Article image
Vaasan Automuseossa on esillä seitsemän isokyröläisen Sami Saaren omistamaa ja entisöimää bensapumppua. Neljä pumppua odottaa tällä hetkellä omassa autotallissa entisöintiä. Yksi on jo lähes valmis.
02.09.2021
Autot ja liikenne

Bensapumppu vapautti bentsiinin myymisen

Teksti ja kuvat: Hannele Norja

Bensapumppu tuli Suomeen 1910-luvulla. Sami Saaren autotalliin ensimmäinen pumppu ilmestyi vuonna 2013. Nyt Saaren pumppukokoelmasta riittää yksilöitä Vaasan Auto- ja Moottorimuseoon asti.

Vanhat traktorit olivat isokyröläisen Sami Saaren alkuperäinen kiinnostuksen kohde. Sitten silmiin osui paikallislehden ilmoitus naapurikunnan huutokaupasta.

– Sieltä tuli kotiin bensapumppu. Hinta oli joitain kymmeniä euroa, Saari muistelee.

– Siitä se lähti.

Kalusto lisääntyi

Pian Saari ilmoitti sosiaalisessa mediassa vastaanottavansa vanhaa huoltoasematavaraa, myös bensapumppuja.

– Pientä korvaustakin lupasin maksaa.

Ilmoitus poiki heti vastauksia. Omasta kunnasta löytyi osuuskaupan huutokaupasta muinoin ostetut kaksi pumpun alla ollutta kartiosäiliötä. Kaupantekijän jälkipolvi oli kaivanut ne esiin kuusipuskasta.

– Olivat tyytyväisiä, että säiliöt pääsivät nyt hyvään kotiin.

Saari alkoi lisäksi kiertää rompetoreja ja -tapahtumia. Sieltä mukaan on tarttunut bensapumppuihin liittyvien tarvikkeiden lisäksi myös muuta alan rekvisiittaa.

Viiden miehen kantourakka

Ennen pumppujen tuloa bensaa saattoi ostaa kanistereissa lähinnä apteekeista tai rauta- ja sekatavarakaupoista. Pumput tulivat 1910-luvulla, ja niitä Saari kertoo löytyvän enää hyvin vähän. Seuraavan vuosikymmenen pumppuja löytyy jonkin verran, ja 30-luvun kalustoa vielä enemmän.

– Itse olen vetänyt rajan 1960-luvulle. Sen uudempia en kokoelmiini havittele.

Saaren kokoelman arvokkain bensapumppu on ruotsalainen Mackmeter-pumppu, joka on harrastajien keskuudessa yksi halutuimmista. Niitä tiedetään säilyneen vain kymmenkunta kappaletta.

– Omani löysin Kitinojalta. Entisöinnin jälkeen se on nyt esillä Vaasan automuseossa.

Bensapumppu on pääosin valurautainen, ja Kitinojalla se nostettiin kärryille traktorilla.

– Museolla tarvittiin viisi miestä saamaan se paikoilleen. Kovin äkkiä sitä ei lähdetä siirtämään, Saari kertoo.

Katso karusellikuvat!

Vanhoista kuvista mallia

Saari entisöi hankkimansa pumput mahdollisimman alkuperäisen näköisiksi. Malleja hän etsii vanhoista valokuvista ja lehtikuvista.

Viimeisin Saaren hankkima bensapumppu löytyi Taipaleen vanhan osuuskaupan kellarista, Kyrö Distilleryn pihapiiristä. Tuorein vaaittajan leima on lyöty pumppuun vuonna 1985. Pihasta se poistettiin viitisentoista vuotta sitten.

Tämä on mainos. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.
Mainos päättyy

– Sovimme, että bensapumppu tulee viettämään kesät tislaamon pihassa.

Sitä ennen Saari oikaisee pumpun lommot, poistaa ruosteet ja vanhat maalit, maalaa uudelleen entisen mallin mukaan, putsaa sisuskalut ja muuttaa sen kaikin tavoin alkuperäisen näköiseksi.

– Käyttökuntoon sitä en korjaa.

Bensapumppu kirjaksi asti

Kirjoittamista harrastanut Sami Saari sai pari vuotta sitten puhelun Karisto-kustantamolta. He etsivät vanhoista koneista kiinnostunutta kirjoittajaa. Siihen Saari ei halunnut ryhtyä, mutta teki oman ehdotuksensa bensapumppukirjasta. Ajatus ja luonnos hyväksyttiin, joten työ alkoi.

-Vuosi siinä meni, Saari toteaa.

Päiviä kului kirjoitus- ja koostetyön ohella niin Jyväskylän ja Turun yliopistojen kirjastoissa kuin Suomen Elinkeinoelämän keskusarkistossa Mikkelissä.

-Kansalliskirjaston digiarkisto on vapaasti käytettävissä ja sieltä löytyi hyvin aineistoa.

Kirjaa varten Saari kiersi myös muiden alan keräilijöiden luona kuvaten ja haastatellen.

Tarinoiden ja valmistajien esittelyjen lisäksi Bensiinipylväästä polttoainemittariin -kirjassa on runsas ja monipuolinen kuvitus.

Vaaittajan mittasuppilo ja parrukirves

Rompetoreilta Sami Saaren mukaan tarttuu öljy- ja huoltoasematavaran lisäksi myös vanhoja työkaluja. Niitten muoto ja tyyli miellyttää Saaren silmää.

Parru- ja piilukirveet Saari on entistänyt kiiltäviksi ja hyllyillä on hyvä valikoima eri öljy-yhtiöiden kanistereita. Vaaittajan mittasuppilo löytyi puolivahingossa rompetorilta. Oletettavasti lentokoneiden tankkaukseen tarkoitettu maastotankkauspumppu löytyi niin ikään rompetorilta.

Todellinen harvinaisuus

Saaren entisöimä Avery Hardoll -merkkinen bensapumppu oli perheen olohuoneessa jonkin aikaa, vaimon luvalla.

-Laitoin siihen valot toimintakuntoon ja se toimi meillä olohuoneen nurkassa valaisimena.

-Nyt se on näytillä automuseossa Vaasassa.

Vaimon innokkuudesta miehensä pumppuharrastukseen Sami Saari ei ole aina täysin vakuuttunut. Lapset osoittavat intonsa selvemmin.

-11-vuotias tytär ja 10- ja 7-vuotiaat pojat bongaavat reissuilla vanhoja pumppuja helposti.

He ovat saaneet myös omat nimikkopumppunsa isän kokoelmista.

Missä ne kaikki ovat?

Sami Saari esittelee vanhoja ja tarkkoja luetteloita Suomen bensapumppujen sijaintipaikoista. Sivuja riittää parin pienen kirjasen verran. Samaan hengenvetoon hän harmittelee pumppujen kohtaloa. Missä ne kaikki mahtavat olla.

-Huhut kertovat Vaasassa olleen aikoinaan öljy-yhtiöiden varastorakennuksia, joissa olisi ollut paljon vanhoja pumppuja. Sieltä ne on mahdettu viedä romutettaviksi.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
5/5 - (5 votes)

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Kaikki videot

Uusimmat podcastit

Kaikki podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset