuttavat luonnollisesti myös autoalalle aikovien opiskelijoiden koulutukseen. Vaasan Vamian teknologiaosaston autoalan lehtori Teemu Mäenpää on muutoksesta innoissaan.
– Autojen voimasiirtoon on tulossa paljon uusia tekniikoita. Ihmetellään mitä vety- tai kaasuautojen kanssa tehdään, ja nyt tietysti voimakkaimmin sähköiset voimansiirrot valtaavat alaa.
Voimansiirron muutos tuo isoja mullistuksia myös koulutukseen.
– Laitteiston osalta mittaustekniikkaan liittyvät laitteet pitää lähes kokoaan uusia. Se tietysti vaatii laiteinvestointeja, mutta ne ovat välttämättömiä.
Lue myös
Autojen itseohjautuvuus muuttaa koulutusta
Nykyautoissa on paljon turvatekniikkaa, joka hallitsee auton liikkeitä automaattisesti.
– Se aikaansaa sen, että jonkun onnettomuuden syy voikin olla auton omissa turvalaitteissa, Vamian teknologiaosaston autoalan lehtori Seppo Saari kertoo.
Jos auton tekniikasta varmistuu onnettomuustapauksissa vikaa, autonvalmistajat joutuvat todennäköisesti korvaamaan onnettomuuden aiheuttamia kustannuksia. Siksi autonvalmistajat tulevat jatkossa vaatimaan entistä tarkemmin dokumentit siitä, missä autoa on huollettu ja korjattu.
– Sillä he varmistavat, että autojen tekniikka on huoltojen ja korjausten jälkeen asianmukaisessa kunnossa.
Saari uskoo, että korjaamo – ja huoltotoiminta tulee sen vuoksi keskittymään entistä isompiin yrityksiin, jotka voivat helpommin tehdä niiden vaatimia kalliita laitehankintoja sekä hankkia autojen valmistavien edellyttämiä koulutuksia.