Article image
Valtran muutama vuosi sitten esittelemä Ants-konsepti tutki, miltä tulevaisuuden traktori voisi näyttää.
23.08.2021
Autot ja liikenne

Sähkötraktori tulee hitaasti, mutta suhteellisen varmasti

Teksti: Juho Kuorikoski, kuvat: Valtra

Vaikka liikenne sähköistyy kovaa kyytiä, maatilan koneet kulkevat vielä pitkään perinteisillä polttoaineilla. Sähkötraktori on kuitenkin suunnittelupöydällä, ja pienempiä traktoreita nähdään jo lähivuosina.

Liikenteen sähköistyminen ja sitä tukeva lainsäädäntö näkyvät myös traktorivalmistajien tulevaisuuden suunnitelmissa. Sähkötraktori on jo suunnittelupöydällä. Lainsäädäntö pakottaa autovalmistajat tekemään entistä vähäpäästöisempiä autoja. Jos tässä ei onnistuta, tulee sanktiomaksuja.

–Tämä on se mekanismi, joka pakottaa myymään paikallisesti vähäpäästöisiä ratkaisuja, toteaa Valtran tutkimuspäällikkö Petri Hannukainen.

Vielä toistaiseksi lainsäädäntö ei ole ottanut kantaa maatilojen työkoneisiin.

–Toistaiseksi voimassa oleva päästölainsäädäntö ei ota kantaa hiilidioksidipäästöihin. On kuitenkin hyvin todennäköistä, että tämä tulevaisuudessa muuttuu, vaikka vielä ei ole tiedossa, miten ja millä aikataululla muutos tapahtuu.

Hannukainen uskoo, että lainsäädäntö muuttuu kymmenen vuoden sisällä.

–Ei kuitenkaan vielä viidessä vuodessa.

Tämä on mainos. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.
Mainos päättyy

Ei vielä myytäviä tuotteita

Sähkötraktorin tuloon on valmistauduttu jo pitkään. Valtrallakin tehdään jo ensimmäisten uuden teknologian laitteiden kanssa kenttätestejä.

–Maatilan koneiden sähköistymisestä on puhuttu koko 2000-luvun ajan. Hannoverissa järjestetään Agritechinca-messut joka toinen vuosi, ja 20 viime vuoden ajan siellä on ollut joka kerta jonkinlainen sähkökonsepti esillä eri valmistajien toteuttamina.

Vielä toistaiseksi nämä konseptit eivät ole muuttuneet myytäviksi tuotteiksi.

–Teknologista kehitystyötä kuitenkin tehdään, meilläkin.

Sähköistyminen on yksi isoista teemoista, joita Valtrallakin kehitetään.

–Tämä on pitkän tähtäimen suunnitelma. Hieman lyhyemmän aikajänteen ratkaisuissa näkyvät polttoainehyödyn ja suorituskyvyn parantaminen.

Keskustelu käyttövoimasta liittyy Hannukaisen mukaan laajempaan kehityskulkuun, jossa pohditaan uudelleen koko ruoan tuotannon sekä traktorin käsitettä.

–Jotta sähkötraktori olisi taloudellisesti järkevä ja kaikki hyödyt saadaan ulosmitattua, tämä vaatii isoja muutoksia perinteiseen traktorin layoutiin ja toisaalta myös työkoneisiin.

Autoteollisuudessakin tämä on ollut pakko huomioida.

–Sähköautot on suunniteltu ja rakennettu akkupaketin ympärille.

Eikä sähkö välttämättä ole ainoa tulevaisuuden käyttövoima maatilatöissä. Hannukainen sanoo, että kehitystyössä otetaan huomioon myös uusiutuvat polttoaineet.

–Esimerkiksi vety on yksi potentiaalinen energianlähde biometaanin ja uusiutuvan dieselin rinnalla. Lainsäädäntö määrää, mitkä teknologiat selviytyvät voittajiksi, vai hyödynnetäänkö ilmastotalkoissa kaikki keinot.

Paljon kysymysmerkkejä

Diesel-polttoaineen etu on, että se on hyvin energiatiheää. On käyttövoimana sitten kaasu tai sähkö, nämä ovat Hannukaisen mukaan energiatiheydeltään huomattavasti heikompia.

–Kaikissa uusissa energiamuodoissa haaste liittyy siihen, että miten kyytiin saadaan riittävästi energiaa. Kun mennään ison kokoluokan koneisiin, haaste entisestään korostuu.

Pieniä traktoreita käytetään lyhempiä aikoja pienemmällä keskiteholla.

–Puhuttaessa isosta traktorista vaadittava energiamäärä kasvaa eksponentiaalisesti.

Haaste liittyy nimenomaan energian varastointiin. Sähkömoottori kykenee Hannukaisen mukaan tarjoamaan polttoainemoottoria joustavammin vääntöä ja vaatii vähemmän huoltoa, joten se soveltuu työkoneeseen erittäin hyvin.

–Kun mennään yli 200 kilowatin koneisiin, se on nykyiselle akkuteknologialle ainakin tällä hetkellä tekemätön paikka.

Teknologista kehitystä tapahtuu koko ajan, ja valmistusmäärien kasvaessa myös akkuteknologia kehittyy. Isoille traktoreille soveltuvat akustot siintävät kuitenkin vasta vuosien päässä.

–Kapasiteetti kasvaa muutamia prosentteja vuodessa, mutta isoja harppauksia ei ole vielä näköpiirissä. Pienempien traktoreiden kohdalla tullaan varmasti näkemään tuotteita jo lähitulevaisuudessa. Esimerkiksi Agcon Fendt-brändi on esitellyt 50 kilowatin tehoisen täyssähkötraktorin prototyypin, joka ei vielä kuitenkaan ole sarjatuotannossa.

Pienehkö traktori on toteutettavissa täyssähköisenä jo nykyteknologialla, mutta myös suhteellisen kustannustehokkaasti. Kustannustehokkuus on akkukapasiteetin lisäksi toinen haaste, joka on ratkaistava.

–Hinnat voivat laskea nopeastikin, kun isoja akkutehtaita perustetaan. Akkujen kustannuskehitys on luultavasti kohtalaisen nopeaa, mutta kysymysmerkkeinä ovat raaka-aineiden hinta ja saatavuus.

Nopeaa virtaa

Nykytraktorin tankkaaminen käy nopeasti, mutta sähkölaitetta on ladattava pitkään. Hannukainen uskoo, että siirtymä sähkötraktoreihin tulee muuttamaan laitteiden käyttötapaa.

–Jos sähkötraktorit yleistyvät, ne on tehtävä nopeasti ladattaviksi.

Maatiloilla on hänen mukaansa hyvä valmius latausinfrastruktuurin rakentamiseksi. Käytössä on suuritehoisempia sähkölaitteita kuin kotitalouksilla, mikä näkyy myös sulakkeiden koossa.

–Tämä mahdollistaa suuritehoisen latauksen yön yli.

Myös toisenlaiset lähestymistavat lataukseen saattavat olla mahdollisia. Hannukainen sanoo, että akkuja voi hankkia leasingilla, tai sitten työkoneissa käytetään vaihdettavia akkuja, joista osa on jatkuvasti laturissa.

Automaattinen puurtaja

Tulevaisuudessa pelloilla saattaa työskennellä laitteita, joita ei välttämättä edes tunnista traktoreiksi. Sähkötoimista traktoria ei tarvitse suunnitella polttomoottorin ja perinteisen voimansiirron ehdoilla, mikä helpottaa suunnittelua niin, että layout palvelee asiakkaan tarpeita paremmin

–Tulevaisuudessa traktorissa voi olla isot pyörät takana ja pienet pyörät edessä, tai sitten näyttävät hyvin erilaisilta.

Valtra esitteli vuosia sitten Ants-konseptin, jossa tulevaisuuden traktori oli visioitu modulaariseksi kokonaisuudeksi. Ulkoisesti se muistutti hieman muurahaista, joka näkyi myös konseptin nimessä.

Sähkövoiman lisäksi tulevaisuudessa siintää myös automaatio. Hannukainen sanoo, että sähkötraktorin lisäksi eräs tulevaisuuden kehityspoluista liittyy automaatioon.

–Nämä kaksi asiaa yhdessä voivat mahdollistaa hyvinkin fiksuja asioita.

Autonomisen koneen käyttöaste on lähes 100 prosenttia. Hannukainen sanoo, että esimerkiksi ohjaamon voisi korvata akustolla.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
3.8/5 - (6 votes)
Artikkeliin liittyviä hakusanoja
maatila sähköauto sähkötraktori traktori työkone

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Kaikki videot

Uusimmat podcastit

Kaikki podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset