Article image
M/S Jenny on Suomen suurimpia saaristoristeilijöitä. Hollannissa vuonna 1978 valmistettu alus on 30 pitkä ja painaa 130 tonnia.
22.02.2023
Työelämä ja yrittäjyys

Laivan kapteeni on paljosta vastuussa säässä kuin säässä

Teksti ja kuvat: Hanna Hattar

Sade piiskaa ikkunoita ja laineet nuolevat aluksen laitoja. Sää on synkkä, mutta ei epätavallinen vuodenaikaan nähden. Kokkolan Meripuiston satamassa saaristoristeilijä tekee lähtöään kauden viimeiselle matkalle.

Saaristoristeilijä M/S Jennyn päällikköä Teemu Mäkelää syyskuisen aamun sää ei säikytä. Kauden viimeinen tilausajo starttaa matkaan suunnitellusti kohtalaisen navakasta tuulesta huolimatta. Mäkelä ohjaa laivan tottuneesti Meripuiston satamasta reitille, jonka määränpäänä on Kokkolan edustalla sijaitseva majakkasaari Tankar.

Laivan ohjaamon tiloista, aluksen etulasista näkyy Tankarin majakka
Majakkasaari Tankar on M/S Jennyn reittiliikenteen kohde kesäkausina.

Tietyissä ammateissa säällä on erityinen merkitys. Merenkulkuala on yksi niistä. Turusta kotoisin olevalle 27-vuotiaalle Mäkelälle meri tuli tutuksi jo lapsena. Laivaväylä kulki perheen saaren läheltä ja 7-vuotiaana poika tuumaili ensimmäistä kertaa työn laivalla kiinnostavan.

– Olen viihtynyt pienestä pitäen veneessä. Perheeni harrastaa aktiivisesti veneilyä ja vanhempani oikeastaan asuvat kaikki kesät veneessä Naantalissa. Isompaa venettä opin ajamaan 13-vuotiaana.

Armeijan jälkeen Mäkelä haki merenkulkualan koulutukseen Turkuun ammattikorkeakoulu Noviaan merikapteenin englanninkieliseen koulutukseen. Pääsykokeissa painotettiin ylioppilastodistuksen englannin kielen arvosanaa ja testattiin matematiikan, fysiikan sekä kemian taitoja. Kirjallisessa hakemuksessa Mäkelä painotti alaa pitkäaikaisena haaveenaan ja toi esiin kokemustaan merellä liikkumisesta.

– Uskon, että sillä oli merkitystä, että halusin alalle ihan tosissani. Merikapteeniksi haluavaa meren tulee aidosti kiinnostaa.

Teemu Mäkelä ohjaa M/S Jenny -alusta aluksen ohjaamossa
Turusta kotoisin oleva Teemu Mäkelä on toiminut viime toukokuusta lähtien Kokkolassa liikennöivän M/S Jenny -aluksen päällikkönä.

Pohjois-Euroopan kaikki rannat tutuiksi

Koulutus vastasi Mäkelän odotuksia. Käytännön taitoja painotettiin paljon. Ohjattua työharjoittelua oli yhteensä 360 päivää laivoilla. Koulutuksen aikana kaikki Pohjois-Euroopan rantojen maat tulivat opiskelijoille tutuiksi. Mäkelälle oma paikka alan työkentillä selkiintyi koulutuksen loppusuoralla.

Isoilla ulkomaanliikenteen laivoilla työjakson pituus vaihtelee viikosta kahdeksaan kuukauteen.

– Harjoitteluissa opimme, että isoilla ulkomaanliikenteen laivoilla törnin eli työjakson pituus vaihtelee viikosta kahdeksaan kuukauteen. Pidemmät jaksot ovat pitkä aika olla pois kotoa perheen luota. Seurasin vastaavaa työtä kotimaassa kaverini kautta, joka on työssä laivalla Turussa. Työn jälkeen hän pääsee kotiin iltaisin. Ero näiden kahden välillä on suuri.

Tämä on mainos. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.
Mainos päättyy

Mäkelän opintojen loppuvaiheessa korona-aika oli alkamassa. Se sulki maailmaa nuoren miehen silmien edessä. Moni matkustajalaivoista seisoi satamissa eikä töitä ollut liikoja tarjolla. Mielessä pyörinyt päätös selkiintyi ja Mäkelä tiesi haluavansa töihin kotimaan laivoille.

Sateisesta laivan etuikkunasta näkyy laivan keula ja kaukana häämöttävä saari
Tietyissä ammateissa säällä on erityinen merkitys. Merenkulkuala on yksi niistä.

Onneksi työtä löytyikin Helsingissä liikennöivältä alukselta, jossa työ toi hyvää kokemusta pienemmän aluksen ohjaamisesta ja vastuuta matkustajista.

Jonkin ajan kuluttua miehen huomion kiinnitti työpaikkailmoitus, jossa haettiin vakituista aluksen päällikköä Kokkolaan. Keskipohjalaisessa kaupungissa Mäkelä oli käynyt kerran elämässään.    

– Haastattelupäivästä jäi hyvä fiilis. Ihmiset olivat mukavia ja laiva, jolle päällikköä haettiin, oli hyvässä kunnossa. Kokkolassa kanssani kiersivät isäni ja tyttöystäväni, Mäkelä muistelee hyväntuulisena.

Teemu Mäkelä ja Anni Räisä seisovat M/S Jenny -aluksen ohjaamossa
Teemu Mäkelän avopuoliso Anni Räisä muutti miehensä perässä Kokkolaan viime kesäkuussa. Oman kesätyönsä lisäksi hän työskenteli laivan kahviossa toisinaan kesän aikana.

Työ, jossa ei tuijoteta betoniseinää

Mäkelä tuli valituksi paikkaan ja työt risteilijällä alkoivat toukokuussa 2022. Ensin Mäkelä ajoi M/S Jennyllä tilausajoja, kunnes kesäkuun alussa aloitettiin päivittäiset reittiajot majakkasaarelle. Aluksen ainoalle päällikölle sesonkiaika tiesi tiivistä työtahtia, jossa lomia ei ehtinyt juurikaan viettää.

– Kiireisimpinä aikoina tein töitä useita viikkoja peräkkäin ilman taukopäiviä. Se kuuluu kausityöhön. Ainoa tuntimääräisesti pidempi aika lepäämiselle oli kapteenin työhön kuuluva lakisääteinen 36 tunnin yhtäjaksoinen viikkolepo, Mäkelä kertoo.   

Tankarin majakka näkyy saarella pienten mökkien takana
Nuoren miehen huomion kiinnitti työpaikkailmoitus, jossa haettiin vakituista aluksen päällikköä Kokkolaan.

Päällikön lisäksi saaristoristeilijällä työskentelee ajojen aikana keskimäärin kolme–neljä kansimiestä, jotka hoitavat laivan kahvilaa. Laivan ohjauksesta Mäkelä vastaa yksin.

– Työ on mielenkiintoista. Päälliköllä on vastuu laivan turvallisuudesta, navigoinnista, henkilöstöstä ja matkustajista sekä paloturvallisuudesta, pelastusvälineistä ja kaikista laivan laitteista. Pohjanmaan rannikko on matalaa ja kivikkoista, mikä muodostaa omat haasteensa reittisuunnittelulle ja vaatii jatkuvaa valppautta ohjauksessa.

Anni Räisä on kiinnittänyt köyden Tankarin majakkasaaren laituriin aluksen saapuessa satamaan
Merenkulkualalla säiden vaikutus on merkittävä osa työtä. Voimakkaat tuulet vaikeuttavat aluksen liikennöintiä Kokkolan edustalla.

Merenkulkualan koulutusta Mäkelä suosittelee. Erityisesti se sopii niille, jotka viihtyvät merellä.

– Ei tarvitse istua sisällä katsoen betoniseinää, vaan voi katsoa ulos. Haastavinta on ehkä se, että kesä menee vähän kuin ohi, kun aikaa ei jää lomailuun. Tässä työssä kesä on työn tärkein sesonki.

Merikapteeniksi haluavaa meren tulee aidosti kiinnostaa.

Mäkelä uskoo alan tulevaisuuteen. Muuttuvassa maailmassa ammatti tuskin katoaa, mutta muotoaan se saattaa muuttaa. Alalla puhutaan paljon automatiikasta ja etäohjauksesta. Ala on myös ikämurroksessa, kun suuremmillekin laivoille on otettu jo nuorempia henkilöitä päälliköiksi. Mäkelä pitää kehityksen suuntaa myönteisenä, sillä se tuo alalle uusia näkemyksiä esimerkiksi ympäristöasioista ja navigoinnista.  

Teemu Mäkelä seisoo M/S Jennyn ohjaamossa suuren puisen ruodin vieressä ja katsoo ulos aluksen etuikkunasta
Talvikaudella Teemu Mäkelä käy viikoittain yhdessä perämiehen kanssa aluksella tekemässä erilaisia huolto- ja säätötöitä.

Mereltä maalle talveksi

Kausiluontoinen työ tietää aluksen päällikölle toisenlaisia tehtäviä talveksi.

Loppusyksystä työntäyteisen kesän jälkeen on aikaa pitää lomaa, kunnes tehtävät huollon ja toimistotöiden parissa alkavat. M/S Jenny viettää talvensa Kokkolan Ykspihlajan satamassa.

Viikoittain Teemu Mäkelä käy yhdessä perämiehen kanssa aluksella tekemässä erilaisia huolto- ja säätötöitä. Kaikki laivalla tehdään käsipelillä.

– M/S Jenny on vuosimallia 1978 ja tehty Hollannissa. Alkujaan se on tehty kanava-alukseksi, jonka pohja on tasainen. Hollannissa vaikuttavat vuorovedet ja laskuveden aikaan Jenny on laskeutunut tasaisella pohjallaan pehmeästi hiekkaan. Kokkolaan alus saapui Tukholman kautta vuonna 2001, Mäkelä kertoo.

Talven aikana Mäkelä työtehtäviin kuuluu muun muassa seuraavan kesän reittien ja aikataulujen suunnittelu, erilaisten oppaiden ja ohjeiden laatiminen laivanhenkilöstölle sekä laivan erilaisten huolto- ja remontointitarpeiden kartoitus ja toteutus. Tammikuussa Mäkelän työnantajataho Kokkolan Matkailu Oy aloitti myös tulevan kesän kansimiesrekrytoinnit, jossa Mäkelä on mukana laivan päällikkönä.

 

Merenkulkualan koulutus Suomessa

Merenkulkualan perustutkinto:

  • Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto, Kotka (suomeksi)
  • Winnova, Rauma (suomeksi)
  • Axxell, Turku (ruotsiksi)
  • Ålands yrkesgymnasium, Maarianhamina (ruotsiksi)

Merenkulkualan korkeakoulututkinto:

  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Kotka (suomeksi)
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu, Rauma (suomeksi)
  • Novia, Turku (ruotsiksi ja englanniksi)
  • Högskolan på Åland, Maarianhamina (ruotsiksi)

Turussa oppilaitokset Axxell ja Novia tekevät yhteistyötä merenkulkualan koulutuksen järjestämisessä. Oppilaitoksilla on yhteinen kampus Aboa Mare, joka järjestää myös alan jatkokoulutuksia ja kursseja. Myös Raumalla alan koulutusta tarjoavat oppilaitokset tekevät yhteistyötä.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
4.9/5 - (12 votes)

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Kaikki videot

Uusimmat podcastit

Kaikki podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset