Article image
Erilaiset ohjelmointipelit ovat hyvä konsti tutustuttaa pikkuväki koodaamisen maailmaan.
21.07.2021
Tekniikka ja pelit

Kersat koodaamaan

Juho Kuorikoski

Älypuhelin löytyy yhä nuoremmilta käyttäjiltä, ja useassa taloudessa on perheen yhteinen tablet-tietokone. Vaikka laitteet on tarkoitettu yhteydenpitoon ja viihtymiseen, ne tarjoavat hyvän väylän esimerkiksi ohjelmoinnin opetteluun.

Ohjelmointitaidot alkavat olla yhä tärkeämpiä, kun maailma digitalisoituu yhä kiihtyvään tahtiin. Ohjelmointi on nykyajan kielioppia, sillä tietokoneet ovat mukana käytännössä jokaisella elämän osa-alueella jo nyt. Tulevaisuudessa tämä todennäköisesti vain korostuu. Ohjelmointi on kuulunut perusopetukseen jo vuodesta 2014.

Ohjelmointi, eli tietokoneen kielioppi, on tulevaisuudessa yhä tärkeämpi oppiaine. Lukemista ja laskemista voi harjoitella jo ennen koulutielle siirtymistä, mutta niin voi ohjelmointiakin. Näillä sovelluksilla pääsee näppärästi alkuun.

Code the Robot. Save the Cat

Kissa ja robotti ovat kavereita keskenään, mutta ne ovat joutuneet eroon toisistaan. Pelaajan tehtävänä on saattaa kaksikko yhteen ohjaamalla robotti sokkeloiden läpi kissan luokse. Sovellus ei varsinaisesti opeta ohjelmoimaan, vaan se enemmänkin avaa ohjelmoinnin periaatteita ja loogista ajattelua.

Robottia ohjataan siirtelemällä ruudun alalaidassa olevia käskynappuloita jonoksi, minkä jälkeen robotti suorittaa kuvakkeista laaditun ohjelmakoodin. Käskyjono on rakennettava siten, että robotti pystyy navigoimaan kentän läpi. Suorituksesta saa välittömästi visuaalisen palautteen, minkä jälkeen käskyjonoa voi muokata, jotta robotti pääsee kissan luokse.

Alkupään tehtävät ovat hyvin yksinkertaisia. Hiljalleen vaikeustaso kasvaa, kun peli esittelee ohjelmointiin olennaisesti kuuluvat silmukat ja ehtolauseet, joiden perusteella suoritetaan tietty haara käskyjonosta.

Sovellus on mukavan värikäs ja tarjoaa hauskan tavan tutustua ohjelmoinnin perusteisiin. Code the Robot. Save the Cat on lapsille mainio ensipuraisu ohjelmointiin. Noin neljän euron sovellus sopii viisivuotiaista ylöspäin, mutta tarjoaa haastetta myös kouluikäisille.

Pango One Road

Eläinaiheinen pulmapeli jatkaa robottipelin teemalla, mutta on hieman yksinkertaisempi. Tavoitteena on kuljettaa pelihahmot lähdöstä maaliin piirtämällä niille reitti sormella, mutta matkan varrella on erilaisia ongelmia, kuten esimerkiksi aukkoja, jotka on suljettava poimimalla kansi mukaan ennen kuin ne ylitetään.

Pango One Roadin rakenne on robottipeliä yksinkertaisempi, mutta tämäkin peli opettaa loogista ajattelua ja ongelmanratkaisua. Jos robottipeli tuntuu vielä liian monimutkaiselta, on Pango One Road mainio vaihtoehto tutustumiseksi ohjelmoinnin logiikkaan. Tämän pelin myötä voi siirtyä hieman monimutkaisempiin peleihin.

Hauskat eläinhahmot ja sopiva vaikeustaso pitävät puuhan riittävän simppelinä, mutta edetessään peli myös haastaa. Sovellus on maksuton, ja se sopii nelivuotiaille tai sitä vanhemmille.

Code Karts

Jos robotit tai söpöt eläimet eivät nappaa, ohjelmoinnin logiikkaan voi tutustua myös autojen kautta. Code Karts on rakennettu robottipelin tavoin, eli tehtävänä on saatella auto lähdöstä maaliin rakentamalla sille käskyjono raahamalla erilaisia toimintoja, kuten käynnistys ja kääntyminen, ruudun ylälaidassa olevaan palkkiin. Toiminnot muodostavat käskyjonon, joka suoritetaan, ja käskyt määrittävät, päätyykö auto maaliviivan paremmalle puolelle vai ei.

Code Karts on värikäs ja hyväntuulinen sovellus, jonka vaikeustaso kasvaa tasaisesti ratoja läpäisemällä. Peliä suositellaan yli viisivuotiaille, joten kumitassuista tykkäävän pikkuväen saa pidettyä tehokkaasti kiireisenä koodiautojen parissa. Pango One Roadin tavoin myös Code Karts on ilmainen.

CodeSpark Academy

Hieman monipuolisemman näkökulman ohjelmointiin tarjoaa maksuton CodeSpark Academy. Hauskoihin hahmoihin perustuva sovellus sisältää paljon vuoropuhelua pelihahmojen välillä. Peli on valitettavasti vain englanniksi, joten tämä peli sopii paremmin hieman vanhemmille lapsille.

Jos kielimuuri ei tuota ongelmia, CodeSpark tarjoaa mainion pohjan ohjelmoinnin peruskäsitteisiin. Peli vie ohjelmoinnin perustoiminnallisuutta syvemmälle. Esimerkiksi silmukoiden ja aliohjelmien laatiminen kerrotaan juurta jaksain huumorin keinoin, minkä jälkeen pelaaja pääsee itse ratkaisemaan käsillä olevaa ongelmaa.

CodeSparkin suurin vahvuus ja samalla suurin heikkous on vuoropuhelun määrä. Pelihahmot rupattelevat toisilleen sellaisella hartaudella, että välillä olisi mukavaa päästä suoraan käsiksi itse ongelmaan. Samalla kuitenkin sovelluksella on hauska tarinallinen kehys, joka toisaalta lisää myös kiinnostusta.

Grasshopper

Googlen Grasshopper-sovellus opettaa suoraan JavaScript-ohjelmointikieltä käyttäjilleen. Sovellus on rakennettu hieman Duolingon tavoin. Käyttäjän tehtävänä on ratkoa yksinkertaisia pulmia tökkimällä laatikoiksi muutettuja ohjelmointitermejä. Käyttöliittymä on varsin yksikertainen ja tarjoaa hyvän väylän käytännön ohjelmoinnin opiskeluun.

Ohjelmointi aloitetaan perusteista, ja karttunutta tietotaitoa syvennetään mitä enemmän sovellusta käyttää. Aloituskynnys on hieman muita tässä jutussa esiteltyjä sovelluksia korkeampi, mutta Grasshopper antaa samalla myös suoraan hyödynnettävää tietoa ohjelmoinnista.

Aivan nuorimmille käyttäjille sovellusta ei voi suositella. Vaikka Grasshopperin käyttäminen ei edellytäkään ohjelmoinnin peruskäsitteiden osaamista, hyppää se silti huomattavasti syvemmälle. Alakoulun viimeisillä luokilla oleville Grasshopper kuitenkin tarjoaa hyvän työkalun ohjelmoinnin opiskeluun.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
Artikkeliin liittyviä hakusanoja
älypuhelin koodaaminen ohjelmointi pelit sovellukset

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Uusimmat podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset