Article image
Kevään kohokohta on Marko Rautakoskelle se, kun Volvo saadaan taas kesälaitumille.
29.04.2024
Autot ja liikenne

Romukorista ylvääksi vappuratsuksi

Teksti: Rebekka Rautakoski
Kuvat: Rebekka Rautakoski ja Markon kotialbumi

Vappuna 2023 ahkeruus palkittiin, kun Marko Rautakosken pitkä entisöintiprojekti tuli päätökseen ja Volvo oli valmis ensimmäiseen ajoon.

Vaasalainen Marko Rautakoski oli 16-vuotias, kun hän sai veljensä kanssa vanhemmiltaan palkaksi perheyrityksessä työskentelystä auton. Veljekset olivat törmänneet autoon paikallisen autokaupan pihalla. Myöhemmin poikien äiti oli käynyt liikkeessä asioimassa ja tuli kotiin avaimet ja paperit kädessä. Kyseinen auto oli Volvo pv 544 mallia favorit.

Entisöintiprojekti
Rautakoski odottaa innolla aurinkoisia päiviä, sillä Volvo pysyy sateella tallissa.

Auton tarina on vuodelta 1965, Kurikan Luopa kylältä. Omistaja toimi osuuskauppiaana ja osti kyseisen auton, joka on maahantuotu Göteborgista vuonna 1965. Hänen poikansa oli auton toinen omistaja ja historia kertoo, että kolmannen omistajan kautta auto on päätynyt autokaupan pihaan.

Volvo on ollut varastoituna Rautakosken isän varastossa vuosikymmeniä.

Volvo entisöintiprojekti
Volvo ennen entisöintiä. Uskoisitko samaksi autoksi?

─ Olin 16-vuotias, kun auto tuli meille ja veljeni oli 17-vuotias. Kummallakaan ei ollut ajokorttia. Kova into oli kunnostaa autoa, mutta siinä vaiheessa, kun taidot loppuivat, loppui myös motivaatio ja into.

Opiskelijat avustivat entisöinnissä

Entisöintiprojekti alkoi vuonna 2016. Rautakoski purki auton pelkäksi raadoksi, jonka jälkeen jäljellä oli enää runko ilman ovia, lokasuojia ja ylimääräisiä muttereita. Ennen kuin rungon pohjatyöt tehtiin, hoitui moottorin kunnostus.

─ Pohjustin, entisöin, kävin moottorin läpi ja vaihdoin kuluneita osia. Moottorikin oli vain lohkona, joten sylinterilohkokin maalattiin erikseen, kertoo Rautakoski.

Entisöintiprojekti alkoi auton perusteellisella purkamisella.

Moottorin päälle rakennettiin hieman modernisoiden auto ja samalla vaihtui myös kuluneet osat. Rautakoski kertoo, että itsetehtyä entisöintivaiheessa on runsaasti, mutta on asioita, joissa hän on käyttänyt asiantuntevaa apua.

─ Yrkesakademin nuoret opiskelijat ovat avustaneet minua moottorin entisöinnissä. Kjell Törnqvist on ollut erinomaisen hyvä opettaja ja apu siihen, että moottori on saatu näinkin hyvään kuntoon. Koritöissä Yrkesakademin opettaja Kari Lapveteläinen avusti oppilaineen sillä tavalla, että lokasuojia, ovia, konepeltiä ja peräluukkua he pohjakäsittelivät, Rautakoski sanoo.

Ajelulle lähtiessään Rautakoski ja Volvo kääntävät katseita.

Historiaa kunnioittaen

Auton väri on Volvon värikoodi 80, eli auton alkuperäinen väri. Maalipinnan autoon on maalannut automaalari.

Rautakoski on kunnostanut auton kunnioittaen sen historiaa.

─ Lähtökohtaisesti minulle oli tärkeää, että kaikki mitä teen, ei muuta auton alkuperäistä muotoilua, ulkonäköä tai tekniikkaa. Halusin kunnioittaa auton historiaa, Rautakoski sanoo.

Volvoa entisöidessä Rautakoskelle oli tärkeää kunnioittaa sen alkuperäistä ulkonäköä.

Entisöintiprojekti kesti kokonaisuudessaan noin seitsemän vuotta. Rautakoski sai auton ajokuntoiseksi toukokuussa 2023. Vappuna 2023 auto oli vielä siirtokilvissä, mutta viikko sen jälkeen se museorekisteröitiin.

─ Entisöintiprojektin yhteydessä minulle myönnettiin Vaasan veteraaniautoseuran Papupalkinto puuhakkuudesta entisöintityössä. Keväällä 2024 veteraaniautoseuran kevätkokouksessa minulle myönnettiin entisöintipalkinto.

Auton sisätilat kruunaa tyylikkäät punaiset samettipenkit.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
4.8/5 - (18 votes)
Artikkeliin liittyviä hakusanoja
auto entisöinti historia kunnostaminen museoauto volvo

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Kaikki videot

Uusimmat podcastit

Kaikki podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset